ВМС Естонії вранці 11 квітня затримали у Фінській затоці нафтовий танкер Kiwala (IMO: 9332810) – це судно з російського «тіньового флоту», яке займається експортом російської сирої нафти та нафтопродуктів до третіх країн. Танкер, який прямував до російського порту Усть-Луга і йшов без прапора, перебуває під санкціями Євросоюзу, а також Великобританії, Канади та Швейцарії.
Про це повідомляє естонське видання ERR.
«Мета затримання – перевірити документи судна та його правовий статус. Затримання і розслідування, що проводяться, жодним чином не пов’язані з пошкодженням критично важливої інфраструктури, а саме розслідування на борту судна проводять компетентні відомства», – розповів командувач Військово-Морськими Мілами Естонії, коммодор Іво Вярк.
«Не секрет, що за останній рік у Фінській затоці з’явилося чимало суден, які проходять без документів. І можна сміливо сказати, що йдеться про частину тіньового флоту», – додав керівник прикордонної служби Департаменту поліції та прикордонної охорони Вейко Коммусаар.
Естонія почала готуватися до операції увечері 10 квітня, а сама операція розпочалася о третій годині ночі. О 4:19 танкер Kiwala увійшов до води Естонії. За даними MarineTraffic, зараз судно знаходиться на схід від острова Аегна, поряд з ним два військові кораблі.
Судно було під санкціями у зв’язку із попередньою незаконною діяльністю в Європейському союзі та інших країнах (Великобританія, Канада, Швейцарія).
Танкер прямував з індійського порту Сікка до російського порту Усть-Луга, тобто, мабуть, він йшов без вантажу.
«У судна не було прапора. Судно без прапора. Такі суна, по суті, не повинні пересуватися. Естонія застосувала до судна право на його затримання з метою перевірки», – пояснив Коммусаар.
Під час затримання Департамент транспорту перевіряє технічний стан судна, наявність страховки та документи членів екіпажу. Під час операції також використовувався вертоліт.
На танкері перебуває 24 особи. За даними естонської влади, капітан судна – громадянин Китаю, який співпрацює зі слідством.
За інформацією українського порталу WarSanctions, це судно з російського тіньового флоту, яке займається експортом російської сирої нафти та нафтопродуктів до третіх країн. За даними порталу, власники та керуючі судном регулярно змінювалися, щоб уникнути прямих зв’язків з Росією та приховати справжніх одержувачів.
Останнім часом судно ходило під прапором Джібуті.
Як повідомив у Facebook керівник Моніторингової групи санкцій і свободи судноплавства Інституту Чорноморських стратегічних досліджень та головний редактор порталу BlackSeaNews Андрій Клименко, з січня 2025 року танкер Kiwala – китайський, а до того був турецьким, індійським та російським через Об’єднані Арабсьуі Емірати.
«Цей танкер фігурує в наших базах з грудня 2022 року (тоді він засвітився в Чорному морі – називався ODYSSEUS, належав індійській GATIK SHIP MANAGEMENT, був зафіксований на перевезенні сирої нафти з Новоросійська до Туреччини 24-27.12.2022)», – зазначив Клименко.
Нагадаємо:
- 17 жовтня 2024 року Велика Британія запровадила найбільший санкційний пакет проти «тіньового флоту» Путіна. Обмеження застосовані до 18 російських нафтових танкерів і чотирьох танкерів для перевезення зрідженого природного газу.
- 21 лютого 2025 року Канада ввела нові санкції проти Росії. Обмеження торкнулися 33 фізичних та 44 юридичних особи. Крім того, під санкції потрапили 109 танкерів російського «тіньового флоту», які використовуються для перевезення нафти в обхід міжнародних обмежень.
- 24 лютого 2025 року Євросоюз ухвалив 16-й пакет санкцій проти Росії. До нього увійшли 48 осіб та 35 організацій, відповідальних за дії, що підривають або загрожують територіальній цілісності, суверенітету та незалежності України. Також ЄС додав до списку суден так званого «тіньового флоту», на які поширюються санкції, 74 судна, що походять із третіх країн. Таким чином, загальна кількість судів, що потрапили під дію санкцій ЄС, досягла 153.