Автобус в окупацію: нові складові старої схеми перевезень в Крим

Публікації
Відправлення автобусу Сімферополь-Херсон з автостанції «Курортна» у Сімферополі, 01.07.2022 Фото: Крыминформ

Запущені з 1 липня «перші зі вісім років» рейсові автобуси з Криму у Херсон, Мелітополь та Бердянськ виявилися черговим проєктом російської пропаганди. Насправді схема перевезень залишилася такою ж, як і до повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Центр журналістських розслідувань з’ясував деталі цієї історії, а також виявив власників автобусів місцевих перевізників, які з’явилися на маршруті.

Незмінна схема

1 липня російські загарбники заявили про запуск автобусного маршруту між новими та старими окупованими територіями України. Пропагандисти подають це як величезне досягнення — нібито вперше за вісім років, тобто, з часу окупації Криму, можна доїхати із Сімферополя у Херсон, Мелітополь та Бердянськ.

«Квитки у нас усі розкуплені, сьогодні відправляємо автобус у перший рейс. За вісім років це перший рейсовий автобус на територію Херсонської області», — говорив так званий «в. о. міністра транспорту» Криму Микола Лукашенко.

Насправді ж нічого не змінилося, і ніякий це не перший рейс за вісім років. Бо схема перевезень пасажирів з окупованого Криму залишилась такою ж, як і до повномасштабного вторгнення. Змінилися тільки складові.

Пасажирів автобусу перевізника «Крымтроллейбус» везуть до російського КПВВ на адмінкордоні з Херсонщиною, а на пункті пропуску за межею люди сідають в автобус іншого перевізника.

Автобус «Кримтроллейбусу», рейс Сімферополь-Херсон, 01.07.2022 Фото: YouTube / Крыминформ

Автобуси йдуть у двох напрямках. На Запоріжжя — через Джанкой, на Херсонщину — через Армянськ. По два автобуси в кожному напрямку, до вечора обидва повертаються назад.

Підприємство «Крымтроллейбус», яке забезпечує відправлення автобусів з півострова, відзвітувало, що у перший день роботи послугами перевізників скористалися понад п’ять десятків людей в обох напрямках. Це при тому, що автобусів було чотири, і пасажирських місць у кожному з них щонайменше два десятки. Тож інформація про те, що усі квитки були розкуплені, аж ніяк не відповідає дійсності. Навіть у відео, опублікованими самими з пропагандистами, видно, що салон першого автобуса до окупованого міста Херсон був напівпорожнім.

Порожній салон автобуса, рейс Сімферополь-Херсон, 01.07.2022 Фото: YouTube / Крыминформ

Херсонська «Іксора»

Ми вже з’ясували, що до КПВВ пасажирів везе кримський перевізник. Потім людей забирає автобус іншого підприємства — херсонського. Бус Mitsubishi Prestige 2006 року випуску належить компанії «Іксора», яка впродовж багатьох років займається пасажирськими перевезеннями на Херсонщині. Безстрокова транспортна ліцензія саме на цей автобус компанії була видана ще у 2010 році.

Підприємство продовжило займатися перевезеннями, коли територія Херсонської області опинилася під російською окупацією. У травні на їхній facebook-сторінці з’явилося оголошення, що можна забронювати квиток до Каланчака. У квітні там же було написано, що відбуваються рейси з Херсона до Одеси. Херсонська ОДА спростувала інформацію про цей маршрут. Зараз телефон «диспетчера» «Іксори» недоступний для дзвінків, компанія не відповідає на повідомлення у месенджерах.

Автобус «Іксори» видно на численних пропагандистських відео. Зрозуміло, що працювати на цьому маршруті можливо тільки з дозволу російських спецслужб та окупаційної адміністрації. Нагадаємо, що кримінальний кодекс України передбачає відповідальність за провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором і розцінює це як колабораціонізм. Однак ми не знаємо достеменно чи добровільно компанія та її власник почали співпрацю з російськими загарбниками. Або ж автобуси були просто вкрадені.

Бенефіціар та директор ТОВ «Іксора» — Микола Джиганський. Чоловіку 68 років. Був депутатом Херсонської міської ради третього та шостого скликань. Місцеві ЗМІ називають його колишнім міліціонером.

Микола Джиганський Фото: ixora.com.ua

«Іксора» була активним гравцем на ринку публічних закупівель. Лише протягом 2021–22 років компанія має 23 виграних тендери на майже три мільйони гривень у Херсонській області. Вона надавала послуги з перевезення працівників адміністрації та комунальних підприємств, учасників спортивних змагань, військових та медичного контролю водіїв.

Віктор Джиганський, ймовірно, син Миколи Джиганського, судячи з тендерної документації, був відповідальним у компанії саме за цей напрямок. Також він володіє компанією «Гюрза», яка надає послуги таксі, вантажних перевезень та охорони. На жаль, ані Микола Джиганський ані Віктор, не відповідають на дзвінки. без відповіді лишились і наші питання, надіслані в месенджер Viber, про те, чи справді «Іксора» співпрацює з окупантами. Хоча адресати, судячи з усього, їх прочитали.

Бердянськ/Мелітополь

Ми розповіли про херсонський напрямок перевезень, який так широко рекламують російські окупанти, тепер перейдемо до Мелітопольського та Бердянського. Автобуси, які ходять у ці міста, ви не побачите у сюжетах пропагандистів.

Якщо у Херсон їздить відносно комфортний Mitsubishi Prestige, то пасажирів у Мелітополь та Бердянськ возить автобус VAN HOOL 1998 року випуску.

Фото: investigator.org.ua

Другий автобус, що їздить у Бердянськ — БАЗ 2008 року. Його водій говорить, що транспорт обладнаний кондиціонерами, хоча ми бачимо, що єдиний кондиціонер у салоні — відкрите вікно.

Фото: YouTube / Алексей Москаленко

Транспортні ліцензії на ці автобуси отримані також 2010 року на ім’я фізичної особи-підприємця Ігоря Налюшнія. Чоловік мешкає в Бердянську. У кінці травня він організовував автобусні перевезення до Запоріжжя, тобто вивозив людей на вільну територію України. Судячи з його facebook-сторінки, чоловік мав проукраїнську позицію.

На жаль, він також не відповідає на дзвінки та повідомлення у месенджерах. Тож ми не знаємо чому його автобус опинився в руках окупантів.

Відеоверсію матеріалу дивіться тут: