Руйнівники доріг: чому Укртрансбезпека не може зловити всіх «засранців»

Розслідування
Фото: investigator.org.ua

Як з”ясував Центр журналістських розслідувань, наразі на дорогах  України працює лише 33 габаритно-вагових комплекси, які можуть зафіксувати перевантаження автомобіля. У розпал  збирання врожаю та доставки його до портів 63 комплекси — на ремонті та метрологічній повірці. Під перевантаженим авто асфальт у літню спеку перетворюється на «пластилін»: дорога швидко руйнується. Гроші платників податків підуть на ремонт автошляхів, а наступного літа ситуація повториться. Президент назвав «засранцями» далекобійників, що перевантажують фури, але справа не лише у безвідповідальності водіїв та тих, хто їх наймає і стимулює до порушень. 

Відеозвернення президента Володимира Зеленського до далекобійників вже стало мемом. Водії фур у закритій Viber-спільноті допомагають одні одним об’їхати вагові пункти Укртрансбезпеки на українських дорогах і уникнути багатотисячних штрафів за перевантаження машин. Фури, що везуть надміру важкий вантаж, вщент руйнують дороги, на будівництво і ремонт яких  передбачено рекордні 100 млрд грн. і сума зростає. Президент через це дуже сердитий.

Обмеження для вантажівок

За встановленими нормами,  вага вантажу разом із автомобілем  не повинна перевищувати 40 тонн. Для контейнеровозів показник вищий — до 44 тонн.

На обмеження впливає температура повітря: спека робить асфальт занадто пластичним, і покриття розтікається під багатотонною вантажівкою, наче глина. 

Тож за температури повітря 28 градусів і вище їздити можна тільки фурам з вагою не більше 24 тонн. Через це водії  вдень стоять обабіч траси та чекають ночі, коли  температура спаде і можна буде їхати.

За дотриманням вагового контролю на спеціальних постах слідкують працівники Державної служби України з безпеки на транспорті — Укртрансбезпеки.

Роман Романченко, інспектор Укртрансбезпеки фото: investigator.org.ua

Кілометрові черги

26 червня пункт габаритно-вагового контролю «Консул» під Херсоном відвідав Володимир Зеленський. Поскаржився, що через недосконале законодавство навіть у разі виявлення перевантаженого автомобіля його не можна затримати, тож після накладення штрафу він продовжує рух і далі руйнує дороги. Щоправда, не згадав про здатність Укртрансбезпеки та Укравтодору забезпечити ефективний контроль за вагою перевізників. Для цього потрібні вагові комплекси на всіх трасах з високим вантажним трафіком, та відповідна кількість сумлінних співробітників Укртрансбезпеки.

Це було вдень. А вночі після президентського візиту на тому ж пункті «Консул» роздратовані водії скаржилися на неточність вагового комплексу. На трасі ж вишикувалися кілометрові корки.

Загалом звична картина на українських дорогах — нескінченні черги з вантажівок, що чекають нічної прохолоди, а дехто — ще й можливості проїхати без ризику потрапити на очі Укртрансбезпеці й не платити за перевантаж.

Водій Микола, фото: investigator.org.ua

Пункти-стоянки для вантажівок можна знайти на сайті e-transport.gov.ua.

Вантажівки, що прямують із зерном до терміналів Миколаївського морського порту, займають смуги для руху. Місто заблоковане. Місцеві видання пишуть, що таким чином далекобійники ще й мстяться миколаївцям: на початку липня мешканці Інгульського району влаштували акцію протесту, заблокувавши проїзд великогабаритному транспорту через те, що вантажівки руйнують дороги біля їхніх домівок.

Стаціонарний пункт біля Києва

Центр журналістських розслідувань 11 липня спостерігав за роботою в до стаціонарного вагового пункту на окружній дорозі Києва. На момент приїзду знімальної групи тут працювали троє людей: по одному від «Укравтодору», Укртрансбезпеки та патрульної поліції.

Вантажівки одна за одною заїжджали на ваги, і невдовзі було зафіксовано порушення — перевантаження на осі фури.

Водій автомобіля з перевантажем, фото: investigator.org.ua

Співробітник Укртрансбезпеки Роман Романченко хвилин двадцять займався оформленням документів щодо порушення. Виявилося, що це перший зафіксований за цей день перевантаж, хоча контроль відбувався з самого ранку. Причому, піймали порушника буквально через 10 хвилин після приїзду журналістів.

