Тероборона: за шаг до реформы

Публикации
Фото: armyinform.com.ua

Граждане Украины хотят приобщиться к защите страны без отрыва от родного дома, семьи, работы. И это реально — ведь кроме срочной службы и службы по контракту законодательством предусмотрена еще и служба в территориальной обороне, задача которой — защитить от врага родной город, район, область, пока действующая армия выполняет свои задачи на фронте. Но до создания эффективной системы территориальной обороны в Украине еще далеко.

Рішення про створення перших батальйонів тероборони Рада національної безпеки і оборони України ухвалила ще в березні 2014 року. Тоді у створенні БТрО брали участь обласні державні адміністрації. Попри прив’язку до власних областей — в чому й сенс тероборони — батальйони ТрО були направлені до зони проведення Антитерористичної операції, а у 2015 році — перетворені на окремі мотопіхотні батальйони у складі відповідних бригад ЗСУ та переведені на фінансування Міністерства оборони.  

Певний час по тому під територіальною обороною держава розуміла створення загонів тероборони та рот охорони при військоматах. Лише наприкінці 2017 року почалося формування двадцяти п’яти бригад тероборони — за кількістю областей та столиці України. Формуються бригади переважно з військовозобов’язаних оперативного резерву другої черги. 

Наприклад, київська 112-та окрема БрТрО складається з шести батальйонів. У штаті такої бригади — лише кілька офіцерів, решта — резервісти, що беруть участь у заходах тероборони на добровільних засадах. 

Заступник командувача Сухопутних військ збройних сил України з територіальної оборони генерал-майор Анатолій Баргилевич повідомив нам, що у 2019 році видатки на тероборону покривалися з державного бюджету.

scaned_document-15-53-19

Це були видатки на заходи оперативної (бойової) підготовки та забезпечення військових частин тероборони необхідними зразками озброєння, військової техніки та матеріально-технічними засобами. З місцевих бюджетів мала фінансуватися підготовка місць формування (розміщення) підрозділів тероборони, забезпечення їх необхідними матеріально-технічними засобами та організація заходів бойової підготовки. 

Однак директор департаменту фінансів Київської міської державної адміністрації Володимир Репік повідомив нам, що у 2019 році в бюджеті міста Києва видатків на територіальну оборону не було. І в  2020-му теж не планується! 

scaned_document-15-48-38

В той же час, заступник керівника апарату Київської міськдержадміністрації Євген Ситніченко стверджує, що районними держадміністраціями надається постійна допомога під час проведення зборів, навчань, тренувань структурних підрозділів територіальної оборони. 

Ситниченко

Чому така розбіжність у наданій інформації? Бо з грошима все просто: або вони є, або їх немає.  

За бюджетним кодексом, фінансування заходів і робіт системи тероборони може здійснюватися з місцевих бюджетів. Ключове слово: може. Тобто, командир бригади тероборони має знайти спільну мову з місцевою владою й домовитися про фінансування та іншу підтримку. Добра воля обласних і районних чиновників та навички неформальної комунікації командування бригад і батальйонів — це добре, але чи не замало цього для створення стабільної та дієвої системи підтримки тероборони?

Не на камеру офіцери сто дванадцятої бригади розповідають, що створена система тероборони, м’яко кажучи, не є досконалою. Матеріальні цінності, які передаються у розпорядження бригади, немає де зберігати та немає кому охороняти — ці нюанси просто не врегульовані. Серйозно обмежений доступ до армійських полігонів. Для проведення так званих “стрілецьких днів” бригада тероборони використовує цивільні стрільбища, які придатні лише для стрілецької зброї. Стрільби ж із мінометів, батарея яких передбачена у складі бригади, у таких місцях не проведеш. 

Фото: armyinform.com.ua

Не прописаний чітко навіть сам статус військових частин територіальної оборони, питання підписання контракту на службу в резерві тероборони теж не до кінця врегульоване. Офіцери запасу, які вирішили долучитися до тероборони, чекають на підписання такого контракту місяцями.

Між тим, попит на ефективну систему тероборони є. Поки держава його не задовільняє, громадяни об’єднуються в організації, що мають на меті сприяння розвитку територіальної оборони та відповідну військову підготовку. Одна з таких громадських організацій — “Український легіон”, що діє в Києві і Харкові, а її представники долучилися до розбудови системи ТрО в Україні.

Інструктор і керівник напрямку ГО «Український Легіон» Олексій Лапін, учасник робочої групи з розробки Концепції  удосконалення системи тероборони, пояснює, що не так у системі ТРО і що треба змінити: 

“Якщо ми беремо місцеву владу, то, за великим рахунком, склади, продовольство для забезпечення функціонування бригад — це робить влада. Це нормальна домовленість. Єдине, що буде прописано в законі — це їх безпосередній обов’язок це робити. Тому що зараз дуже слизький варіант: хочуть робити — можуть, не хочуть — не можуть. Без наявності законної процедури командир бригади може тільки домовлятися і просити, а не вимагати”, — каже Лапін. 

