Уже несколько недель в селе Стрелковом, что в Геническом районе Херсонской области, кипят страсти по поводу того, где именно нужно строить дорогу. В этом курортном селе на популярной Арабатской стрелке нет ни одной асфальтированной улицы. В этом году из областного бюджета выделено почти 85 млн гривен на реконструкцию дороги в Стрелковом. Но не на улице Центральной, где расположены школа, детский сад и больница и другие социальные объекты, а на улице Береговой — вдоль побережья Азовского моря, где получили участки чиновники разного калибра.Жителів на вулиці Береговій небагато, переважно тут розміщені бази відпочинку, що функціонують кілька місяців на рік. Але левова частина узбережжя — це пустир. Щоправда, ділянки тут вже надані у власність чи в оренду під забудову, каже Олександр Воробйов, голова Генічеської РДА.
“Вся Арабатська стрілка була поділена на земельні ділянки. Приблизно 40 кілометрів були виставлені на цей конкурс. Все, що сьогодні залишилось після розподілу — то залишились кар’єри. В радянські часи там була залізниця і там добували пісок”, — каже О.Воробйов, який з дружиною звів будинок для відпочинку на цій же вулиці береговій навіть без оформлення земельної ділянки.
Хто власники цих невідцифрованих і невидимих на публічній кадастровій карті ділянок, невідомо. Як і те, що і коли на них буде збудовано. Але, ймовірно, це і є ті важливі об’єкти соціальної інфраструктури, для яких будуватиметься дорога.
Ділянку під будинок тут отримала й начальниця управління земкадастру Наталія Потапкіна, і фірма дружини головного податківця області Сергія Олефіренка, а поряд — ділянки його колег. Базу відпочинку “Десна” із трьома гектарами землі придбала фірма дружини віце-губернатора Херсонщини Євгена Рищука. Землю під збудованим без землевідводу з будинком у пляжній зоні викупляє дружина голови районної адміністрації.
Але до цих маєтків — наявних та майбутніх — немає дороги. Є грунтівка, що витрясе з вас всю душу.
“Те що село не асфальтоване, це факт. Є асфальтований під’їзд до села, є центральна вулиця, засипана щебнем, а всі інші дороги майже піщані. Піщані дороги на Арабатській стрілці мають свою виразність в, так званій, “хвилястості”. Тобто хвилі, які створюються піском, заважають рухатись машині зі швидкістю навіть 30 км/год. Таке відчуття, коли ти рухаєшся такими дорогами, що машина розлетиться на шматки”, — визнає Олександр Адамчик, заступник голови Херсонської обласної державної адміністрації.
Але піщані дороги — це проблема не лише обраних жителів вулиці Берегової, а й простих людей. Селяни вимагають реконструювати в першу чергу соціально важливу дорогу на вулиці Центральній, де розміщені заклади та установи, якими користуються усі члени громади — аптеки, пошта, школа, дитсадок, сільрада, опорний пункт поліції, ринок, магазини, автовокзал, лікарня.
Тому не дивно, що мешканці Стрілкового обурені несправедливим рішенням сільради щодо направлення коштів платників податків на задоволення потреб елітних прибережних ділянок. Селяни вдалися до протестів та, зібравши двісті підписів, звернулися з листом до голови Херсонської облдержадміністрації Андрія Гордєєва.
Андрій Гордєєв, голова обласної адміністрації, погодився відповісти на запитання Центру журналістських розслідувань минулого тижня і нинішнього — за розвитком подій у Стрілковому. Однак дві призначені зустрічі, як і обіцяна прес-конференція за участі губернатора, не відбулися — за словами прес-секретаря голови Херсоснської ОДА Елеонори Гуськової, пан Гордєєв дуже зайнятий.
Але й у останньому інтерв’ю у липні губернатор чимало розповів про свою позицію щодо доцільності асфальтування вулиць у Стрілковому. Зокрема, він вважає будівництво дороги вздовж узбережжя більш перспективним.
“В наших планах будівництво Берегової вулиці тому, що це швидка інвестиційна складова. Як тільки там буде дорога — там будуть в швидкому порядку будуватися пансіонати, готелі і так далі. Тобто, це державна інвестиція, яка дає швидкий приток коштів в цей регіон”, — каже Андрій Гордєєв.
