В серии расследований о «зерновом экспрессе» мы подробно рассказали о морских и наземных маршрутах, которыми оккупанты вывозят краденое или за бесценок и принудительно купленное зерно в Херсонской и Запорожской областях. В цепи соучастников этого продолжающегося многоэпизодного военного преступления — транспортные компании, доставляющие зерно и другую продукцию с оккупированных территорий в элеваторы и порты.
Среди них мы обнаружили Анатолия Цуркина — бывшего министра транспорта Крыма и помощника «главы республики» Сергея Аксенова. И до оккупации Крыма, и уже на службе у оккупантов Цуркин мошенничал, а затем был фигурантом уголовных дел. Неудивительно, что такая авантюрная личность нашла себя и в мутном бизнесе на новых оккупированных россией территориях Украины.
На відміну від інших підприємців з окупованого Криму чи з Росії, які шифруються і не світяться на нових ТОТ, Анатолій Цуркін охоче роздає інтерв’ю і публікує в своєму телеграм-каналі враження і поради окупаційним адміністраціям Херсонщини і окремих районів Запорізької області щодо організації перевезень вантажів, а також критикує за перешкоди у бізнесі.
Так ми не тільки знайшли цього кримського колаборанта, а й купу важливої інформації, яка розкриває картину російського урядування на окупованих територіях півдня. Але перш ніж її відтворити, — познайомимось із нашим фігурантом.
Трохи з багатої біографії Цуркіна
36-річний сімферополець Анатолій Васильович Цуркін став «міністром транспорту Республіки Крим» 21 жовтня 2014 року, піднявшись із крісла заступника керівника цього органу. До нього «міністром» був Юрій Шевченко, аграрій і екс-депутат ВР Криму. А от після Цуркіна в маріонетковому «уряді» вже змінилось 11 керівників «міністерства» транспорту! Що, в принципі, не дивно: на співпрацю з окупантами добропорядні управлінці не йшли, до того ж на посади брали «опытных и понимающих», з якими можна було будувати схеми і розпилювати бюджети. Коли черговий «міністр» попадав у поле зору російських «силовиков», які сиділи на своїх схемах і потоках, його відправляли у відставку, а далі — як пощастить.
Все це було і з Цуркіним, якого Аксенов не покинув напризволяще, як це сталось із багатьма іншими. Бо такі цінні кадри на дорозі не валяються — вони на ній заробляють.
Як Цуркін вів свій транспортний бізнес до окупації Криму рф, можна почитати у судових рішеннях у справі про фіктивне підприємництво і схематоз із повернення ПДВ. Анатолій Цуркін заснував дві пари компаній-клонів, назви яких відрізняються однією буквою «п»: ТОВ «Нова-Груп» і «Нова-Групп» та ТОВ «Група Август» і «Группа Август». Між цими та ще кількома дружніми особами ганялось повітря, а за документами — велись розрахунки за надані послуги, що призвело, за даними Управління боротьби з відмиванням доходів, отриманих злочинним шляхом, ДПС в АР Крим, до ненадходження до бюджету ПДВ і податку на прибуток у сумі 2 728 732 грн.Тобто, в особливо великих розмірах. До вироку, судячи з документів, доступних у Єдиному реєстрі судових рішень, справа на момент окупації півострова так і не дійшла. А далі таланти Цуркіна оцінив Аксенов і взяв у свій «уряд».
Однак «міністром» йому вдалося всидіти лише п’ять місяців — у березні 2015 пішов з посади начебто за власним бажанням. Аксенов тут же оголосив, що Цуркін не звільнився, а перевівся на посаду помічника «глави Криму» і буде курувати ті ж питання, що й раніше. Зокрема, організовувати роботу Керченської поромної переправи — тоді ще Росія не подолала проблему із товарними поставками до захопленого півострова.
Але у російського Слєдкома і «прокурорки» Криму Наталії Поклонської був інший погляд на високо оцінені Аксеновим фахові навички Цуркіна, і вже у грудні того ж року він отримав обвинувальний вирок. За матеріалами справи, у січні-березні 2015 року Цуркін, перевищуючи свої посадові повноваження, змушував оператора Керченської поромної переправи (ТОВ «Морская дирекция») надавати пріоритет в перевезеннях на лінії «порт Крим — Порт Кавказ» вантажівкам ТОВ «Первая крымская логистика»», що належить його близькому родичу. Збиткiв нарахували на 3 млн рублів, плюс Цуркіна спіймали ще й на ремонті власного Toyota Land Cruiser за рахунок «Крымавтотранса» на чверть мільйона рублів. Так екс-»міністр» отримав три роки позбавлення волі умовно, заборону займати керівні посади на два роки і відшкодував трохи більше 3 млн рублів збитку і штрафів.
Бізнес у новій мутній воді
На час повномасштабного вторгнення рф Цуркін мав у російській юрисдикції дві компанії, зареєстровані у Сімферополі у 2016 році, з уже знайомою назвою і видом діяльності, пов’язаним із перевезеннями: ТОВ «Нова-групп» і «Нова-груп транспорт».
