Третью весну, которую в оккупации встречает юг Украины, россияне и местные пособники Кремля рассказывают, что вот-вот, за счет морских портов, Мариуполь и Бердянск станут драйверами развития экономики «новых регионов» России.
«Високий потенціал розвитку економік нових регіонів мають порти Маріуполя та Бердянська, які поступово збільшують вантажопропускну спроможність», — зробив чергову заяву під диктовку кураторів Дмитро Ворона, так званий сенатор РФ від окупованої частини Запорізької області і біглий адепт «партії регіонів» і пастора Януковича в минулому.
Ворона займає посаду заступника голови комітету Ради Федерації з економічної політики. Минулого тижня він провів нараду, присвячену модернізації транспортно-логістичної інфраструктури нових окупованих територій та розвитку економічного потенціалу регіонів Азово-Чорноморського басейну.
У Москві звітують, що наприкінці 2024 року сумарна потужність перевалки вантажів Маріупольського та Бердянського портів складатиме 6 млн тонн/рік. Загальний обсяг фінансування — понад 1 млрд руб держбюджету РФ і зростатиме.
З березня 2024 року морські ворота Донбасу і Запоріжжя запрацювали помітно активніше. Оскільки «експорт» краденого збіжжя і металу здійснюється в піратський спосіб (судна приховують заходи в окуповані порти, вимикаючи AIS), то й економічний стан у організаторів і учасників вивезення з України награбованого морським коридором поліпшується.
За даними моніторингу ЦЖР, початок 2024 року дуже відрізняється від аналогічного періоду року минулого. Про причини простою і зимову ситуацію в захоплених українських портах Азовського моря ми детально розбирали в матеріалі «Нові дороги війни російської армії на окупованому півдні».
Морська навігація в акваторії Бердянська повноцінно відновилася з перших днів березня, до екватору місяця не простоював жоден з шести причалів зі східного боку акваторії. Схожа активність спостерігалася влітку 2023 року, коли почали вивозити зерно нового врожаю.
Навесні 2024 року в акваторії Бердянська по кілька разів були помічені балкери-близнюки Kapitan Mironov (IMO 9077563) і Kapitan Yakovlev (IMO 9077575). Попри рекордну для воєнних років кількість балкерів, ідентифікувати їх та компанії-судновласників проблематично. Якщо і вдається отримати більш-менш чіткі зображення, росіяни все одно зафарбовують назви і заздалегідь вимикають AIS (система автоматичної ідентифікації суден).
Наприкінці місяця, вочевидь, місця вже не вистачало і окупанти задіяли західний бік акваторії вперше за два роки, а саме, з 24 березня 2022 року, відколи біля причалу №7 ЗСУ потопили ВДК «Саратов». А вже впродовж останнього місяця на сусідньому причалі №8 російські судна змінюють одне одного з інтервалом у 3-5 днів.
І навряд чи це пов’язано з вірою окупантів в бездоганність російських систем ППО, скоріше, даються взнаки проблеми з постачанням західної зброї і боєприпасів для Сил оборони України — росіяни знахабніли, знаючи про дефіцит дальнобійних ракет.
Вочевидь, ворожа армія користується цим на повну і цивільним морським транспортом доставляє військові вантажі. І якщо рівно рік тому, це була тільки версія Центру журналістських розслідувань, то зараз – вже підтверджений факт і докази у кримінальній справі.
Таким чином, з торговельного порт Бердянська стає все ближче до статусу військово-морської бази, а крадена пшениця і метал відіграють роль не вантажу №1, а комерційно вигідного баласту на зворотному шляху. На збільшення обсягів перевалки військових вантажів опосередковано вказує зменшення колон з боєприпасами і важкою технікою в напряку Бердянська і назад сухопутним коридором, за яким стежить українське підпілля.
До речі, за оцінками Центру національного спротиву, 2023 року Росія різними шляхами вивезла з окупованого півдня України 4,8 млн тонн зерна, з яких 2,5 млн – вкрали на Запоріжжі.
У Маріуполі ситуація із завантаженістю причалів порту діаметрально протилежна Бердянську. Там порт, наче, і не виходив із зимової сплячки. Перше судно 2024 року було помічено лише 20 березня. Як і годиться злодіям, росіяни ховали балкер за будівлями так, щоб не можна було розгледіти ані назву, ані ідентифікуючі елементи судна.
Другий суховантаж, але вже на виході з порту, «очі» Спротиву Маріуполя зафіксували через два тижні, 7 квітня.
«Сьогодні перше судно з Маріупольського порту вийшло з вантажем. Зерно. Знов. Судно класу РМ3, назва СТК (STK) 1060, в управлінні «РКС-Новороссия». За даними транспортерів, судно знаходиться посеред Ростова-на-Дону, навіть не в порту. Сезон мародерства та піратства розпочато», – повідомляв телеграм-канал Андрющенко TIME.
Впродовж квітня більше не було повідомлень про заходи суден до порту Маріуполя, що підтверджують і спостереження ЦЖР за доступними знімками супутника. Наразі окупанти зайняті налагодженням в порту залізничного сполучення.
Адже залізниця, як і сам порт, передусім необхідна їм для забезпечення військової логістики. Росія, за даними розвідок, готує масований наступ на півдні та сході України, отже, такого ж пожвавлення, як в порту Бердянська, можна очікувати на причалах «міста Марії» вже найближчим часом.