Також голова Херсонської ОДА пообіцяв, що кошти на будівництво дороги на Центральній вулиці будуть заплановані на наступний рік:“Вже розроблена сільським головою проектно-кошторисна документація. Вона, напевно, вже на стадії проходження експертизи. І наступного року, коли в нас державний фонд обласних доріг буде збільшено вдвічі, ми пообіцяли, що врахуємо сюди і дорогу по вулиці Центральній”.
Інформацію про проектування реконструкції дороги на вулиці Центральній підтвердив і голова Стрілківської сільради. Але, як виявилось, що проект готувався ще кілька років тому.
“Проект чотирирічної давнини будівництва цієї дороги. Така документація є, її треба відкоригувати, і якщо під неї виділять кошти, значить ми його також реалізуємо”, — розповів Олександр Пономарьов, голова сільради с. Стрілкового.
Але, за словами Андрія Гордєєва, скористатися проектно-кошторисною документацією чотирирічної давнини просто зараз не вийде — треба рахувати наново.
“Якщо зараз хтось думає, що можна за 15 хвилин перекинути кошти з однієї дороги на іншу – то це неможливо. Проектування, розробка проектної документації, обрахунок проектно-кошторисної документації займає рік”, — каже голова Херсонської ОДА.
Отже, слідуючи логіці очільників ОДА, дорогу по вулиці Береговій таки будуватимуть і одразу після цього почнутьеться забудова “перспективних інвестиційних пустирів” на узбережжі Азовського моря. Але чи витримає нове дорожнє покриття навантаження численної техніки з будматеріалами? Проблеми в цьому губернатор не бачить. Каже, покриття буде якесь особливо стійке для перевантажень.
“Ми зараз робимо дорогу навіть в лісі. Там спочатку іде шар бетону 22 см. Потім вже йде асфальтове покриття — 17 чи 15 см. Якщо робити з гарантією на 10 років, цій дорозі не страшні навіть перевантаження. Ми проектуємо під велике навантаження”, — каже Андрій Гордєєв.
Хто будуватиме диво-дорогу
У тендері на виконання робіт із реконструкції дороги ( якої, до речі, ніколи не було) по вулиці береговій , переможцем спочатку була названа фірма “Дорожник” із Київської області. За випадковим збігом, вона зараз будує котеджі по тій же вулиці, по сусідству із будинком, де мешкає глава РДА, про що нам розповів сам Олександр Воробйов.
Однак перевірку кияни не пройшли, і договір 30 липня Департамент будівництва та розвитку інфраструктури Херсонської ОДА підписав з іншим учасником — приватним підприємством “Полтавабудцентр”. За тендерною документацією, компанія не має власної техніки — вся вона залучена у підприємства «СПМК-17».
Обидві компанії мають скандальну славу на ринку дорожнього будівництва і пов’язані з умовною групою компаній “Дорлідер” одеситів — родини Амірханянів: братів Араіка та Армена, їхнього батька Хачика та його племінника Едіка Амірханянів.
Юрій Ніколов, редактор видання «Наші гроші», яке тривалий час спостерігає за тендерною історією цих дорожних будівельників, у програмі “Питання національної безпеки” розповів, що за часів президентства Віктора Януковича та ще раніше це було одне з найкрупніших угрупувань на дорожніх тендерах України.
“Ми бачили мільярди гривень, які вигравала ця група. Вона називалася «Дорлідер», оскільки до неї входила низка одеських фірм, які мали однакову назву: «Будівельна компанія «Дорлідер», «Будівельна компанія «Дерсервіс» або просто компанія «Дорлідер». В засновниках там була низка одеситів з вірменськими прізвищами, головними з яких була родина Амірханян”, — каже Юрій Ніколов.
За його словами, після Майдану у групи “Дорлідер” почалися проблеми, що призвели до порушення кримінального провадження, у якому активну участь узяли СБУ і прокуратура.
