Окупанти не здатні забезпечити достатню прохідність Керченської протоки – Смєлянський

Новини
Юрій Смєлянський, економічний експерт фонду «Майдан закордонних справ» Фото: investigator.org.ua

Будівництво «Кримського мостового переходу» негативно вплинуло на прохідність Керч-Єнікальського каналу, а окупанти через санкції не мають достатньо коштів на поглиблювальні роботи.

Про це пише економічний експерт, співзасновник Чорноморського інституту стратегічних досліджень  Юрій Смєлянський в розслідуванні Як працюють «кримські санкції». Порти Криму.

Будівництво об’єкта військово-стратегічного призначення, який має назву «Кримський мостовий перехід», негативно вплинуло на прохідність Керч-Єнікальського каналу, зазначає Юрій Смєлянський. За його словами, судоходний канал регулярно замулюється, міліє і вимагає трудомістких днопоглиблювальних робіт, які багато років не проводилися.

Експерт нагадує, що Мінтранс України в останні роки перед окупацією гарантував мореплавцям 9,35 метра глибини Керч-Єнікальського каналу. У 2015 році фактична прохідна осадка по каналу була оголошена в 8 метрів.

На думку фахівців служби капітана морського порту Керч, потрібні термінові днопоглиблювальні роботи. Але зараз у порту немає на це ні грошей, ні повноважень. Ситуація загрожує безпеці судноплавства (цивільного і військового) в Керченській протоці.

Причин такого тяжкого становища дві: відсутність у портів власних грошей на днопоглиблювальні роботи (як наслідок дій санкцій і відкриття Керченського моста) і небажання окупаційної адміністрації Криму рятувати кримські порти, вважає Юрій Смєлянський.

Дослідження проведено в рамках спецпроекту Центру журналістських розслідувань «Як працюють «кримські санкції» в партнерстві з Центром прав людини ZMINA.

Нагадаємо: 

  • В липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 16.06.2014 р «Про закриття морських портів» були закриті морські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта і Євпаторія, а всі документи, видані капітанами морських портів з 15 липня 2014 року, є незаконними.
  • Порти Криму і Севастополя внесені до санкційних списків ЄС та США.  Для обходу санкцій використовується схема позапортової – рейдової перевалки вантажів у Керченській протоці або нейтральних водах з подальшим транспортуванням до закритих портів Криму.
  • За даними Моніторингової групи «Інституту Чорноморських стратегічних досліджень», Фонду «Майдан закордонних справ» і порталу BlackSeaNews, починаючи з 2017 року вже 50 суден-порушників позбавлені реєстрації прапору за заходи в закриті Україною порти окупованого Криму за вимогою постійного представництва України при Міжнародній морській організації (International Maritime Organization, IMO), яке використовує інформацію про порушників, зафіксовану українськими фахівцями-волонтерами.