«Ми склали акт про перевищення транспортним засобом нормативних параметрів. Нараховано плату за проїзд, за пройдену відстань: з моменту загрузки до моменту зважування. А також складено акт щодо порушення законодавства про автомобільний транспорт. Найвища штрафна санкція – у розмірі 34 тисяч гривень», — каже інспектор Роман Романченко.

Близько 17:00 пост припинив роботу — співробітники роз’їхалися. А повз порожній пункт зважування продовжили їхати вантажівки.

Протягом 11 липня у всій Київській області було складено лише 11 матеріалів щодо порушення вагових норм перевізниками.

33 працюючі комплекси на всю країну

Сергій Шапочка, керівник департаменту державного контролю Укртрансбезпеки каже, що зараз найбільша увага служби зосереджена на півдні України, де зерно нового врожаю везуть до портів. В Одеську, Миколаївську, Херсонську області, за його словами, направили на підмогу місцевим інспекторам працівників з інших регіонів України. Однак кількість вагових комплексів в найбільш завантажених областях  спантеличує.

«У Херсонській області — три. Одеська — три. Миколаївська — три. Кожна область має свої комплекси. Окрім пересувних, є ще стаціонарні комплекси. У разі, коли ми виставили свій комплекс, розпочали роботу — фури між собою перемовляються та їдуть іншою дорогою», — каже Шапочка.

Загалом на дорогах України працює 141 інспектор Укртрансбезпеки і лише 33 вагові комплекси, з яких 15 — мобільні.

Сергій Шапочка, керівник департаменту державного контролю Укртрансбезпеки, фото: investigator.org.ua

Сергій Шапочка каже, що служба готується прийняти на роботу ще 200 інспекторів, однак у бюджеті цього року грошей на них немає. Планують також закупити ще 50 нових вагових комплексів, та коли це станеться — сказати не може.

І як тут не згадати про скандал із закупівлею у 2017 році 78 пересувних вагових комплексів. Слідчі Нацполіції нарахували, що Укртрансбезпека переплатила за них 60 мільйонів гривень. Досудове розслідування про змову керівництва компанії «Радіал-Україна» з очільниками Укртрансбезпеки триває досі, про підозру ще нікому не повідомлено — слідство «зависло» із жовтня 2019 року. Втім, попри розслідування, придбані вагові комплекси мали б працювати. Але ні.

«З тих комплексів, які в нас сьогодні є, 63 зараз на ремонті і повірці, і скільки з них стане до строю далі, а скільки ні — покаже діагностика. Деякі з них уже вийшли з ладу і, мабуть, ремонт їх уже буде економічно недоцільним», — говорить Сергій Шапочка.

Між тим, з вересня 2019 року під Києвом у тестовому режимі працює система зважування вантажівок у русі. У Міністерстві інфраструктури та Укртрансбезпеці планують повний запуск системи вже до кінця 2020 року.

Система динамічного зважування WIM буде визначати вагу машини в автоматичному режимі, вимірювати її габарити, розпізнавати номерні знаки та у випадку порушення вагових параметрів — передавати інформацію поліції.

Статистика

Укртрансбезпека поповнює державний бюджет, стягуючи плату за порушення ваговоих норм. Власник авто має сплатити за кількість кілометрів, яку машина проїхала з перевантаженням.

У 2018 році працівники Укртрансбезпеки виявили понад 16 тис. порушників та виписали їм плати за проїзд на 3,5 млн євро.

У 2019 році порушників стало менше — 13,3 тис, але сума плати за проїзд суттєво не змінилася.

Зараз, коли сезон збирання та перевезення врожаю тільки почався, співробітники Укртрансбезпеки вже спіймали понад 4 тисячі порушників габаритно-вагових параметрів. І на 1,3 млн євро склали матеріалів про сплату за проїзд.

Причому, левову частку коштів за порушення вагового режиму держава отримає саме за останні кілька тижнів – літо це врожайна пора не тільки для аграріїв, а й для Укртрансбезпеки.

Отже, поки в Україні працює тільки 33 вагових комплекси, перевантажені автомобілі розбивають дороги на мільйони доларів. Гроші платників податків потім будуть спрямовані на ремонт автошляхів, а наступного літа ситуація може повторитися. Не виключено, що до того моменту вже запрацює на повну силу новітній комплекс динамічного зважування, але гарантій цього поки немає.

Ланцюжок контролю та відповідальності, у якому порушник вагових норм невідворотно отримує покарання, поки що розірваний. Причини цього — в недостатній кількості пунктів зважування і невеличкому штаті Укртрансбезпеки. Мало вимагати законослухняності, необхідно забезпечити контроль. Тож маємо ситуацію, коли закон, як ваги на дорогах, можна безкарно об’їхати.