В течение октября и ноября в порту оккупированного Мариуполя ЦЖР зафиксировал несколько сухогрузов, которые ранее не были здесь замечены. Кроме зерна, они вывозили ценные полезные ископаемые из украинских недр, такие как каолин или белую глину, а также уголь и железную руду. Четыре судна удалось идентифицировать и среди них как уже знакомые балкеры, так и новички в пиратской флотилии России в Азовском море.
Як вже розповідав ЦЖР, після незначної активності на початку літа 2024 року, у липні і в серпні в порт Маріуполя не заходив жоден суховантаж. В акваторії порту лише час від часу працював земснаряд, який проводив днопоглиблення судоходного каналу.
У такого затишшя є кілька версій. Перша – «жабогадюкінськ» у владних кабінетах Кремля за контроль над Маріуполем, а точніше кажучи — за контроль над грошовими потоками із Росії.
«Цей період «великої чистки», арештів, і чи не кожен арештований в той чи інший спосіб був дотичний до витрати грошей безпосередньо по Маріуполю. З Міністерства оборони і навколишні усі ці підрядники і так далі, і так далі. В мене таке відчуття, що всяя ця «МаратХуснулівська» контора вона залягла на дно. Окрім того, дуже впадає в очі, «Роскапстрой» і там керувала жіночка, вона і залишається теоретично керівницею, але щось її нема. Її немає ні в Маріуполі останнім часом, вона не висвітлює ніде,» – поділився з ЦЖР радник мера Маріуполя Петро Андрющенко.
«Жнуть не сіявши, а молотять на чужих токах»
Завершення жнив завершило мертвий сезон в азовських портах. 28 вересня у Маріуполь по українське зерно заходив балкер, який вперше фіксується нами в цьому порту. З великою ймовірністю це судно PETROTRANS 5905 (IMO: 9910090), що належить закритому акціонерному товариству «ПЕТРОТРАНС», яке разом із однойменною ТОВкою зі спільною юридичною адресою в Санкт-Петербурзі, вже значаться у санкційному списку України з 2022 і 2024 років відповідно. Засновники – росіяни Юрій Бондарєнко, Віктор Балясніков, Тімур Урусов та Єлєна Міхайлова.
«В принципі, з порту вивозили виключно зерно, і не просто зерно – а саме Донецької області окупованої частини. А, мабуть, зерна стало замало. Незрозуміло звідки вони його брали минулого року. Чи хтось інший почав цим займатися, але в порту його не було. Тому де-факто, не було і що там вивозити», – вважає Петро Андрющенко.
Тим не менше, 112 тисяч тонн пшениці, вкраденої в українських аграріїв Донбасу, вивезено з Маріупольського порту з січня по жовтень 2024 року. Такі цифри оприлюднило регіональне управління «Россельхознадзору».
85 тисяч тонн краденого збіжжя (читаємо) т.з. «ДНР» (маємо на увазі – Росія) експортувала в Туреччину та Сирію.
Близько 7 тисяч тонн, зокрема, з Маріуполя 10 листопада вивезло вже добре знайоме нам судно «ALFA M» (IMO: 9419084), яке зловили на гарячому і в портах Криму і Бердянська.
«ALFA M» зареєстроване на компанію «ASTON SHIPTRADE CORP» з Маршаллових островів, комерційне управління оформлено на компанію DEEPBLUE MARINE BROKERAGE з Об’єднаних Арабських Еміратів, а безпековий менеджмент здійснює російська KRECHET LLC з юридичною адресою в Ростові-на-Дону, якою керує Перегуда Віктор Вікторовіч, а засновницею є Сопова Татьяна Вікторівна.
«Хто вкрав яєчко, вкраде й овечку»
«Якщо ми зараз дивимось на два кроки вперед, то можна сказати, що зараз абсолютна зміна номенклатури пішла щодо вивезення вантажу. Зерна, практично, немає, вони їм ( росіянам — ред.) там «звітують», щось собі приписують, але по факту його немає. Це точно не основний товар, який виїжджає з Маріуполя. Зараз основний товар – це надра, як не крути. Це вугілля, це каолін трошки, металобрухту трошки, але вугілля – №1 і, думаю, зараз його побільшає, як навігація запуститься», – каже Петро Андрющенко.
Зокрема, 11 листопада 2024 року на причалах у Маріуполі було зафіксовано одразу 2 судна, які прийшли в порт, вочевидь, по вугілля.
