Треть пиратского флота РФ из 14-го пакета санкций ЕС записана на фирмы из Дубаи, ОАЭ

Власть
Коллаж: investigator.org.ua

Европейский Союз впервые наложил санкции на 27 судна, которые, в частности, причастны к транспортировке военного оборудования для России и вывозу краденного украинского зерна. Как выяснил ЦЖР, 10 теперь уже подсанкционных морских транспортных средств принадлежат российским компаниям, большинство из которых уже давно под всеми возможными санкциями. Но остальной часть этого пиратского флота принадлежит судовладельцам из Китая, Казахстана, Сингапура, Турции и Объединенных Арабских Эмиратов.

«Прописку» в Дубае имеют большинство фирм и, по большей части, это, так сказать, компании одного судна, которое они получили уже после начала большой войны в Украине, то есть в последние два года.

Отже, маємо 27 танкерів і балкерів у 14-му пакеті санкцій Євросоюзу, із яких лише 10 належать судновласникам з Російської Федерації. Напевно, найбільш медійне судно з цього переліку – суховантаж ENISEY.

Колаж: investigator.org.ua

Балкер вже вивіз сотні тисяч тонн пшениці з окупованої території Запорізької області через порти Криму, але з останнім вантажем застряг біля берегів Венесуели з 20 травня. ENISEY потрапив до санкційного списку якраз тоді, коли вже привіз 27 тисяч тонн зерна з Мелітопольского району, але не зміг його відвантажити. 

Ще до офіційного повідомлення про санкції ЄС судно відмовлялись приймати в порту PUERTO CABELLO, бо воно вже перебувало під санкціями США. Однак 2 липня розслідувачка Катерина Яресько з проекту SeaCrime зафіксувала, що судно таки зайшло до акваторії порту. 

Судновласник балкера — ТОВ «ТК Північний проект» з Архангельська. І сама компанія, і весь її флот, який налічує 15 суден, включно з Єнісеєм, знаходяться під санкціями України та США з травня 2022 року. Дійти аналогічного рішення Євросоюзу знадобилося на 2 роки більше.

Більшість піратського флоту Росії, який потрапив до 14 пакету санкцій, — це танкери для транспортування нафтопродуктів, скрапленого газу та хімічних речовин. Суховантажів у «чорному списку ЄС – 7. Підставою для впровадження до них санкцій вказано «транспортні вантажі та технології, що застосовуються в секторі оборони та безпеки, для використання в Росії або для війни Росії в Україні».

Ролкер LADY R, на якому перевозять засоби колісної техніки і будь-які штучні вантажі, що завантажуються та вивантажуються через носові ворота, ще в серпні 2023 року підозрювалося у постачанні зброї та боєприпасів з Північної Кореї. А ось вже цього червня схоже на LADY R судно було помічене в порту окупованого Бердянська, через який росіяни також постачають морем техніку і боєприпаси на південний фронт.  Звісно, це лише припущення, бо окупанти старанно ховають судна у закритих портах, тож ідентифікувати їх важко.

Колаж: investigator.org.ua

Належить ролкер астраханській ТОВці МГ-Флот, гендиректором якої є місцевий комуніст Сєргєй Фєдоровіч Власєнко. Судновласнику належить і балкер «MAIA 1» з цього ж чорного списку Європейського союзу. Хоча треба сказати, що і до власника, і до компанії, санкційні режими Канади, Великої Британії, ЄС, США та України застосовувались, відповідно, починаючи з 2016 року. А з 2022 року США санкціонували і увесь її флот, що налічує два десятки суден. 

«Підтримка або політика щодо експлуатації, розвитку або розширення енергетичного сектора Росії, в тому числі енергетичної інфраструктури». З таким формулюванням Євросоюз санкціонував китайську компанію –  судновласника великовантажного судна «HUNTER STAR», яке зокрема спеціалізується на перевезенні вітряків для вітроелектростанцій. З Піднебесної під економічні обмеження ЄС потрапила ще одна компанія, яка володіє танкером для транспортування скрапленого газу SAAM FSU. Хоча судновласник і зареєстрований у Гонконзі, судно ходило під прапором РФ, а його автоматична система ідентифікації вимкнена вже майже рік.

Колаж: investigator.org.ua

Офіційний Пекін вже відреагував на потрапляння китайських компаній до санкційних списків: 

«Китай завжди виступав проти односторонніх санкцій, які не мають під собою підстав у міжнародному праві та не санкціоновані радою безпеки ООН, та направив до ЄС офіційну заяву. Ми закликаємо ЄС скасувати санкції, а також вживемо необхідних заходів для захисту законних прав та інтересів китайських компаній»,Мао Нінг
– спікер Міністерства закордонних справ КНР.

Ще два важковаговика, які опинилися під новим пакетом санкцій, судна-близнюки AUDAX та PUGNAX. Контейнеровози належать компаніям з юридичними адресами у Сінгапурі. 

Окрім цих двох суден, Євросоюз запровадив санкції стосовно найбільшого російського оператора контейнерних перевезень «Трансконтейнер» і генерального директора Міхаіла Концерєва.

Колаж: investigator.org.ua

Приводом для накладання обмежень з боку ЄС стала незаконна торгівля зброєю з КНДР. Вантажні контейнери оператора були зафіксовані на шляху до північнокорейського порту Раджин, звідки «Трансконтейнер» постачав боєприпаси на склади озброєнь російської армії в Тихорецьку. 

Рада ЄС також зазначає, що компанія продовжує працювати в особливій економічній зоні «Алабуга» в Татарстані. Нагадаю, що резиденти «Алабуги» тісно співпрацюють з міністерством оборони Росії та Ірану, і під прикриттям виробництва цивільних безпілотників фірми «Альбатрос», збирають «Шахеди», які в Росії отримали назву «Герань-2».

Колаж: investigator.org.ua

Решта суден з санкційного списку ЄС – це великі і малі танкери, що належать 17 компаніям з Азії та Ближнього Сходу. Зокрема, аж десять мають юридичні адреси в Дубаї. Всі без виключення компанії, прописані в ОАЕ, мають у власності лише по одному танкеру і стали судновласниками з 2022 року по 2024 рік, тобто, як раз в період великої війни Росії проти України. І це одна з можливих ознак того, що це фірми-прокладки і реальні власники піратського флоту знаходяться не офісах Дубаї, а в кабінетах Кремля. 

Очевидно, що після вторгнення в Україну та значно ширших санкцій від колективного Заходу, Емірати стали для Росії своєрідною офшорною зоною з багатьох економічних питань, в тому числі, і в міжнародному судноплавстві. 

Можна очікувати, що підсанкційні судна незабаром отримають нових власників, змінять прапори на щоглах, назви і знову, як і годиться піратам, ходитимуть морями з награбованим, або з вантажами військового призначення. Таку схему Росія вже відпрацювала на практиці із морськими зерновозами, тож чому б не застосувати її і до танкерів. 

А це означає, що санкції треба посилювати і ліквідовувати лазівки, які дозволяють Росії обходити обмеження. Приміром, потрібно нарешті встановити санкції щодо суден і їхніх власників, які, в порушення міжнародних конвенцій щодо безпеки на морі, відключають АІS, аби уникнути ідентифікації під час незаконних судозаходів чи контрабанди.

Відеоверсію матеріалу дивіться тут: