Как устроен УКРАВтодор Зеленского

Мнения

Кадрова «шахматка» Держагенства автомобільних доріг, яке планує цього року витратити 100 мільярдів гривень на «Велике будівництво». Юрій Ніколов, «Наші гроші».

Літо 2019-лютий 2020

Спочатку були Андрій Богдан і Олексій Гончарук. Вони ввели в дорожнє будівництво відповідно Андрія Вавриша і Юрія Голика. Гончарук привів з BRDO в Укравтодор Олександра Кубракова (досьє).

Юрій Голик приніс налагоджені контакти з лідерами картелю, які за часів Порошенка вже домінували на ринку завдяки розпилам у Дніпропетровській області, де правила #команда_Резніченка (див. кримінальні досьє лідерів картелю: «Автомагістраль-Південь», «Онур», «Ростдорстрой»). Також Голик займався піаром «Великого будівництва» з позиції радника прем’єр-міністра Гончарука.

Голик і Кубраков за неявної підтримки Офісу президента почали імплементацію дискримінаційних заточок в тендерній документації Укравтодору, за якими три чверті підрядів ледь не автоматично почав отримувати картель з Національної асоціації дорожників України (НАДУ).

Кубраков привів в Укравтодор своїми радниками Петрощука і Почтарьова, з якими працював ще у КМДА.

Андрія Почтарьова поставили на відбір і контроль голів регіональних САД (досьє).

Євген Петрощук окрім спільної роботи з Кубраковим виявився бізнес-партнером Вавриша (досьє). Його включили до Технічної ради Укравтодору, поставили на контроль за дискримінаційними заточками в тендерах регіональних Служб автодоріг і довірили «шахматні» переговори з учасниками ринку, що хочуть отримати свій шматок підрядів.

Маржа на тендерах до початку будівельного сезону-2020 становила 10-15%.

Березень 2020-липень 2020

Звільнення Гончарука і Богдана на початку року призвело до перетасовки в Укравтодорі.

Юрія Голика формально увільнили з посад радників прем’єр-міністра і голови Укравтодору після наполягань міністра інфраструктури Владислава Криклія (робив кар’єру у МВС Арсена Авакова) і представників Транспортного комітету Верховної Ради, який очолює Юрій Кисіль (криворізький товариш першого помічника президента Сергія Шефіра).

Після особистої команди Володимира Зеленського було вирішено призначити заступників голови Укравтодору.

Замголови Офісу президента Сергію Трофімову (контролює ДАБІ) не вдалось просунути на цю посаду свого протеже – запорізького губернатора Віталія Туринка.

Першим замголови Укравтодору став Євген Кузькін (досьє). Це колишній працівник Мінфіну, який фігурував у справі НАБУ щодо будівництва державним коштом дороги до кінного клубу мільярдера Геннадія Буткевича. Гроші були виділені у 2017 році без належних обґрунтувань на прохання низки народних депутатів, у тому числі Антона Геращенка, нинішнього замміністра МВС Арсена Авакова.

Кадровим заступником Кубракова став його радник Почтарьов. Петрощук продовжив займатись правилами гри на тендерах Укравтодору з тієї самої позиції радника.

Особистими протеже Кубракова можна вважати голів Луганської САД Павла Цубера (досьє), Полтавської САД Івана Краповницького і Київської САД Руслана Нічика (досьє) – вони прийшли в Укравтодор з фірми «Місто для людей», співвласником якої був Кубраков.

Замість Голика головним піарником «Великого будівництва» став замголови Офісу президента Кирило Тимошенко, син директора дніпропетровського торгового центру «Пассаж», пов’язаного з Генадієм Корбаном і Борисом Філатовим. З Корбаном Голик мав налагоджені стосунки ще з часів роботи у Дніпропетровській ОДА. У координаційну раду «Великого будівництва» ввійшла ще низка чиновників включно за радником голови Офісу президента Михайлом Подоляком, однак не було введено жодного представника правоохоронних органів.

Маржа на найбільших тендерах, заточених виключно під картель, почала сягати 40%. Тиск з боку громадськості та медіа змусив картель зменшувати ціни на 10-15%. Але на фоні світового падіння цін на нафту (основна сировина для асфальту), це однаково означає зростання загального рівня маржі у порівнянні з минулорічними показниками.

На тендерах Укравтодору, де до аукціонів вдається прорватись НЕ членам картелю, падіння по ціні становить 30%.

Нинішній дах Кубракова

Особисто Володимир Зеленський відразу після обрання президентом України задекларував курс на зменшення конкуренції на ринку ремонту доріг, що призвело до збільшення доходів картелю.

Новий прем’єр-міністр Денис Шмигаль взяв собі радником президента НАДУ Тараса Сиротинського, зав’язаного на співпраці з лідером картелю «Автомагістраль-Південь». Однак суттєвого впливу на підряди Укравтодору Шмигаль не отримав.

Від березня основним каналом комунікацій Кубракова з Зеленським слугує голова Бюджетного комітету ВР Юрій Арістов («Слуга народу»), давній бізнес-партнер президента по імпорту морепродуктів та ресторанам (досьє). Він пролобіював збереження бюджету на ремонт доріг від перерахування у COVID-фонд на початку епідемії, а згодом парламентарі взагалі забрали з цього фонду 35 млрд грн на дороги (уряд Шмигаля у липні розпорядився всі ці гроші передати саме Укравтодору, а не на місцеві дороги).

Також активну позицію по розподілу дорожніх коштів займає заступник Арістова по Бюджетному комітету Олександр Трухін («Слуга народу»). Це зять Олександра Мартиненка, одного з найближчих бізнес-партнерів Ігоря Коломойського.

Особисту підтримку Кубракову з членів картелю надає Максим Шкіль. Його компанія СУНП «Автострада» зайшла на ринок за часів Порошенка, коли міністром інфраструктури був його товариш Володимир Омелян. При Зеленському «Автострада» ще більш покращила позиції, сам Шкіль став віце-президентом НАДУ і налагодив особисті зв’язки з головою АМКУ Юрієм Терентьєвим. Наприкінці 2019 року він допоміг Терентьєву відбитися від звіту у Верховній Раді, наслідком якого мала стати відставка голови АМКУ. Однак після контактів з Арістовим і низкою інших нардепів звіт просто відмінили.

Нині Шкіля вважають причетним до зміни практики Тендерної колегії АМКУ. Цієї весни колегія під керівництвом Терентьєва перестала вважати дискримінаційними заточки Укравтодору.

Нагадаємо:

  • У 2020 році на «велике будівництво» і ремонт доріг Кабмін витратить рекордні 150 млрд гривень. Це 5,5 млрд доларів – тобто більше, ніж Україна запозичила у МВФ та інших кредиторів за рік. Про те чи зможе Укратрансбезпека виявляти і карати тих, хто розбиває українські дорогі дороги, ганяючи перевантажені фури і самоскиди, читайте в матеріалі Центру журналістських розслідувань Руйнівники доріг: чому Укртрансбезпека не може зловити всіх «засранців».