Новая железная дорога «Ростов — Мариуполь» уже работает на военную логистику России

Юг
Колаж: investigator.org.ua
Колаж: investigator.org.ua

Центр журналистских расследований подробно, насколько это возможно, разбирает логистику российской оккупационной армии, которую она постоянно перестраивает, улучшает и защищает по всему югу Украины: железную дорогу в Приазовье, автомобильные пути – на Херсонщине.

В 2022 году россияне среди прочего уничтожили в Мариуполе железнодорожный вокзал и всю инфраструктуру, а полтора месяца назад торжественно его открыли, до конца не убрав расстрелянные и сожженные вагоны. Оккупанты обещали запустить пассажирские поезда в Россию, но единственная электричка не доходит даже до Донецка. В то же время первый участок новой железной дороги из Ростова на оккупированный юг Украины уже работает на военную логистику врага, как и автомобильные дороги войны.

 “Потьомкінський” вокзал

Маріуполь фактично жив на лінії фронту ще з 2014 року. Та попри це, до міста і взимку, і влітку регулярно ходили потяги. Ясна річ ешелони з рудою, вугіллям та металом курсували через промислові заводи та комбінати, а ось пасажирські прямували  до Маріуполя  зі Львова, Івано-Франківська, Києва, Запоріжжя, Одеси. 

Пасажирський залізничний вокзал м. Маріуполя до та після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Колаж: investigator.org.ua

Пасажирський залізничний вокзал м. Маріуполя до та після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Колаж: investigator.org.ua

Так було, допоки не прийшла “рузкая вєсна – 2022”. Не тільки рухомий склад, а й залізничний вокзал окупанти знищили майже повністю. 

Залізничний вокзал окупованого Маріуполя навесні 2023 р. Фото:соцмережі

Залізничний вокзал окупованого Маріуполя навесні 2023 р. Фото:соцмережі

А тепер російська пропаганда удає, наче це не армія та авіація Російської Федерації майже три місяці щодня  стирали с лиця землі півмільйонне місто разом із мешканцями, а відновлення всього знищеного видає за нечувані й небачені щедроти “асвабадітєлєй”.

Росіяни “урочисто” відкрили пасажирський залізничний вокзал у Маріуполі 31 липня 2024 року, втім, з того моменту і до сьогодні він залишається, за великим рахунком, фотозоною. Або ж, якщо вдатися до улюблених росіянами історичних паралелей, — класичним потьомкінським селом. 

Пасажирський вокзал м. Маріуполя. Серпень 2024 р. Фото: соцмережі

Пасажирський вокзал м. Маріуполя. Серпень 2024 р. Фото: соцмережі

На сьогодні, єдиним потягом, що відправляється з Маріуполя, вже другий рік є електричка до Волновахи, яка знаходиться всього за 65 кілометрів. А враховуючи, що місто ще ближче до лінії фронту, аніж Маріуполь, маршрут не має великий попит. 

Нова залізниця “Ростов – Таганрог – Маріуполь”

Однак,  тепловози, помічені в депо вокзалу, без діла не стоять. Все літо локомотиви ганяли по всьому залізничному полотну від Маріуполя до Волновахи туди-сюди, а з початку серпня цього року група “Маріуполь.Спротив” фіксує активний  рух інженерно-технічних рухомих складів та вантажних ешелонів.

Інженерний потяг в м.Маріуполь. Літо 2024 р. Фото: соцмережі

Інженерний потяг в м. Маріуполь. Літо 2024 р. Фото: соцмережі

Ця інформація має підтвердження і завдяки даним із супутника. Так, за останні півтора місяці на станції Асланово зафіксовано 4 магістральні тепловози в кольорах “РЖД” з причепними вагонами; на станціях Кальчик і Сартана  –  1 тепловоз і 7 пасажирських вагонів “РЖД”. 

Рухомі склади, зафіксовані на станціях супутниками в Маріупольському р-ні влітку 2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, Google Earth. Колаж: investigator.org.ua

Рухомі склади, зафіксовані на станціях супутниками в Маріупольському р-ні влітку 2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, Google Earth. Колаж: investigator.org.ua

Вочевидь, ці рухомі склади саме із цивільними причепами окупанти використовують для прикриття вантажів військового призначення.  Зокрема,  28 серпня тепловоз доставив в порт Маріуполя два десятки  вагонів з невідомим вантажем. 

