Судно SAIRAM компанії з Казахстану продовжує допомагати окупантам шукати газ на українському шельфі Чорного моря

Розслідування
Судно-катамаран для виконання геотехнічних і геофізичних робіт SAIRAM Фото: cecllp.com

Буровий понтон-катамаран  SAIRAM, що належить компанії Caspian Engineering Company з Казахстану,  використовується Росією для незаконних досліджень шельфу в межах окупованих Росією ділянок Чорного моря.  Навесні цього року Центр журналістських розслідувань розповідав про незаконні заходи бурового судна SAIRAM в закриті кримські порти і виконання геотехнічних та геофізичних робіт на окупованому шельфі. Катамаран і досі знаходиться там, продовжуючи  роботи на перспективному родовищі – структурі Гордієвича. 

Протягом 2020-2021 років спеціальне дослідницьке судно SAIRAM у Криму займалось вивченням перспективної, але досі недорозвіданої структури Гордієвича, розташованої в морській економічній зоні України на північний захід від західного узбережжя Криму. Вона фактично прилягає до Голіцинського газоконденсатного родовища. На місці майбутнього розташування самопідйомної бурової установки (СПБУ) окупанти вже провели попередні роботи з вивчення місця, монтажу опор для СПБУ тощо.

Після цих робіт 13-15 липня 2021 року окупаційна влада півострова, використовуючи захоплені у ПАТ “Чорноморнафтогаз” буксири “Федір Урюпін” та “Мис Тарханкут” перемістила СПБУ “Петро Годованець”, незаконно перейменовану в Crimea-2, в район рейду бухти Ярилгацької, де вона добре проглядається як з супутника, так і просто з берега, звідки місцеві мешканці її фотографують (фото з соцмереж  – нижче по тексту). 

За даними наших джерел, під час відстою біля берегів окупованого Криму СПБУ готують для подальшої незаконної діяльності із видобутку газу, проте вже на новому місці — на структурі Гордієвича.

Скріншот YouTube

Місце розташування структури Гордієвича частково співпадає з ділянкою Голіцинського газоконденсатного родовища, ліцензію на яке має український “Чорноморнафтогаз”. 

Світлана Нєжнова, голова правління ДАТ «Чорноморнафтогаз» у коментарі ЦЖР повідомила, що це родовище було виявлене і оцінено давно: 

«Вивчення геологічної будови північно-західного шельфу Чорного моря проводилося із середини 50-х років різними геолого-геофізичними методами. У 1994 році відома міжнародна компанія Western Geophysical проводила регіональні сейсморозвідувальні роботи на сучасному методичному рівні, завдяки яким було отримане нове уявлення про будову окремих структур,  структура Гордієвича  виявлена по нижньокрейдовим відкладам.

У 1996 і 2000 роках пошукові сейсморозвідувальні роботи у Каркінітському прогині, який є основним джерелом генерації вуглеводнів у цій частині шельфу Чорного моря, проводив трест «Севморнефтегеофизика». За результатами цих робіт у 2001 році структура Гордієвича підготовлена до глибокого буріння.  Прогнозні ресурси були оцінені в 56,5 млрд кубометрів газу.

Близькість діючого газопроводу Голіцино-берег і  значні прогнозні ресурси ставили  структуру Гордієвича у ряд першочергових об’єктів для буріння, і це б відбулося, аби не окупація Криму». 

Світлана Нєжнова, голова правління ПАТ «ДАТ «Чорноморнафтогаз» Фото: investigator.org.ua

Про наміри розпочати бурильні  роботи на цьому перспективному родовищі окупаційний уряд Криму повідомляв ще у 2016 році, розраховуючи на виявлення на структурі Гордієвича запасів газу обсягом від 30 до 100 млрд кубометрів, а видобуток газу за її рахунок зросте удвічі. Тобто, прогнозні показники запасів покладів структури Гордієвича в «уряду» Криму удвічі більші, ніж  ті, які називає Світлана Нєжнова.  Для їх підтвердження незаконно створений «Черноморнефтегаз» планував пробурити три геологорозвідувальні свердловини. Вказувалось, що на буріння однієї свердловини потрібно буде не менше року, а на промисловий видобуток підприємство вийде за 6-7 років. 

Буріння першої свердловини планували на 2017 рік, однак досі цього не сталось, хоча видобуток газу  на шельфі  постійно знижується. Офіційних пояснень відкладенню початку робіт не було, а українські експерти пов’язували це з технологічними причинами – відсутністю у  незаконно створеного «Черноморнефтегаза» глибоководного обладнання, яке недоступне через санкції ЄС і США, застосовані до нього з 2014 року, та секторальними «кримськими санкціями, що забороняють працювати і продавати технології і обладнення для роботи з розвідки та видобутку вуглеводнів. 

Дослідження шельфу в акваторіях Чорного та Азовського морів, в т. ч. й у межах тимчасово окупованих Росією українських його ділянок, вже декілька років активно здійснює російське державне АТ “Южморгеология”. У цьому їй допомагає казахстанська компанія Caspian Engineering Company, яка через астраханське ТОВ «Каспийгеосервис» надає дослідницьке судно свого флоту SAIRAM для георозвідки на українському шельфі Чорного моря. Причому, в системі прикордонної охорони Російської Федерації у Криму SAIRAM ідентифікується як російське, а не казахстанське судно.

Щодо використання судна SAIRAM у незаконному дослідженні окупованого українського шельфу автори ще навесні 2021 року надсилали запит до офісу компанії Caspian Engineering Company, проте відповіді так і не отримали.

Нагадаємо, що компанія Caspian Engineering Company, зареєстрована в Актау, надає широкий спектр послуг в області геолого-геофізичних, інженерно-вишукувальних робіт. Як повідомляється на сайті компанії, її силами реалізовані чисельні проекти з досліджень ресурсів шельфу та постановки самопідйомних бурових установок на місця буріння в акваторії Каспійського моря. Компанія також пропонує послуги з надання науково-дослідних суден і суден обслуговування, обладнання для виробництва морських робіт, робіт на суші і в транзитній зоні.

Фото: з соцмереж

Судно SAIRAM використовується для буріння інженерно-геологічних свердловин на майданчиках, де встановлюватимуться СПБУ, випробування інженерно-геологічних свердловин, статичного зондування, відбору проб донних ґрунтів, польових лабораторних досліджень ґрунтів, експрес-аналізів зразків ґрунтів. Екіпаж: вахтовий персонал – 2 особи, спеціальний персонал – 10 осіб. Має на борту комплекс бурового та геотехнічного обладнання, лабораторію тощо.

За неповний рік станом на 30 квітня 2021 року казахстанський буровий катамаран SAIRAM щонайменше двічі заходив у закриті кримські порти, виконував протиправні роботи на шельфі Чорного моря.

СПБУ «Петро Годованець» та буксири  «Федір Урюпін» і «Тарханкут”             Фото: з соцмереж

СПБУ «Петро Годованець”           Фото: з соцмереж