Росія нарощує темпи будівництва нової залізниці на окупованому Півдні України, яка має зʼєднати Крим з Донецьком і Ростовом-на-Дону. Росіяни буквально пошматують рейками захоплені Запоріжжя і Донбас, аби військова логістика запрацювала за розкладом. А цілодобове постачання зброї, боєприпасів і гарматного мʼяса автошляхами має забезпечити “Азовське кільце”, в яке цьогоріч трансформується сухопутний коридор.
Центр журналістських розслідувань розповідає, чи вдалося окупантам з початку 2024 року відновити повноцінну роботу захоплених портів Бердянська і Маріуполя, як росіяни живим щитом прикривають постачання армії сухопутним коридором, а також показує найповнішу схему нової залізниці, яка має об’єднати Ростов і Донецьк з Кримом.
Наприкінці лютого ЦЖР зафіксував нові ділянки залізниці, яку Росія активно будує через Маріуполь і Бердянськ в напрямку Криму. Ця новина розлетілася інформаційним простором, адже ще кілька місяців тому більшість аналітиків досить скептично оцінювали такі грандіозні плани окупантів і прогнозували, що це можливо не раніше 2026 року.
Аналіз супутникових знімків, а також інші дані з тимчасово окупованого Півдня України засвідчують протилежене. Російська Федерація просувається все далі, на деяких ділянках вже укладають рейки, на інших – активно ведуться підготовчі роботи. І масштаби, як би це прикро не звучало, вражають.
Росіяни піарять нову залізницю як туристичну родзинку нових окупованих територій з чудовими краєвидами курортів Північного Приазов’я. Звісно, жодного слова про те, що перш за все з Росії через Маріуполь курсуватимуть ешелони з технікою та боєприпасами на Запорізький фронт, як це вже зараз щодня відбуваються автомобільним сухопутним коридором. Але про це ще поговоримо.
На вказаних ділянках ще не йдеться про укладання залізничного полотна – супутникові знімки фіксують лише підготовку, а саме, сліди роботи важкої техніки з формування земляних насипів або вирівнювання грунту. Водночас, прогрес у будівництві залізничного коридору на додачу до автомобільного очевидний.
Про масштаби
Про початок робіт на умовній ділянці Маріуполь – Бердянськ – Мелітополь ЦЖР повідомив 26 лютого 2024 року.
Протягом тижня журналісти продовжили вивчати супутникові знімки, знайшли ще більше нових ділянок з ознаками будівництва, які ведуть із Донецька на південь, і тому нова версія мапи суттєво відрізняється від попередньої.
Виглядає так, що завдовжки нова залізниця буде сотні кілометрів, на деяких відрізках роботи ведуться просто посеред побудованих вже раніше фортифікаційних ліній оборони, всього за кілька кілометрів від фронту, як наприклад в районі міст Пологи і Токмак, які вже мають залізничне сполучення.
І в цьому є логіка. Окупанти отримають можливість перевозити залізницею техніку, БК і особовий склад майже на лінію бойового зіткнення. Це дешевше і, найголовніше, – швидше. А в разі пошкодження полотна або мостів, їх можна швидко відновити.
Аналогічна ситуація з будівництвом нового залізничного мосту в районі селища Гранітне, через річку Кальміус. Саме звідси й почалася розбудова нової залізниці на Крим через окуповані частини Донецької та Запорізької областей.
Збройні Сили України вже двічі завдавали ударів і по мосту, і по інженерних підрозділах будівельників. Прильоти на якийсь час створювали затримки, але станом на початок березня об’єкт побудовано, на ньому вже укладають рейки, як і на всій ділянці від Новоселівки до селища Бурне, звідки стара колія веде до Іловайська та Амвросіївки.
Цю інформацію підтверджують і супутникові дані, і джерела радника мера Маріуполя Петра Андрющенка. Також, за його словами, якщо міст все ж таки впаде, то окупанти готують запасний варіант – ще одну резервну колію трохи далі на Схід.
Картина малоприємна. До того ж, сьогодні складно уявити на вільній частині України співставний за масштабами проєкт з військової логістики.
А в цей час ворог вже третій рік вгризається в окуповану землю на сотні кілометрів і фортифікаціями у кілька ліній, і розгалуженою мережею залізниць і автошляхів. Звісно, нові логістичні маршрути потрібні не тільки військовим, ними буде зручно вивозити з України награбоване.
Азовське кільце
Росіяни будують не тільки нову залізницю, а й ще й так зване «Азовське кільце» – автомобільний шлях, який об’єднує кілька магістральних трас в один сухопутний коридор довкола Азовського моря. З осені 2023 року триває реконструкція дороги з Ростовської області у бік Маріуполя, яка розшириться з двох до чотирьох смуг.
План окупантів полягає в тому, щоб у подальшому з’єднати її з трасою «Таврида» в Криму і з трасою М4 у Краснодарському краї, таким чином замкнувши кільце довкола Азову. Звісно, пропаганда наголошує, що така дорога вкрай вигідна Російській Федерації для розвитку торгівлі, внутрішнього туризму, але мовчить про військову логістику.
Але про неї красномовно свідчать відео російських блогерів і далекобійників, які часто їздять сухопутним коридором і викладають матеріали в мережу.
На цих відео від Криму до Ростова серед цивільного автотранспорту постійно зустрічаються паливозаправники, військові вантажівки з боєприпасами, солдатами, артилерією, тягачі з танками та іншою важкою технікою. Це безперервний потік смерті та руйнувань і на Запоріжжя, і на Херсонщину.
З початку 2024 року від Руху спротиву на окупованих територіях надходять повідомлення про нову тактику окупантів, які не просто ховають свої маневри за живим щитом, а використовують цивільний транспорт для перевезення боєприпасів.
Наприклад, у Ростові снарядами і патронами наповнюють зерновози і маскують вантаж, посипаючи його зверху збіжжям. Таким чином, начебто, військові РФ намагаються вберегти колони від ударів ЗСУ.
Морські шляхи
Допоки нова залізниця будується, а дороги ще розширюються, сухопутний коридор залишається перевантаженим, що доводять постійні кілометрові черги – як з Криму на материк і у зворотньомі напрямку, так і на кордоні з Росією зі сторони Ростова. Тому 2023 року окупанти почали частіше використовувати морські порти. Зокрема й для доставки вантажів військового призначення.
Проте 2024 рік обидва порти на Азовському моря зустріли мляво. У Маріуполі так взагалі в останній місяць 23-го всі причали стояли порожніми. Активність поновилася з 1 січня 2024-го – в порт зайшло одразу два невідомі балкери. Один – габаритний, вантажністю близько 7 тис. тон. і з власними кранами на палубі, які можуть піднімати від 70 до 150 тонн. Як раз для військової техніки.
З другого тижня нового року Азовське море вкрилося кригою і 37 діб морська навігація була неможливою. Очільник так званої “ДНР” Пушилін заявив, що через Маріуполь 2024-го року вже вкрали 22 тонни зерна, але на думку радника мера Петра Андрющенка, ця цифра дуже перебільшена.
Схожа ситуація із судноплавством була взимку і в акваторії Бердянська, в якому вдавалося фіксувати одне судно на тиждень. Щоправда, завдяки українським патріотам на ТОТ, ЦЖР ідентифікував черговий балкер з піратського флоту Росії в Азовському морі. Суховантаж KAPITAN YAKOVLEV, який скоріше за все 28 січня вивіз 5 тонн українського зерна. А вже 7 лютого там зʼявився судно-близнюк Kapitan Yakovlev – Kapitan Mironov, яке ЦЖР вже неодноразово ловив на гарячому в Бердянську.