Ешелон з невідомим вантажем на шляху до порту Маріуполя. 28.08.2024 р. Фото: https://t.me/andriyshTime Колаж: investigator.org.ua

Ешелон з невідомим вантажем на шляху до порту Маріуполя. 28.08.2024 р. Фото: https://t.me/andriyshTime Колаж: investigator.org.ua

Втім, головна неприємна новина  в тому, що Росія збудувала близько 60  кілометрів нової залізниці на ділянці Ростов – Таганрог – Маріуполь, яка покращує логістику окупантів. Нову залізничну колію окупанти прокладали з осені 2023 року між селищами  Бурне та Новоселівка. 

Ця гілка приблизно на 90 кілометрів скорочує шлях з російського Таганрога до окупованого Маріуполя, а це  вчетверо швидше за попередній маршрут, який пролягав через Донецьк. 

Нова залізнична колія Росії в Донецькій області. Фото: Sentinel-2 Колаж: investigator.org.ua

Нова залізнична колія Росії в Донецькій області. Фото: Sentinel-2 Колаж: investigator.org.ua

На сьогодні це вже дозволяє ворогу більш оперативно маневрувати на східному напрямку, де він продовжує тиснути на Покровськ і Вугледар. 

Наприклад, у липні 2024-го ешелон з танками Т72Б3М, 

Т-80БВМ, іншими бронемашинами та боєприпасами  зафіксований на станції неподалік Ростова і цей смертельний вантаж, скоріше за все, тоді дістався до пункту призначення в чотири рази швидше. 

Ешелон з військовою технікою на залізничній станції Каменськ-Шахтинський(РФ). 05.07.2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Ешелон з військовою технікою на залізничній станції Каменськ-Шахтинський(РФ). 05.07.2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

І погані новини на цьому не закінчуються. По перше, попри те, що  у нової залізничної гілки є ахіллесова п’ята у вигляді двох мостів, потенційне ураження яких блокуватиме рух, орієнтовно вже наступного місяця росіяни почнуть прокладати ще одну нову колію, резервну. Вона пройде через селище Бойківське до з’єднання з гілкою на території Росії, що тягнеться з Таганрога на Донбас.

За інформацією українського підпілля, наразі окупанти  вже на завершальній стадії погодження технічної документації цього проекту. Гіпотетично 80 кілометрів нових рейок відріжуть гак у 160 кілометрів. Тобто, шлях з Таганрога до Маріуполя стане коротшим щонайменше вдвічі.  

Схема існуючого станом на вересень 2024 р. залізничного сполучення Донецької області та РФ(червоний колір) та ймовірної резервної колії(білий пунктир). Фото: Google Earth

Схема існуючого станом на вересень 2024 р. залізничного сполучення Донецької області та РФ(червоний колір) та ймовірної резервної колії(білий пунктир). Фото: Google Earth

По-друге, через Волноваху, як вузлову станцію, налагоджується забезпечення  південного фронту у Запорізькій області. Вантажні потяги зафіксовано у Комиш-Зорі, звідки ще стар залізнична колія веде і до Полог, і до Токмака, який має, по суті, пряме залізничне сполучення з Кримом транзитом через Мелітополь.

Рухомий склад на ст. Комиш-Зоря на ТОТ Запорізької області влітку 2024 р. Фото: соцмережі

Рухомий склад на ст. Комиш-Зоря на ТОТ Запорізької області влітку 2024 р. Фото: соцмережі

Сили оборони України за останні кілька місяців, щонайменше двічі переконалися у тому, що росіяни активно юзають залізницю.  Наприклад, у Бердянському районі , якраз на шляху до Токмака ЗСУ безпілотниками успішно вразили цистерни з пальним. Сталося це ввечері 12 вересня поблизу селища Урожайне Чернігівської громади. 

Наслідки атаки ешелону з пальним поблизу с.Урожайне Бердянського р-ну. 13.09.2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Наслідки атаки ешелону з пальним поблизу с.Урожайне Бердянського р-ну. 13.09.2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Ще раніше, наприкінці червня, підрозділ “РОНІНИ” атакував безпілотником локомотив на тій же залізничній гілці.  Рух Опору також регулярно влаштовує диверсії і на старих коліях, і на новій залізниці, і  у глибокому тилу на ворожій території, спалюючи обладнання, пускаючи потяги під укіс.

І на завершення залізничної теми, нагадаємо, мета Росії – зв’язати рейками через увесь окупований південь Ростов зі своєю найбільшою військовою базою, на яку вона перетворила Крим. Так би мовити, з того боку існуюча залізниця вже давно є важливою складовою не цивільної логістики і ешелони з технікою і боєприпасами курсують між материком і півостровом куди частіше за пасажирські потяги.

