Центр журналистских расследований подробно, насколько это возможно, разбирает логистику российской оккупационной армии, которую она постоянно перестраивает, улучшает и защищает по всему югу Украины: железную дорогу в Приазовье, автомобильные пути – на Херсонщине.
В 2022 году россияне среди прочего уничтожили в Мариуполе железнодорожный вокзал и всю инфраструктуру, а полтора месяца назад торжественно его открыли, до конца не убрав расстрелянные и сожженные вагоны. Оккупанты обещали запустить пассажирские поезда в Россию, но единственная электричка не доходит даже до Донецка. В то же время первый участок новой железной дороги из Ростова на оккупированный юг Украины уже работает на военную логистику врага, как и автомобильные дороги войны.
“Потьомкінський” вокзал
Маріуполь фактично жив на лінії фронту ще з 2014 року. Та попри це, до міста і взимку, і влітку регулярно ходили потяги. Ясна річ ешелони з рудою, вугіллям та металом курсували через промислові заводи та комбінати, а ось пасажирські прямували до Маріуполя зі Львова, Івано-Франківська, Києва, Запоріжжя, Одеси.
Так було, допоки не прийшла “рузкая вєсна – 2022”. Не тільки рухомий склад, а й залізничний вокзал окупанти знищили майже повністю.
А тепер російська пропаганда удає, наче це не армія та авіація Російської Федерації майже три місяці щодня стирали с лиця землі півмільйонне місто разом із мешканцями, а відновлення всього знищеного видає за нечувані й небачені щедроти “асвабадітєлєй”.
Росіяни “урочисто” відкрили пасажирський залізничний вокзал у Маріуполі 31 липня 2024 року, втім, з того моменту і до сьогодні він залишається, за великим рахунком, фотозоною. Або ж, якщо вдатися до улюблених росіянами історичних паралелей, — класичним потьомкінським селом.
На сьогодні, єдиним потягом, що відправляється з Маріуполя, вже другий рік є електричка до Волновахи, яка знаходиться всього за 65 кілометрів. А враховуючи, що місто ще ближче до лінії фронту, аніж Маріуполь, маршрут не має великий попит.
Нова залізниця “Ростов – Таганрог – Маріуполь”
Однак, тепловози, помічені в депо вокзалу, без діла не стоять. Все літо локомотиви ганяли по всьому залізничному полотну від Маріуполя до Волновахи туди-сюди, а з початку серпня цього року група “Маріуполь.Спротив” фіксує активний рух інженерно-технічних рухомих складів та вантажних ешелонів.
Ця інформація має підтвердження і завдяки даним із супутника. Так, за останні півтора місяці на станції Асланово зафіксовано 4 магістральні тепловози в кольорах “РЖД” з причепними вагонами; на станціях Кальчик і Сартана – 1 тепловоз і 7 пасажирських вагонів “РЖД”.
Вочевидь, ці рухомі склади саме із цивільними причепами окупанти використовують для прикриття вантажів військового призначення. Зокрема, 28 серпня тепловоз доставив в порт Маріуполя два десятки вагонів з невідомим вантажем.
Втім, головна неприємна новина в тому, що Росія збудувала близько 60 кілометрів нової залізниці на ділянці Ростов – Таганрог – Маріуполь, яка покращує логістику окупантів. Нову залізничну колію окупанти прокладали з осені 2023 року між селищами Бурне та Новоселівка.
Ця гілка приблизно на 90 кілометрів скорочує шлях з російського Таганрога до окупованого Маріуполя, а це вчетверо швидше за попередній маршрут, який пролягав через Донецьк.
На сьогодні це вже дозволяє ворогу більш оперативно маневрувати на східному напрямку, де він продовжує тиснути на Покровськ і Вугледар.
Наприклад, у липні 2024-го ешелон з танками Т72Б3М,
Т-80БВМ, іншими бронемашинами та боєприпасами зафіксований на станції неподалік Ростова і цей смертельний вантаж, скоріше за все, тоді дістався до пункту призначення в чотири рази швидше.
І погані новини на цьому не закінчуються. По перше, попри те, що у нової залізничної гілки є ахіллесова п’ята у вигляді двох мостів, потенційне ураження яких блокуватиме рух, орієнтовно вже наступного місяця росіяни почнуть прокладати ще одну нову колію, резервну. Вона пройде через селище Бойківське до з’єднання з гілкою на території Росії, що тягнеться з Таганрога на Донбас.
