13 липня новий голова Херсонської облдержадміністрації Юрій Гусєв пообіцяв президенту Володимиру Зеленському, який десантувався на адмінмежі з окупованим Кримом, побудувати режимні зони на КПВВ «Чонгар» та «Каланчак» до 15 листопада – до дня свого народження. А повністю завершити роботи до 20 грудня.
За 4 роки це вже третя спроба облаштувати контрольні пункти на адмінмежі з Кримом і перша, коли від слів і рішень перейшли до діла. Спочатку не знаходили грошей, а коли їх резервували – не вистачало часу навіть на проектні роботи, тож кошти повертались до бюджету. Коли у Мінінфраструктури були і час, і перехідні кошти, ніхто нікуди особливо не поспішав, а коли у країні змінилась влада, новий уряд включив режим турбо.
За постановою Кабінету міністрів від 4 липня 2018 року отримувачем бюджетних коштів було призначено державне підприємство «Укрінтеравтосервіс», яке мало забезпечити розробку проектно-кошторисної документації та будівництво на території КПВВ. Проте до робіт справа так і не дійшла, хоча заступник міністра інфраструктури Сергій Лавренюк обіцяв до осені все побудувати.
Однак ці терміни тихо поповзли – «Укрінтеравтосервіс» оголосив тендери на роботи на «Чонгарі» та «Каланчаку» тільки у серпні 2019 року. Тендери відбулися 10 вересня. Переможцем торгів на роботи на «Чонгарі» було визнано ТОВ «ОДЕСМІСЬКБУД», а будувати КПВВ «Каланчак» мала «Київська будівельна компанія «КИЇВБУДКОМ».
Однак 19 вересня на засіданні уряду раптом вирішили змінити виконавця: замість «Укрінтерсервісу» призначили «Укрзалізницю» – просто протокольним рішенням. Посилаючись на дані правоохоронних органів.
На думку Юрія Ніколова, редактора сайту «Наші гроші» відкриті торги, які проводив «Укрінтеравтосервіс», мають ознаки корупційності, адже держпідприємство відхилило заявки компаній, що пропонували нижчу вартість робіт, залишивши ті, що пропонували дорожчу.
28 жовтня Кабмін нарешті прийняв постанову, якою змінив замовника робіт на КПВВ із «Укрінтеравтосервіс» на «Укрзалізницю». Держпідприємство зобов’язали передати залізничникам проєкти, виконані інститутом СБУ. В цей час роботи на адмінмежі з Кримом уже місяць кипіли, новий міністр інфраструктури та голова Херсонської ОДА приїздили інспектувати.
Через брак часу Мінінфраструктури від відкритих торгів відмовилося, обравши переговорні процедури. За їх результатами будівництвом режимних зон займається Дочірнє підприємство Укравтодору – «Херсонський Облавтодор». Вартість робіт – 18 млн. грн. А роботи з будівництва очисних споруд за 900 тис гривень виконує виробничий кооператив «Природоохоронне підприємство «Екологія» з Полтави.
Зараз на території КПВВ «Чонгар» тривають інтенсивні роботи. За словами робітників, будівництво ведеться і вдень, і вночі. Вони впевнені, що завершать роботи в зазначений термін. Тобто, до дня народження голови Херсонської ОДА.
Сюжет Ольги Махинько, Центр журналістських розслідувань: