Попри побоювання, викликані карантинними обмеженнями і пандемією коронавірусу, курортний сезон на Арабатській Стрілці Херсонщини таки вдався. Із своїми особливостями і відкритим вікном можливостей на майбутнє. Літо-2020 показало, як кількість переростає в якість. В докоронакризисні роки Стрілка була переповнена відпочивальниками економ-сегменту: курортники їхали громадським транспортом, подекуди зі своїм запасом харчів на всю відпустку, тож грошей на курорті залишали не багато. Але тепер найбільшим попитом користуються номери підвищеного комфорту, і цінник у дві з половиною-три тисячі на добу гостей не відлякує: вони звикли платити за гідний відпочинок.
До Арабатки поїхали люди, які звикли відпочивати за межами країни і здебільшого побачили Стрілку вперше. Туристичний бум спостерігається з кінця червня, і вже напередодні осені наплив відпочивальників не зменшується.
За словами Наталі Ковальової, власниці одного з готелів на Арабатській Стрілці, майже стовідсоткове бронювання почалося до початку сезону, і до середини вересня все вже розписано.
«Цього року люди в нас багатші. Нові курортники, за результатами опитувань, це люди, які взагалі не відпочивають на території України. Вони раніше відпочивали в Туреччині, Єгипті, але, відпочивши в нас, були приємно здивовані», – зазначила отельєрка.
Своїм гостям Наталя пропонує заповнювати опитувальники для оцінки якості відпочинку. Аналізуючи результати, вона робить висновки про те, як утримати нових вимогливих клієнтів, забезпечити рівень сервісу, до якого ті звикли.
Однак є обставини непереборної для готельєрів сили – якість доріг на Херсонщині, точніше, їхня майже повна відсутність.
«Коли моїх відпочиваючих з півдороги забирає таксі, тому що у них відлетіло колесо, і друге таксі викликаємо, щоб відвезти колесо на шиномонтаж – це, звичайно, псує враження. Коли говорять: так, у вас все чудово, але ваші дороги… Треба робити висновки, бо це буде важливою причиною, через яку деякі відмовляться від повторного відвідування нашого регіону в наступному році, якщо нічого не зміниться», – зізнається Наталя Ковальова.
«Єдине, що дороги ми самі не можемо робити – ні приватні підприємці, ні сільська рада, це не в наших силах. Було б добре, якби держава допомагала б нам у цьому. Дороги. Все інше ми можемо робити самі», – додав власник одного з готелів на Арабатскій Стрілці Марат Зевадинов.
На Арабатці популярний в 2020 році люкс-сегмент номерів починається від 1400-1500 гривень й іноді перевищує три тисячі гривень за ніч. А от в Генічеську, де такого напливу туристів ми не помітили, найбільшим попитом, як і раніше, користуються номери економ-класу, вартістю від 80 гривень на добу. Тож бюджет тижневого відпочинку становить в середньому близько 10 тисяч гривень на сім’ю. Тут не сформована пропозиція за попитом нового контингенту відпочиваючих: здебільшого немає таких об’єктів розміщення, локацій та заходів для відпочинку.
«Окрім житла ми витрачаємо близько 500 грн у день на чотирьох чоловік, на розваги та на харчування. На житло витрачаємо 80 грн з людини, умови нормальні, середні. Ми приїжджали минулого року, ціни були такі самі, нічого не змінилося», – розповіла відпочивальниця з Дніпра Ірина, яка зупинилася в приватному секторі в Генічеську.
Зважаючи на успіх сезону-2020, місцеві готельєри вже прогнозують, що туристичний бум у наступних роках не скінчиться.
Вічне питання курортного бізнесу – як продовжити сезон, не роблячи ставку тільки на пляжний відпочинок? Цим питанням тепер переймається нещодавно створена Асоціація гостинності Генічеського району. Про неї розповідає керівник туристичного інформаційного сервісу, член Асоціації Олексій Войцеховський:
«Асоціація була створена тільки завдяки інформаційній підтримці фонду USAID. Приїжджали до нас тренери, і вони змогли достукатися до місцевого бізнесу – і не тільки бізнесу, є і представники місцевого самоврядування. Тренери донесли думку, що якщо мі самі тут не почнемо, то за нас ніхто не почне. Тому після одного з тренінгів було прийнято рішення створити таку асоціацію. Основна мета і завдання асоціації – згуртувати місцевий бізнес. Якщо кожен окремо, то нам не зробити успішного курорта. Ми не будемо конкурувати з чорноморським узбережжям, або Кирилівкою в Бердянському районі. Тому тільки об’єднавши зусилля, ми зможемо створювати продукт, який допоможе нам розширити наш туристичний сезон. Як показав цей сезон, можуть бути і зовнішні чинники, і ми повинні це передбачити. Потрібно робити ставку не тільки на літнє море, дитячий оздоровчий відпочинок, а й на культурний».
Аби розширити рамки сезону, в Асоціації гостинності радять зробити ставку на так званий івент-туризм – організацію креативних подій, які будуть приваблювати туристів не тільки в пляжний сезон, а бізнесу дозволять освоїти нові послуги.
Перша спроба організації таких заходів – Фестиваль-ярмарок вина та сиру, який планують зробити щорічним.
Отже, попри побоювання, курортний сезон-2020 на Арабатській Стрілці не став провальним, а, навпаки, відкрив нові можливості для розвитку туризму, став знаковим для подальшого розвитку. Бізнес показав спроможність до самоорганізації, але самотужки – без грамотних дій влади та системних інвесторів не в змозі подолати проблеми, які роками стоять йому на заваді.