Экономическая агрессия: российская блокада украинских портов

Публикации
Одесский морской порт, морвокзал Фото: wikipedia.org

Россия воюет с Украиной не только на суше и авиаударами. Есть еще другой вид войны – экономический. Это блокада морских портов Украины, что наносит экономике Украины значительный ущерб. Какие пути для выхода из этой ситуации у Украины?

За кілька днів до початку повномасштабного вторгнення в Україну Росія оголосила про перекриття акваторії Чорного та Азовського морів під приводом проведення військових навчань. Обмеження почали діяти з 13 лютого.

Чорне море мало бути закрите в північно-західній частині аж до межі територіального моря України в районі 12 миль. Азовське — від узбережжя окупованого Криму і до узбережжя Краснодарського краю.

Першим на сполох почав бити Андрій Клименко, головний редактор порталу BlackSeaNews, керівник Інституту чорноморських стратегічних досліджень.

Фото: blackseanews.net

Він опублікував карту, з якої стало зрозуміло, що в українські порти Одеси, Миколаєва, порти Південний, Чорноморськ, Херсон і Бердянськ не зможуть заходити торгові судна.

«Тоді частина комерційних суден з українських портів пішла новим фарватером, який йшов по територіальних водах України. А решта просто ігнорувала ці російські попередження і ходила як завжди. Бо там насправді нічого не відбувалося. Ніякого тиску (з боку міжнародної спільноти — ред.) тоді не було», — розповідає Андрій Клименко.

11 лютого Управління навігації та океанографії Міністерства оборони РФ повідомило Україну про скасування перекриття району Азовського моря на північ від Керченської протоки. Однак це мало що змінило, оскільки перекритим залишилося Чорне море, на порти якого приходиться 95 % українського експорту.

Де-факто заявлене Росією перекриття зон судноплавства у міжнародних водах Чорного та Азовського морів є морською блокадою. Такі дії Росії юридично вже є актом агресії, відповідно до резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 1974 року.

«З другого січня у нас кораблів не країн НАТО у Чорному морі не було. І ми до 24 лютого постійно про це писали, що це безпрецедентна ситуація. Зараз ми вже розуміємо, що керівництво військово-морських з’єднань країн НАТО повірили американським прогнозам, що Росія нападе і не хотіли, щоб під час цього у Чорному морі перебували потужні військові кораблі. Всі ці роки ми аналізували і казали, що саме наявність ракетних кораблів НАТО, США, Британії у Чорному морі відігравало як фактор стримування», — пояснює Андрій Клименко.

Протягом наступних днів Росія стягувала до Криму великі десантні та інші військові судна Чорноморського флоту. І ось почалася повномасштабна війна.

ВДК «Моргунов» Фото: Пресслужба ЗВО РФ

Росія заблокувала весь район в північно-західній частині Чорного моря. Азовське море також перекрито повністю. Військові російські кораблі почали протизаконно вимагати від суден під прапорами різних держав, які рухаються з Одеси, Дунаю в напрямку Босфору, а також у зустрічному — до портів України, зупинятись. Морський трафік для суден до та з українських портів «Маріуполь» та «Бердянськ» було припинено. Блокада українських портів триває і досі.

Директор Українського інституту морського права та безпеки, юрист-міжнародник Богдан Устименко пише, що в українських портах обробляється понад 37 відсотків загального обсягу міжнародної торгівлі України з різними країнами світу, в тому числі більше ніж 57 відсотків вітчизняного експорту.

І кожен день морської блокади в поточних умовах «вартує» економіці України близько 40–50 мільйонів доларів США. Отже, з початку блокування росією морських торговельних шляхів, Україна вже втратила понад мільярд доларів.

«Я думаю, що ми втратили як мінімум половину морського експорту, і щонайменше половину українського імпорту. А то і більше. Ми морем експортували повністю зерно, метал, залізорудну сировину. Соняшникову олію. Україна є одним з найбільших експортерів в світі», — каже Андрій Клименко.

Світ відчує на собі проблеми з українським експортом. Клименко пояснює, що на ринку зменшиться кількість зерна, виростуть ціни. Країни, які мають нижчий рівень економічного розвитку, не зможуть купляти продукцію у тому обсязі, який їм необхідний.

Щоб якось виправдати чергові порушення міжнародного права, Росія заявляє про те, що нібито Україна замінувала морські шляхи від Босфору до Одеси, а тому ходити там небезпечно. Звичайно ж, українські військові нічого не мінували. Це могла зробити тільки сама Росія. Насправді таке попередження має на меті лише перешкоджання морському трафіку комерційних суден в Чорному морі.

