Российская Федерация объявила о своих планах по масштабному строительству железной дороги в новых оккупированных регионах Украины в начале октября — соответствующий проект якобы только собираются разрабатывать.
На самом же деле, рельсы и шпалы, а местами и железнодорожные мосты, появляются на Донетчине и Запорожье с головокружительной скоростью. А некоторые участки под новое полотно россияне подготовили в прошлом году.
Центр журналистских расследований нашел почти все участки, на которых российские оккупанты почти проложили себе еще один сухопутный коридор – железнодорожный.
Запуском залізничного сполучення між Кримом, Херсонщиною і Запоріжжям росіяни марили майже з початку окупації. А влітку 2022 року навіть намагалися відновити пасажирські перевезення хоча б до Мелітополя.
Ясна річ, поїзди ходили б напівпорожні, але цивільний транспорт – це найкращий «живий щит» для потягів з військовою технікою в один бік, а у зворотньому, скажімо, – із краденим зерном.
Повноцінно запрацювати маршруту «Джанкой – Мелітополь» завадили партизани, які провели кілька вдалих диверсій, а згодом – і Збройні Сили України регулярними і прицільними ударами по вузловим станціям, які окупанти зробили своїми воєнними складами.
«Періодично Україна направляє до нас свої ДРГ, які взривають мости. Тільки за півтора місяці ми відновили 4 мости і було ще близько 8 підривів рейок, ще були і обстріли залізниці. Це дуже нас дуже ускладнює вивіз зерна», – бідкався російським пропагандистам гауляйтер ТОТ Запорізької обл. Євген Балицький.
Втім, час від часу вантажні потяги курсують з окупованого півострова – на материк, з Мелітополя – на Токмак, звідки вздовж лінії фронту далі на Схід: Пологи – Волноваха – Донецьк і назад. Але, через безпосередню близькість до лінії зіткнення та інтенсивні бойові дії, цей шлях дуже вразливий.
Майже рік про залізницю окупанти вголос не згадували, зосереджуючи публічні увагу і зусилля на автошляхах. Дороги активно і показово ремонтуються, будуються нові магістралі, розширюються старі, але сухопутний коридор, вочевидь, не витримує навантаження.
Цей автошлях, перш за все, потрібен для війни, а вже потім – для туристів і вантажів у Крим.
У травні 2023-го окупанти заговорили про створення федерального державного унітарного підприємства «Железніє дорогі Новоросії», а у червні вже зарєстрували підприємство, яке об’єднало залізниці так званих Л/ДНР, Запорізької та Херсонської областей. Офіс відкрили в Донецьку, виконувати обов’язки головного стрілочника на «Железніх дорогах Новоросії» виписали спеціаліста з Північно-Кавказької залізниці.
Громадянин РФ Андрєй Вікторович Козаков у системі РЖД – 41 рік зі своїх 59-ти. Тоді ж у червні вперше озвучили ідею про нову залізницю вздовж узбережжя Азовського моря зі швидкісними потягами «Ласточками» власного виробництва.
Не знаємо, чи запустять «Ласточкі», але нові колії росіяни будують швидко. Прокладати залізницю, або ж проводити підготовчі роботи рашисти почали ще задовго до того, як оприлюднили свої плани – орієнтовно, влітку минулого року.
Аналіз супутникових даних вказує, що земляні насипи під укладання рейок та шпал з’явилися в серпні 2022 року від с.Осипенко Бердянського району на Схід, у бік Маріуполя. Відстань між містами – близько 70 км.
Майбутня залізнична колія здебільшого пролягатиме вздовж автомобільної траси М14, але за 20 км від Маріуполя, в районі с. Комишувате повертатиме на північний схід і за ~40 км, поблизу с. Кальчик, врізатиметься в існуючу гілку Маріуполь – Волноваха – Донецьк.
За 10 км на північ від с.Кальчик поряд із тією ж діючою залізницею– с. Новоселівка. Як нещодавно повідомляв ЦЖР, від цього населеного пункту тут прокладають близько 60 км нової залізничної колії і будують міст через р. Кальміус. Цей відрізок «вростає» у залізничний напрямок «Донецьк – Амвросіївка – Таганрог».
На початку жовтня колеги з «Радіо Свобода» знайшли будівництво нового шляху з Маріуполя в бік Таганрогу. Журналісти порівняли супутникові знімки Planet Labs за жовтень 2023 та 2022 років і припустили, що це майбутня автодорога.
Тиждень потому радник мера Маріуполя Петро Андрющенко спростував цю версію.
«Дорога Новоазовськ-Маріуполь на сьогодні. Розпочато глобальні роботи з розширення траси з двох боків. Тому наше припущення, що зафіксоване Радіо Свобода, – не дорога, а підготовка залізниці, виглядає більш обгрунтованим. Звісно, ні перше, ані друге плюсів не додають. Просто, аби були в курсі реальності.», – повідомив тг-канал Андрющенко TIME.
Власний аналіз ЦЖР даних із супутника вказує на те, що більшу частину майбутньої залізниці (або ж підготовчих робіт) для прямого сполучення Маріуполя з Таганрогом росіяни проклали із серпня по вересень.
Між містами десь 90 км, а насип під залізницю( або ж готова колія) вже завдовжки 50 км і простягається від східної околиці Маріуполя до прикордонного пункту Весело-Вознесенка, що в ~10 км за Новоазовськом.
Повернемося туди, звідки починали – на Бердянщину, де відправною точкою було село Осипенко. Звідси по прямій на південь до Бердянська – 18 км.
Так і пролягатиме залізнична колія – навпростець, через поля і навіть територію ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Заплава річки Берда.», гілка вріжеться в діючу залізницю неподалік аеропорту, який став базою для загону ударних російських гелікоптерів КА-52.
Наразі не вдалося ще відшукати ділянку для нової залізниці від Бердянська до Мелітополя, а це близько 100 км. Пропагандисти на умовній схемі малюють колію, яка проходить повз Приморськ і далі на Захід вздовж траси М14, проте жодних ознак на онлайн-сервісах, або свідчень очевидців, на цей час не має. Але це, як то кажуть, просто питання часу.
Нова залізниця за вказаним маршрутом дозволить швидше доставляти боєприпаси, підкріплення, важку техніку та озброєння з двох боків – з Росії та Криму до ключових населених пунктів окупованої частини Запорізької області, окупанти зможуть опертивніше перекидати свої сили між Сходом і Півднем.
У Бердянську і Маріуполі є працюючі порти, в які можна доставляти боєприпаси тоннами морем, а звідти – залізницею в будь-який напрям.