А в липні 2022 року, коли бізнесактивність з перевезеннями вантажів з нових окупованих територій набрала шалених обертів, у Анатолія Цуркіна з’явилась іще одна фірма — у Москві. ТОВ «Видан» було зареєстроване ще у 2005 році, тож Цуркін, ймовірно, просто купив її у В’ячеслава Аношка, який і продовжує там значитись директором.
Навіщо Цуркіну ТОВка у Москві? Мабуть, аби зручніше «вирішувати питання». Як ми вже розповідали, автомобільні перевезення з півдня до рф контролюються і оплачуються з Москви.
Водночас Цуркін став дуже медіаактивним, користуючись знайомством із російськими пропагандистами, серед яких багато «біглих» українців, які у 2014-2015 роках працювали в окупованому Криму, а потім перебрались до Росії.
(Серед тих, хто надає медіапідтримку Цуркіну, особливо виділяється умовна група «одеситів»: колишніх політичних і громадських діячів, а нині — пропагандистів і політтехнологів, які чкурнули з Одеси у 2014 році. Їхня нинішня діяльність на нових ТОТ заслуговує на окремий матеріал).
У виданні «Украина.Ру», що входить до структури МИА «Россия сегодня», від березня 2022 знаходимо 13 матеріалів із цитуванням Анатолія Цуркіна; це інтерв’ю з ним або ж його коментарі як експерта широкого спектру компетенцій — від дії західних санкцій до дефіциту управлінців но окупованих територіях.
І звісно ж, екс»міністр» роздає поради окупаційним адміністраціям «как обустроить» окупований рф південь в плані транспортного сполучення і перевезення вантажів з Херсонської та Запорізької областей у Крим та до Росії. Він критикує введення у Мелітополі так званих «жовтих перепусток» — дозвільних документів, якими місцеві колаборанти разом із поліцаями «обілечують» власників вантажівок. (До слова, один із «кришевателів» цієї схеми — колаборант Олексій Селіванов, який був заступником «начальника главку МВС» на окупованій території Запорізької області, невдовзі після конфлікту з перевізниками раптом опинився на підвалі — за підозрою у педофілії).
Згадує Цуркін і про свою кримінальну справу від Слєдкома рф, щоправда, стверджує, що то він хотів так оптимізувати перевезення бітуму. Ви будете сміятись, але Цуркін знову возить бітум — тепер на окуповану Запоріжчину. Тут укладають дорогу із Мелітополя на Бердянськ — аби швидко і комфортно возити крадене або скуплене за копійки зерно та іншу продукцію до порту, щоб вивозити до Росії чи інших країн.
Бізнес Цуркіна вже сягнув і Маріуполя та знищеної «Азовсталі», на місці якої окупанти начебто створять технопарк. Але поки що просто тупо крадуть там метал і вивозять у росію. «Нам поставлене завдання у забезпеченні поставок усіх типів вантажів для забезпечення життєдіяльності, будівництва в товарів першої необхідності», — повідомляє Цуркін у серпні.
Своїми дописами в соцмережах він переконує, що його можливості майже безмежні: коли його запитують, скільки вантажівок він може надати, він відповідає: «А скільки треба?».
Серед іншого завдяки Цуркіну, дізнаємось, хто постачає на окупований рф південь пально-мастильні матеріали.
«Днями ми уклали договір з одним із найбільших кримських операторів АЗС — компанією ATAN, отримали паливні карти. Частину рухомого складу перебазовано до Криму для виконання послуг з доставки вантажів до Херсонської, Запорізької обл.», — пише екс-»міністр».
Зерно Цуркін також возить. Причому, і тут він — у передовиках. Хвалиться, що після створення так званого «ГУП «Государственного зернового оператора» став одним із перших, хто отримав підряди для перевезення зерна у віджаті запорізькі елеватори — для формування так званого «зернового запасу області».
Втім, попри явне сприяння бізнесу «ексміністра» Анатолія Цуркіна на нових окупованих територіях і в Криму, не завжди все вдається. Ось тут він жаліється, що співробітники Ространснадзор перед в’їздом на Керченський міст на чотири дні затримали автомобілі «на українських номерах», які Цуркін спорядив із Мелітополя у Темрюк. Змусили перевантажити надлишок вантажу і сплатити штраф, хоча уряд рф відмінив обмеження ваги для перевізників продовольчих вантажів.
Цуркін обурений. Мовляв, так ми ніколи не інтегруємо Запорізьку область у російське правове поле: «Мені дуже образливо за мій рідний Крим, що тут саме так. І що людей на українських номерах тримають за дійну корову».
Останні висвітлені ним же «візити» Цуркін здійснив до Херсона. На власній автівці випробував міцність Антоновського мосту. Щоправда, виклав відео, де показав тільки в’їзд на міст і виїзд з нього. Каже, всі розмови про його пошкодження — чергові фейки, стоятиме вічно, бо збудований СССР. Ну-ну.
Матеріал підготовлений ГО «Інформаційний прес-центр» в рамках проекту IWPR за підтримки Європейського Союзу та МЗС Норвегії.