За інформацією українського підпілля, наразі окупанти вже на завершальній стадії погодження технічної документації цього проекту. Гіпотетично 80 кілометрів нових рейок відріжуть гак у 160 кілометрів. Тобто, шлях з Таганрога до Маріуполя стане коротшим щонайменше вдвічі.
По-друге, через Волноваху, як вузлову станцію, налагоджується забезпечення південного фронту у Запорізькій області. Вантажні потяги зафіксовано у Комиш-Зорі, звідки ще стар залізнична колія веде і до Полог, і до Токмака, який має, по суті, пряме залізничне сполучення з Кримом транзитом через Мелітополь.
Сили оборони України за останні кілька місяців, щонайменше двічі переконалися у тому, що росіяни активно юзають залізницю. Наприклад, у Бердянському районі , якраз на шляху до Токмака ЗСУ безпілотниками успішно вразили цистерни з пальним. Сталося це ввечері 12 вересня поблизу селища Урожайне Чернігівської громади.
Ще раніше, наприкінці червня, підрозділ “РОНІНИ” атакував безпілотником локомотив на тій же залізничній гілці. Рух Опору також регулярно влаштовує диверсії і на старих коліях, і на новій залізниці, і у глибокому тилу на ворожій території, спалюючи обладнання, пускаючи потяги під укіс.
І на завершення залізничної теми, нагадаємо, мета Росії – зв’язати рейками через увесь окупований південь Ростов зі своєю найбільшою військовою базою, на яку вона перетворила Крим. Так би мовити, з того боку існуюча залізниця вже давно є важливою складовою не цивільної логістики і ешелони з технікою і боєприпасами курсують між материком і півостровом куди частіше за пасажирські потяги.
Нові дороги війни
Місцеві посіпаки Кремля озвучують плани на будівництво нової залізниці між Кримом і Херсонщиною, але це поки що лише заяви колаборантів. Принаймні, на території Криму будівництво не ведеться, заявляв влітку заступник постійного представника президента України в Автономній республіці Денис Чистіков. У той же час, моніторинг Центру журналістських розслідувань зафіксував перевезення та зберігання великої кількості нових рейок та шпал на залізничних станціях у Джанкої та в Краснодарському краї.
Нам також наразі не зрозуміло, що окупанти збираються робити з цими шпалами/рейками, але спостерігаємо і відразу повідомимо, як отримаємо інформацію.
І зараз повернемось на окуповані Донбас та Запоріжжя, через які проходить сухопутний коридор Путіна. Трасу М-14 на відрізку Таганрог – Маріуполь росіяни почали розширювати навесні і наближаються на цій ділянці до фінішу. І паралельно також взялися за капітальний ремонт, як магістральних, так і другорядних автодоріг. Влітку почалася реконструкція траси Маріуполь – Донецьк. Дорога, до речі, проходить поряд із залізницею.
За тим самим принципом росіяни почали розширювати і автошлях Новоазовськ – Бойківське – Гранітне – Волноваха, де, нагадаю, восени має розпочатися будівництво другої гілки нової залізниці.
Мета ворога, як то кажуть, лежить на поверхні і не тоне – покращення забезпечення свого угрупування на півночі Донецької області, яке тисне на Вугледар, Курахово та Покровськ.
Ще на початку літа росіяни бралися і за ремонт одразу двох доріг між Бердянськом і Пологами, подбавши таким чином про оборону окупованої частини Запорізької області. Перший шлях – через Андріївку та Смирове, другий – через Осипенко, Берестове та Кам’янку.
Умовна схема військової логістики Росії у Приазов’ї збігається з реальними переміщеннями техніки і живої сили, які вже другий місяць відбуваються цілодобово в режимі нон-стоп.
Традиційно для себе вздовж великих і малих доріг війни орки облаштовують польові склади боєприпасів, розселяються по селам, або у польових таборах на полігонах, або просто у лісосмугах.
Звісно, Сили оборони мали всю цю інформацію та інші корисні дані від Руху Опору задовго до публікації і впродовж останніх двох тижнів завдають разючих ударів по тилах окупантів.
Один із найбільш відчутних – по складах в селищах Мелекіно та Глибоке в 15 км від Маріуполя.
Підрозділи Військово-Морських Сил Збройних Сил України, ймовірно, ракетами “Нептун” знищили як інфраструктуру сховищ і тони боєприпасів, які загарбники накопичували кілька останніх місяців.