Факты тотального мародерства российских военных на украинских оккупированных землях потрясли мир и усилили осознание подлинной сущности россиян и их армии. У фермеров отбирают или копейки скупают ранние овощи, которые потом везут в оккупированный Крым. Туда же тентованными грузовиками переправляют зерно, которое воруют с элеваторов и складов в Херсонской и Запорожской областях. Разграбление аграриев рашисты называют «восстановлением хозяйственных связей» Крыма с югом Украины.
Между тем Крыму это зерно не нужно — своего вдоволь, более того, он отправляет зерновые на незаконный экспорт в Сирию и Египет. Но сейчас увеличивает объем перевалки. Наша версия – за счет сотен тысяч тонн ограбленного зерна с новых оккупированных территорий. Екатерина Яресько, доцент Харьковского университета и расследователь проекта SeaKrime Центра Миротворец, исследовала поставки зерна из крымских портов и подробно об этом рассказала в эфире программы «Вопрос национальной безопасности» (телепроект Центра журналистских расследований).
Валентина Самар: Ваше розслідування показує збільшення обсягів експорту зерна принаймні з двох портів — Севастопольского порту (термінал колишньої ПрАТ «Стівідорна компанія «Авліта») і зернового терміналу, який знаходиться у Керчі. Які компанії, якими суднами і куди вивозять зерно?
Катерина Яресько: Про це свідчить не тільки наше розслідування. Кримські ЗМІ, наш проект і «Крим.Реалії» останнім часом опублікували кілька статей про те, що на «Авліті» відбувається відвантаження зерна. Є фотографії суден, які стоять біля причалів. Кримські медіа навіть писали про невдоволення мешканців Севастополя, яким начебто нічим дихати — настільки того зерна багато перевалюється.
Ми пов’язуємо збільшення обсягів вивезення зерна з Севастополя, а саме з зернового терміналу «Авліта», з появою в цьому році трьох нових суден — «Матрос Позынич», «Матрос Кошка» та «Михаил Ненашев». Вони однотипні і доволі великі — беруть приблизно 27 тис. тонн вантажу. Їх придбала компанія, що пов’язана з АТ «Об’єднана суднобудівна корпорація» (рф). Це великий державний холдинг, в який входить багато інших компаній. Ці три судна почали дуже активно вивозити зерно з «Авліти». За нашими спостереженнями, на Близький Схід, в Туреччину. Зараз одне з суден йде в єгипетський порт Александрія.
Валентина Самар: Чи пов’язуєте ви збільшення обсягів експорту з кримських портів з експропріацією, яку ми спостерігаємо на елеваторах Херсонської і Запорізької областей протягом останнього місяця? Ми бачимо численні повідомлення про викрадення російськими військовими збіжжя та овочів, які везуть у Крим. Ми виявили, що вкрадена в Мелітополі сільгосптехніка John Deere знаходиться у рідному селі прем’єр-міністра Республіки Чечня. Камазами вивозять зерно. Можна відстежити, чи саме це зерно росія експортує через порти Криму?
Катерина Яресько: Поки що в нас, на жаль, немає доказів, що це те саме зерно. Потрібно розуміти, що в умовах військових дій, це майже неможливо. Буде дивом, якщо ми зможемо це зафіксувати. Але вже зараз ми можемо оцінити кількість. В січні з Севастополя було вивезено 40 тис. тонн, в лютому — близько 70 тис. тонн. Натомість у березні і в квітні — більше 100 тис. тонн. Тобто ми спостерігаємо збільшення обсягів.
Крім того, ми можемо суто аналітично поміркувати над тим, чим зараз зайнятий Кримський міст. Ми знаємо, що ним йде постачання окупаційного контингенту, перевозять боєприпаси, техніку і так далі. Тобто міст більш завантажений, ніж зазвичай. Було б дивно, якби серед всього цього зараз в Крим ходили великі товарні поїзди з зерном. Тому найбільш ймовірно, що зерно все ж доставляють з окупованих територій півдня України. Тим більше, наскільки мені відомо, викрадення зерна фіксують наші правоохоронні органи. Поки не вдається довести документально, куди воно йде. Але я думаю, що з часом це питання буде вирішено.
Валентина Самар: Раніше була така «схованка», коли з рф везли зерно в Крим, де змішували його з кримським, а потім незаконно постачали у підсанкційні Північний Кіпр чи Сирію, щоби не можна було відслідкувати порушення санкцій з боку російського бізнесу. Але зараз, як розповідають наші кримські друзі, дуже мало не просто товарних, а навіть пасажирських потягів, що йдуть до Криму. Оскільки всі локомотиви задіяні у перевезенні військової техніки та особового складу армії рф. Повертаючись до експорту зерна: хто власники і капітани суден-перевізників?
Катерина Яресько: Це росіяни. Російська компанія-судновласник «Крейн марин контрактор» (ИНН 3017037780, м. Астрахань, засновник — АТ «Южный центр судостроения и судоремонта — ред.) входить до структури величезної державної «Об’єднаної суднобудівної корпорації», що перебуває під санкціями, здається, з 2014 року. У квітні Міністерство фінансів США застосувало нові санкції щодо цієї корпорації і включило в санкційний список 28 її «дочок». Але чомусь одна з «дочок» залишилась поза межами цього списку. І саме вона заснувала компанію, яка займається перевезеннями на Крим.
Тому з нашого дослідження ми робимо висновок, що потрібно подати на включення до санкційного списку ці дві компанії і двох директорів, які фактично оперують цими злочинами. Юридичну відповідальність за організацію незаконного перетину кордону дійсно несуть капітани суден. Вони всі теж встановлені. Це є в наших матеріалах, і ми сподіваємося, що вони будуть використані нашими правоохоронними органами, які займаються кримінальним провадженням.
Валентина Самар: До санкційного переліку слід додати і стівідорну компанію, яка обслуговує перевалку цих вантажів, обслуговує судна, які незаконно заходять до кримських портів. Це стосується зернових терміналів у Севастополі і Керчі. Нагадаю розслідування ЦЖР щодо цих терміналів. До 2016 року Стівідорна компанія «Авліта» належала українському олігарху Ріната Ахметова. Для обходу санкцій «Авліта» і його судоремонтна компанія «МІК» були переписані на менеджерів московського кума Ахметова — композитора Ігоря Крутого. Надалі обидві компанії , яким належить зерновий термінал і сухий док, були начебто продані ООО «Морские нефтяные проекты», яка пов’язана з «Объединенной судостроительной корпорацией». Попри це названі компанії і досі не під санкціями і це треба виправляти. Останнє моє питання, Катерино: чи обмежені кримські порти в експорті через війну?
Катерина Яресько: Ми не спостерігаємо обмежень, порти працюють. Єдине — звузилася номенклатура вантажів, зараз з кримських портів йде виключно зерно, хоча й у великих обсягах. Крім севастопольського на вивезення зерна працюють два керченських порти: зерновий термінал у рибному порті і керченський торговий порт. Приблизно 4-5 суден постійно ходять лише цим маршрутом: забирають зерно в Керчі і доставляють його в турецький порт «Самсун». Туреччина приймає велику кількість зерна з окупованого Криму. Ми фіксуємо це в наших розслідуваннях.