Перший суховантаж – «LADY AUGUSTA» (IMO: 9163568). Балкер до лютого 2022 року ходив під прапором Ямайки, ним володіла ліванська Adriamediteran Ltd, а власник та екіпаж були громадяни Сирії. Втім, на момент окупації Маріуполя судно знаходилося в порту і пізніше було «націоналізоване» окупаційною владою т.з. «ДНР».
Окрім 11 листопада 2024 року, LADY AUGUSTA зафіксоване в акваторії Маріуполя також 19 жовтня.
«Вугілля, судячи з усього вони везуть в Новоросійськ у порт, скоріш за все. І там далі по Росії. І чому, знов таки, вугілля, тому що опалювальний сезон пішов, на чомусь мають працювати котельні, ТЕЦи і так далі. Вугілля, до речі, з Луганська їде значною мірою, навіть не з Донецька. Наскільки я розумію, це не агломерат, який конче потрібен для чорної металургії. Але маємо по чесному казати, ми це бачимо трохи здалеку і не бачимо документів. Тому що все, пов’язане з портами, оберігається «будь здоров», – поділився з ЦЖР пан Андрющенко.
Друге судно – VICTORIA V (IMO: 9454125), яке, здається, вперше здійснило незаконний захід в закритий український порт. За даними marinetraffic.com, для цього VICTORIA V (IMO: 9454125) використало схему, про яку ЦЖР вже розповідав:
- офіційно заходить в російський порт Темрюк
- вимикає автоматичну систему ідентифікації (АІС);
- йде на завантаження в порт Маріуполя;
- з вантажем повертається в Темрюк;
- вмикає АІС;
- йде в порт призначення.
Судновдасник VICTORIA V — російська ТОВ «Виробничо-комерційна фірма СІБМВРКЕТ» (ООО ПКФ СИБМАРКЕТ/ «PKF «SIBMARKET» LLC) з м. Іркутськ. Компанією одноосібно володіє громадянин РФ Харламов Олєг Гєннадієвіч. Ані компанія, ані власник, не знаходяться під жодними санкціями.
З пʼяти нових балкерів, помічених в Маріуполі цієї осені, нам вдалося ідентифікувати чотири, один залишається інкогніто, але і це ненадовго.
Верифіковані судна поповнять, створений ЦЖР, перелік піратського флоту Росії в Азовському морі., до якого увійшли суховантажі, які за час окупації були зафіксовані у портах Бердянська та Маріуполя. До сьогодні в ньому було 17 суден, переважна більшість з яких ходить морями під прапором Російської Федерації.
«З корабля – на бал»
До речі, «ALFA M» – це якраз те судно, що зайшло у порт навантаженим по ватерлінію, а перевалювали вантаж в порту прямо у вагони. Ешелон рушив на північ Донецької області, а, на відміну від порту, залізниця працює напрочуд стабільно.
«Вона працює, що вони перевозять, не берусь гадати, але певен, не дитячі кубики, не іграшки, і не зерно привозять у Волноваху, а щось тягнуть те, що потрібно для фронту. Танки – навряд чи, боєкомплекти – можливо, ракети для реактивної артилерії – можливо, живу силу ми не бачили, щоб возили залізницею, думаю, це б привернуло на себе увагу, – зазначаэ пан Андрющенко, – Щось таке вони туди завозять, щось вивозять, красти де, завжди є що. Але вона функціонує. Не так активно, як вона здатна але як то кажуть «ще не вечір» і головне – є така можливість. Ось що саме страшне».
А ось зі сторони Кримського півострова залізницею вже давно активно перекидають на фронт не тільки БК, а і танки, іншу техніку, в тому числі і особовий склад. Тож, коли це почнуть робити у тимчасово окупованих Запорізькій і Донецькій областях, вочевидь, лише питання часу.
Проте, не все так песимістично, що раз по раз доводять українські партизани в глибокому ворожому тилу. На війні залізницю ефективно використовують вже третє століття, стільки ж років і найпростішим методам і засобам для диверсій, які не менш продуктивно зупиняють рух потягів по всьому окупованому півдню України. Рух Опору за останні 2 місяці провів близько 20 операцій на залізничній інфраструктурі в Донецькій, Херсонській, Запорізькій областях та у Криму.
Наприкінці вересня 2024 року ЦЖР повідомляв, що Росія збудувала близько 60 кілометрів нової залізниці на ділянці Ростов – Таганрог – Маріуполь, яка покращує логістику окупантів. Нову залізничну колію окупанти прокладали з осені 2023 року.