Нові дороги війни

Місцеві посіпаки Кремля озвучують плани на будівництво нової залізниці між Кримом і Херсонщиною, але це поки що лише заяви колаборантів. Принаймні, на території Криму будівництво не ведеться, заявляв влітку заступник постійного представника президента України в Автономній республіці  Денис Чистіков. У той же час, моніторинг Центру журналістських розслідувань зафіксував перевезення та зберігання великої кількості нових  рейок та шпал на залізничних станціях у Джанкої та в Краснодарському краї.  

Рейки, шпали та спецтехніка на вокзалі в м.Джанкой, АРК Крим(зверху) і в Краснодарському краї, РФ. Серпень-вересень 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Рейки, шпали та спецтехніка на вокзалі в м.Джанкой, АРК Крим(зверху) і в Краснодарському краї, РФ. Серпень-вересень 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Нам також наразі не зрозуміло, що окупанти збираються робити з цими шпалами/рейками, але спостерігаємо і відразу повідомимо, як отримаємо інформацію.

 І зараз повернемось на окуповані  Донбас та Запоріжжя, через які проходить сухопутний коридор Путіна. Трасу М-14 на відрізку Таганрог – Маріуполь  росіяни почали розширювати навесні і наближаються на цій ділянці до фінішу. І  паралельно також взялися за капітальний ремонт, як магістральних, так і другорядних автодоріг. Влітку почалася реконструкція траси Маріуполь – Донецьк. Дорога, до речі, проходить поряд із залізницею. 

Ремонт автодороги між окупованими Донецьком та Маріуполем. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Ремонт автодороги між окупованими Донецьком та Маріуполем. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

За тим самим принципом росіяни почали розширювати і автошлях Новоазовськ – Бойківське – Гранітне – Волноваха, де, нагадаю, восени має розпочатися будівництво другої гілки нової залізниці.

Мета ворога, як то кажуть, лежить на поверхні і не тоне – покращення забезпечення свого угрупування  на півночі Донецької області, яке тисне на Вугледар, Курахово та Покровськ.

Техніка РОА на дорогах ТОТ Запоріжжя і Донеччини у вересні 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Техніка РОА на дорогах ТОТ Запоріжжя і Донеччини у вересні 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

 Ще на початку літа росіяни бралися і за ремонт одразу двох доріг між Бердянськом і Пологами, подбавши таким чином про оборону окупованої частини Запорізької області. Перший шлях – через Андріївку та Смирове, другий – через Осипенко, Берестове та Кам’янку.  

Ремонт мосту через р. Берда і траси у с.Ланцеве Пологівського р-ну. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Ремонт мосту через р. Берда і траси у с.Ланцеве Пологівського р-ну. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Умовна схема  військової логістики Росії у Приазов’ї збігається з реальними переміщеннями техніки і живої сили, які вже другий місяць відбуваються цілодобово в режимі нон-стоп. 

Умовна схема військової логістики між РФ та ТОТ Запорізької та Донецької областей, де червоним кольором позначено автодороги, жовтим – залізницю, білим – майбутню резервну гілку нової залізниці. Фото: investigator.org.ua 

Умовна схема військової логістики між РФ та ТОТ Запорізької та Донецької областей, де червоним кольором позначено автодороги, жовтим – залізницю, білим – майбутню резервну гілку нової залізниці. Фото: investigator.org.ua

Традиційно для себе вздовж великих і малих доріг війни орки облаштовують польові склади боєприпасів, розселяються по селам, або у польових таборах на полігонах, або просто у лісосмугах. 

 

Звісно, Сили оборони мали всю цю інформацію та інші корисні дані від Руху Опору задовго до публікації і впродовж останніх двох тижнів завдають разючих ударів по тилах окупантів. 

Один із найбільш відчутних  – по складах в селищах  Мелекіно та Глибоке в 15 км від Маріуполя. 

Наслідки “бавовни” на складах РОА у Маріупольскому р-ні. Вереснь 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Наслідки “бавовни” на складах РОА у Маріупольскому р-ні. Вереснь 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

 Підрозділи Військово-Морських Сил Збройних Сил України, ймовірно, ракетами  “Нептун” знищили як інфраструктуру сховищ і тони боєприпасів, які загарбники накопичували кілька останніх місяців.