Богдан Устименко, юрист-международник, специалист по международному морскому праву на своей странице в Facebook пояснил некоторые аспекты права вооруженного конфликта на море*.
1. В контексті права збройного конфлікту на морі морські води можна поділяти на національні води (внутрішні води, територіальні моря та архіпелажні води), на які поширюється суверенітет держав, та міжнародні води, на які не поширюється суверенітет будь-якої держави.
2. Під час збройного конфлікту нейтральні держави можуть на власний розсуд регулювати плавання кораблів та призів воюючих держав у власних водах або забороняти таким кораблям та призам заходити в їх територіальні моря та архіпелажні води.
3. Як правило, військово-морські сили можуть атакувати воєнні цілі будь-де за виключенням територій (національних вод) нейтральних держав.
4. Ворожі кораблі та допоміжні судна ворожих військово-морських сил можуть бути атаковані, знищені або затримані будь-де за виключенням нейтральних територій (вод).
5. Ворожі торговельні судна можуть бути захоплені будь-де за виключенням нейтральних територій (вод). Якщо воєнні обставини перешкоджають відправці або прийняттю ворожого торговельного судна чи літального апарату для винесення рішення щодо призу, вони можуть бути знищені після вжиття всіх можливих заходів для забезпечення безпеки пасажирів і екіпажу.
6. Ворожі торговельні судна можуть бути об’єктами атаки за межами нейтральних територій (вод) лише в тому випадку, коли вони є воєнними цілями, а саме: наполегливо відмовляються зупинитися на відповідну вимогу; чинять активний опір візиту та обшуку чи захопленню; здійснюють плавання під конвоєм військових кораблів противника або військової авіації противника; якщо вони включені до системи військової розвідки супротивника або допомагають їй; якщо діють у будь-якій допоміжній якості для військово-морських/збройних сил противника тощо.
7. Як правило, ті ж самі правила поширюються як на надводні кораблі, так й на підводні човни.
8. Військовий корабель воюючої сторони може управляти рухом нейтрального торговельного судна або цивільного літального апарату, чия присутність у безпосередній близькості від місця проведення військово-морської операції може поставити під загрозу проведення такої операції. Нейтральне торговельне судно або цивільний літальний апарат, який не виконує вказівок військового корабля воюючої сторони щодо напрямів руху у згаданій зоні, ризикує бути обстріляним або захопленим.
9. Воюючі держави протягом збройного конфлікту можуть встановлювати морські та повітряні зони різного призначення поза межами власних територій (вод). Такі зони створюються, зокрема, з метою (а) протидії контрабанді, (б) контролю прилеглих до місць проведення воєнних операцій зон, (в) блокади. Спеціальні зони також можуть встановлюватися на підставі рішень Радбезу ООН.
10. Блокада повинна застосовуватися до всіх без виключення суден та літальних апаратів всіх держав.
11. Морські міни використовуються для «area denial», оборони узбережжя та гаваней, проти ворожих надводних кораблів та підводних човнів, блокади. Мінні поля підлягають моніторингу та реєстрації. Про мінні поля, як правило, повідомляється публічно.
12. Воюючі держави не мають права мінувати нейтральні території (води). Морські міни можуть використовуватися для направлення нейтрального судноплавства. Використання мін з метою перешкоджання транзитного проходу нейтральних суден/кораблів через міжнародні протоки забороняється.
* Для підготовки даного матеріалу був використаний 2015 DOD Law of War Manual (updated July 2023).
Примітки.
Нагадую, що в міжнародному праві кожне правило має виключення. Кожне виключення має власне виключення.
Даний матеріал має лише інформаційний характер. Кожне окреме питання правового характеру вимагає окремого юридичного аналізу з урахуванням всіх фактичних обставин та відповідних висновків, зроблених на підставі всебічного аналізу.