За результатами провадження матеріали були передані в Антимонопольний комітет, і після розслідування дві ключові фірми з групи «Дорлідер» були оштрафовані, розповідає Юрій Ніколов.
««Дорлідер» і «Дорсервіс» не вже могли брати участь в торгах, вони були позбавлені права на фізичну участь у державних закупівлях, і саме в цей час і вигреблись звідкись ці компанії, зокрема, «Полтавабудцентр». За цілком законною, але дуже складною схемою будівельне устаткування виявилося власністю СПМК-17. «Полтавабудцентр» став гравцем на тендерах», — каже Ніколов.
За даними СБУ, неякісні роботи, виконані компаніями цих дорожників, призвели не тільки до значних збитків, а вплинули на безпеку транспортної інфраструктури.
“Ділки також застосовували схеми із ухилення від сплати податків, завищення вартості проведених робіт та використаних матеріалів. За висновками експертів, неякісне виконання підрядниками дорожніх робіт вплинуло на безпеку транспортної інфраструктури країни та призвело до багатомільйонних збитків бюджетів різних рівнів”, — сказано у повідомленні СБУ у січні цього року.
Араік Амірханян зник з поля зору правоохоронців з березня 2017 року і перебуває у розшуку як особа, що переховується від слідства. Попри те, що фактичні власники «Дорлідера» під слідством, іншим компаніям групи вдається отримувати багатомільйонні підряди. За словами Юрія Ніколова, це результат роботи дуже потужної команди юристів, які шукають можливості для різноманітних оскаржень результатів закупівель для того, щоб компанія могла заходити хоч якось.
«За рік активного оскарження роботи на тендерах цій компанії в низці областей вдалося отримати підряди, і зараз ця компанія
отримує великі кошти за виконані роботи від підрозділів «Укравтодору», в тому числі, в Херсонській області. За останній місяць компанії заплачено приблизно 80 млн грн за ремонт іншої дороги», — каже редактор «Наших грошей».
Тим часом ЗМІ по всій країні, де компанії групи Амірханянів отримали підряди на ремонт чи будівництво доріг, повідомляють про зрив сроків їх виконання.
До речі, саме “Дорлідер” у 2014 році отримав 70 мільйонів на ремонт автодоріг у напрямку Криму, тож усі, хто перетинає КПВВ, можуть оцінити якість роботи одеських дорожників.
Ми спробували зв’язатися з керівником ПП “Полтавабудцентр” Гарником Петросяном за номерами телефонів, вказаними у реєстраційних даних. Один з них не відповідав, а за другим відповіла стороння жінка. Вона розповіла, що її часто турбують з приводу будівельної компанії, в тому числі й правоохоронці, які й надали їй актуальний номер «Полтавабудцентру». Ми також ним скористались і за ним підтвердили, що це “Полтавабудцентр”, але спілкуватися з журналістами не захотіли. «Мне нечего вам сказать», — сказав чоловік і відключив зв’язок.
Зазначимо, що в поданих на тендер документах “Полтавабудцентр” повідомляє, що буде виконувати роботи самостійно, без залучення субпідрядника, тож дані про нього не подаються. Але у підписаному з департаментом будівництва Херсонської ОДА договорі є пункт який дозволяє переможцю залучати субпідрядника.
В останні місяці «Полтавабудцентр» «викинули» із кількох дорожніх тендерів у Вінницькій та Сумській областях, бо не знайшли заявленого підприємством асфальтобетонного заводу. Департамент Херсонської ОДА, проводячи тендер, не вимагав від учасників наявності АБЗ. Тож невідомо, звідки підрядники возитимуть суміш до Стрілкового, або ж чи не візьмуться будувати його поруч із об’єктом.
Отже, схоже на те, що профіт від будівництва “інвестиційно привабливої” дороги вздовж Азовського моря на Арабатці отримають чиновники та інші відомі та невідомі власники земельних ділянок біля пляжів, а також будівельні компанії з дуже сумнівною тендерною історією. Ні з чим залишаться лише мешканці села Стрілкового — їм своєї черги пропонують чекати наступного року. Без будь яких гарантій. Тому вже цих вихідних, попри розпал сезону, вони збираються провести черговий схід мешканців громади.