Врегулювання цих (і багатьох подібних!) питань потребує внесення численних змін та доповнень у закони та підзаконні акти. Хто має займатися цією роботою?

Донедавна за вдосконалення системи територіальної оборони відповідав заступник секретаря РНБО генерал-майор Сергій Кривонос. Він критично ставиться до чинної системи тероборони.

“В мене свій погляд на організацію тероборони. Для мене тероборона — це не народне ополчення зразку 1941 року, як ми зараз це маємо, а спроможність кожної вільної людини України захищати себе, свою домівку, свою вулицю, місто, район.  — … свій район. Надати людям навички щодо створення у найкоротший термін на території, на якій вони виконуватимуть завдання, спроможності до надійного контррозвідувального і поліційного режиму і не допустити безкарних дій розвідувально-диверсійних груп противника — оце головне завдання”, — заявив Кривонос в інтерв’ю Security Talks.

Концепція з удосконалення системи територіальної оборони України, напрацьована робочою групою при РНБО за керівництва Кривоноса, була 25 листопада представлена на засіданні робочої групи з розробки відповідного проекту Закону при парламентському комітеті з питань національної безпеки, оборони та розвідки. Подробиці концепції поки що не розкриваються, але про певні нюанси Олексій Лапін нам таки розповів. 

“Я вважаю, що тільки поява роду (виду) військ, зі своїм штабом, командувачем, який ці питання поставить, отримає на них відповіді, і їх пропише — дасть стовідсоткове розуміння, в якому ми стані. У самій концепції прописані всі нюанси. Поява єдиного командування, штабу, ми сподіваємося, повинно вирішити 99% проблем. З тією ж підготовкою: коли буде зверху вимога: яка буде підготовка, під які завдання, і які мають бути індивідуальні та групові вміння цих людей”, — сказав Олексій Лапін.

Фото: armyinform.com.ua

Щоправда, вже за кілька днів після презентації Концепції з удосконалення системи тероборони Сергій Кривонос  указом президента Володимира Зеленського був увільнений від головування у міжвідомчій групі. 

Питання реформування тероборони було предметом обговорення на засіданні Ради нацбезпеки та оборони 7 грудня, напередодні саміту в Нормандії. Секретар РНБО Олексій Данилов за підсумками засідання повідомив, що підготовка проекту реформування тероборони має бути повністю закінчена до 31 грудня. 

Олексій Данилов, скеретар РНБО Фото facebook.com/danilov.oleksiy

“Ми маємо розуміння, що всі, хто на сьогоднішній день мають бажання долучитися до територіальної оборони, всі добровольці, які мають бажання взяти в цьому участь – будуть найближчим часом залучені», — сказав Данилов. 

Але керувати цим напрямком буде вже не Кривонос, а перший заступник секретаря РНБО, генерал-полковник Михайло Коваль. Він відомий як організатор “оборони Тузли” у 2003 році. Російську окупацію зустрів на посаді керівника прикордонної служби, а з березня по липень 2014 року виконував обов’язки міністра оборони України. 

1-й заступник секретаря РНБО Михайло Коваль Фото: mil.gov.ua

Коваль вже встиг висловитися щодо власного бачення реформи ТрО. За його словами, в Україні перейматимуть досвід закордонних колег, перш за все — литовської тероборони. Коваль обіцяє, що вікові цензи у ТрО практично не діятимуть — залучатимуть і молодь, і людей похилого віку. Також генерал стверджує, що структура ТрО буде “не громіздкою і дуже патріотичною”, та водночас каже, що в одному лише Києві розміщуватимуться аж дві бригади ТрО.

Між тим, генерал Кривонос продовжує давати інтерв’ю та коментарі з питань реформування тероборони, демонструючи, що він цю тему не залишає.

А поки заступники секретаря РНБО наввипередки опікуються вдосконаленням ТрО, у міністерстві оборони вже оголосили про початок пілотного проекту з тероборони у Херсонській області за підтримки естонських колег з Союзу оборони Естонії — “Кайтселійт”. За словами губернатора Херсонщини Юрія Гусєва, у 2020 році пройдуть навчання з тероборони області для злагодження та відпрацювання відбиття агресії з боку окупованого Росією Криму. 

Бійці Кайтселійт Скріншот: ERR

Втім, з естонцями чи без них, а система тероборони України потребує всебічного вдосконалення. І краще з цим не зволікати. Ми обов’язково продовжимо цю тему — стежте за нашими публікаціями на сайті кримського Центру журналістських розслідувань.