Фото: Facebook Andrii Klymenko

«Вся ця дезінформація про 420 мін, які зірвані з якорів, вона виглядає смішно. Уявіть собі: море, шторм. Як ви могли порахували 420 мін? Як ви їх побачили? Зі слів їхніх російських фахівців, ці міни течією може принести до Босфору і до Середземного моря. Ця страшилка ще й для того, щоб комерційні судна не ходили в Чорне море. Тобто дії, які направлені проти морського трафіку Туреччини, Румунії, Болгарії — трьох країн НАТО», — пояснює Клименко.

Що має робити Україна в цій ситуації? Андрій Клименко має відповідь на це питання. По-перше, наша країна має запропонувати прибережним державам Чорного моря організувати спільну гуманітарну військово-морську операцію з розмінування. Паралельно з цим попросити допомоги для розмінування у НАТО. Для забезпечення роботи розмінувальної групи має діяти «прикриття» згори — авіаційний патруль над територіальними та нейтральними водами Чорного моря.

Головним задумом цієї схеми є ефективне співробітництво прибережних держав Чорного моря, в результаті якого може бути не тільки розвіяна дезінформація про мінування, а й створення морського коридору для комерційних суден.

При цьому самі росіяни не просто блокують, а ще й крадуть з України ресурси. Голова Запорізької ОВА Олександр Старух повідомив, що з порту у Бердянську зникли п’ять українських суден кількома десятками тисяч тонн зерна. Очевидці кажуть, що їх відігнали російські буксири.

Крім того, наразі зберігається небезпека вчинення провокацій у Чорному морі від російських військових. У Державній прикордонній службі України повідомляють, що окупанти зафарбовують на своїх кораблях назви та бортові номери, ймовірно, щоб вдаватися до провокацій щодо цивільних суден з подальшим звинуваченням у них українських військових кораблів.

Відеоверсію матеріалу дивіться тут:

Андрей Клименко, руководитель проекта Института Черноморских стратегических исследований и главный редактор портала BlackSeaNews Фото: investigator.org.ua[/caption]

І кожен день морської блокади в поточних умовах «вартує» економіці України близько 40–50 мільйонів доларів США. Отже, з початку блокування росією морських торговельних шляхів, Україна вже втратила понад мільярд доларів.

«Я думаю, що ми втратили як мінімум половину морського експорту, і щонайменше половину українського імпорту. А то і більше. Ми морем експортували повністю зерно, метал, залізорудну сировину. Соняшникову олію. Україна є одним з найбільших експортерів в світі», — каже Андрій Клименко.

Світ відчує на собі проблеми з українським експортом. Клименко пояснює, що на ринку зменшиться кількість зерна, виростуть ціни. Країни, які мають нижчий рівень економічного розвитку, не зможуть купляти продукцію у тому обсязі, який їм необхідний.

Щоб якось виправдати чергові порушення міжнародного права, Росія заявляє про те, що нібито Україна замінувала морські шляхи від Босфору до Одеси, а тому ходити там небезпечно. Звичайно ж, українські військові нічого не мінували. Це могла зробити тільки сама Росія. Насправді таке попередження має на меті лише перешкоджання морському трафіку комерційних суден в Чорному морі.

Фото: Facebook Andrii Klymenko

«Вся ця дезінформація про 420 мін, які зірвані з якорів, вона виглядає смішно. Уявіть собі: море, шторм. Як ви могли порахували 420 мін? Як ви їх побачили? Зі слів їхніх російських фахівців, ці міни течією може принести до Босфору і до Середземного моря. Ця страшилка ще й для того, щоб комерційні судна не ходили в Чорне море. Тобто дії, які направлені проти морського трафіку Туреччини, Румунії, Болгарії — трьох країн НАТО», — пояснює Клименко.

Що має робити Україна в цій ситуації? Андрій Клименко має відповідь на це питання. По-перше, наша країна має запропонувати прибережним державам Чорного моря організувати спільну гуманітарну військово-морську операцію з розмінування. Паралельно з цим попросити допомоги для розмінування у НАТО. Для забезпечення роботи розмінувальної групи має діяти «прикриття» згори — авіаційний патруль над територіальними та нейтральними водами Чорного моря.

Головним задумом цієї схеми є ефективне співробітництво прибережних держав Чорного моря, в результаті якого може бути не тільки розвіяна дезінформація про мінування, а й створення морського коридору для комерційних суден.

При цьому самі росіяни не просто блокують, а ще й крадуть з України ресурси. Голова Запорізької ОВА Олександр Старух повідомив, що з порту у Бердянську зникли п’ять українських суден кількома десятками тисяч тонн зерна. Очевидці кажуть, що їх відігнали російські буксири.

Крім того, наразі зберігається небезпека вчинення провокацій у Чорному морі від російських військових. У Державній прикордонній службі України повідомляють, що окупанти зафарбовують на своїх кораблях назви та бортові номери, ймовірно, щоб вдаватися до провокацій щодо цивільних суден з подальшим звинуваченням у них українських військових кораблів.

Відеоверсію матеріалу дивіться тут: