З середини липня в Мелітополі почалася нова хвиля евакуації – масово виїжджають сім’ї з дітьми шкільного віку. Бо не хочуть аби школярі навчалися «за стандартами російської федерації», щоб голови дітей забивали пропагандою, брехливою історією та вчили ненавидіти все українське. Тим часом російська адміністрація в Мелітополі, який став центром окупованої частини Запорізької області, значно прискорила перекроювання системи освіти за російськими лекалами. Відкриття шкіл 1 вересня – привід для хвилі пропаганди про «налагодження мирного життя « в окупації та важлива складова підготовка до «референдуму».
«Ми чекали до останнього, щоб зрозуміти, звільнять Мелітополь до початку навчального року чи ні. Тепер розуміємо, що навряд чи. Тож треба вивозити доньку на окуповану територію, щоб до 1 вересня встигнути вирішити всі питання з переходом в нову школу на новому місці, та щоб дитина встигла адаптуватися і трохи познайомитися з містом і людьми», – розповідає жителька Мелітополя Тетяна, яка вже виїхала на вільну територію.
Тетяна каже, що її родина навіть не розглядала можливість ходити в школу при окупації, бо там «учать родіну любіть, а не дають знання».
У школу – за пропагандою
Організація освітнього процесу за «російськими стандартами» на окупованих територіях півдня в липні значно прискорилась. Завозять російські підручники, направляють педагогів на перекваліфікацію, переводять навчальний процес на російські програми. При цьому батькам, які не хочуть віддавати дітей до школи, і планують навчатися дистанційно за українськими програмам погрожують позбавленням прав.
Форсування перекроювання системи освіти пояснюється не тільки тільки наближенням 1 вересня. Колаборанти таким чином демонструють господарям свою спроможність налагоджувати «мирне життя». А крім того, відкриття шкіл має особливе значення для організації і проведення так званого «референдуму». Зазвичай, виборчі дільниці працюють саме в школах, вчителі – незмінні члени виборчих комісій. Крім того, через діцтей можна чинити тиск на батьків. Бо погрози і тиск насьогодні – головні важелі впливу окупантів та колаборантіва на населення, яке в абсолютній більшості не підтримує окупацію.
Яскравим показником цього були святкові лінійки з нагоди «останнього дзвоника», які проводились у школах, керівники яких пішли на співпрацю з окупантами. На загальношкільні лінійки у Мелітополі прийшли лише по кілька десятків учнів.
А вже у кінці червня керівник Федеральної служби з нагляду у сфері освіти та науки (Рособрнадзор) Анзор Музаєв повідомив, що до Мелітополя завезено 20 тисяч бланків шкільних атестатів російського зразка, а також обладнання для друку атестатів.
Попри те, що тиск на директорів та вчителів шкіл з примусом до співпраці посилився, окупаційна адміністрація планує відкрити 1 вересня лише 12 із 20 шкіл Мелітополя. Причина не тільки в тому, що багато мелітопольців виїхали або ж вивезли із міста дітей-школярів, особливо випускних класів. А й у тому, що що ті, хто залишився, не всі готові віддавати своїх дітей в школи, де навчатимуть за стандартами «русского мира», а також у недоукомплектованості викладачами.
Зазначимо також, що окупанти не планують відкривати школи які або географічно розташовані небажано для окупантів (як, наприклад, школа № 25, що знаходиться поруч з «народною міліцією»), або потрібні загарбникам для військових цілей. Як, наприклад, ЗОШ № 8, де окупанти ніби-то планували відкрити щось на кшталт хостелу для військових, та гімназія №5, де в липні розмістилась якась чергова комендатура.
На популяризацію «російських стандартів» на окуповані території освіти Москва відправила цілого міністра освіти рф Сергія Кравцова. Він уже кілька разів відвідував Херсон і Мелітополь, однак місцеві посіпаки жодного разу не могли зібрати велелюдну залу для високого гостя, який роздавав папірчики – свідоцтва про російську акредитацію навчальних закладів, атестати випускникам шкіл, які ніде не будуть визнаватись, а також видані в рф підручники.
Кравцов дуже чітко сформулював головне завдання вчителям: переконати дітей, що окупанти – не вороги, а найкращі друзі.
«Ключове питання розповісти школярам всю правду про наші братні народи, про спільні досягнення і перемоги. Оце ключове, а все інше -підручники, інфраструктура все вирішимо», – заявив Кравцов.
Власне, готовність вчителів і директорів шкіл нав’язувати дітям проросійські наративи, «вбудовувати Мелітополь в російську систему освіти» – це головна ознака їхньої фаховості, яку беруть до уваги окупанти.
Між тим, станом на сьогодні підручників навіть на ту невелику кількість дітей, які все ж планують йти до «російської» школи, окупанти не завезли. Принаймні, повідомлялося лише про першу партію – ту, що привіз міністр Кравцов і яку роздали педагогам «для ознайомлення». Зате кілька десятків вчителів уже возили в окупований Крим і Росію «на перепідготовку». Загалом же в рф планують «перепрошити» 20 тисяч викладачів із нових окупованих рф територій Херсонської та Запорізької областей.
Як і багато чого в укладі окупованого рф півдня, в освіті за зразок береться «кримський досвід». А в ньому найголовнішим чинником з перших днів після незаконної анексії АРК та Севастополя були стирання української ідентичності, виховання лояльності до окупантів та мілітаризація освіти.
«Смешались в кучу кони, люди»
Не залишили окупанти без уваги і вищу, і професійно-технічну освіту. На базі вишів окупованої частини Запорізької області створено «Мелітопольський державний університет ім. Макаренко».
Окупанти вирішили об’єднати Мелітопольський державний педагогічний університет, Таврійський державний агротехнологічний університет, Класичний приватний університет, Бердянський державний педагогічний університет в один заклад. До слова, це також – із кримського досвіду, причому, абсолютно провального.
Як повідомляв ЦЖР, мелітопольський «державний університет» неіснуючої держави створили у приміщеннях, віджатих в українських вишів, що були евакуйовані і перереєстровані на вільній території України.
Очолив «університет» зрадник із Харкова, колишній співробітник Харківського національного юридичного університету Андрій Чуйков. Він відомий тим, що під час подій «русской весни» 2014 року публічно підтримав «Антимайдан» і відмовився від міліцейського посвідчення.
До фейкового вишу, заманюють абітурієнтів безкоштовною освітою та стипендіями в рублях. Проте ажіотажу немає. Серед іншого й тому, що «дипломи» цього «університету» ніде в цивілізованому світі не будуть визнаватись. Як не визнаються і «дипломи» кримських і севастопольських «вузов» після 2014 року.
На жаль, керівники цього фейкового вишу захопили не тільки майно майно державного аграрного і педагогічного університетів, а й документи співробітників і студентів.
«Ми вирішили забрати оригінали документів, що надавали ТДАТУ, бо дитина не планує продовжувати навчання в Україні. Приходили туди тричі. Спочатку нам казали, що треба прийти пізніше, потім, що треба написати на ім’я ректора заяву, а він її розгляне і після співбесіди вирішить, чи можна нам віддати ті документи. А потім ще одні батьки пішли, а їм сказали, що видача документів тепер платна і для їх отримання треба надати особисті дані батьків. Тож ми вирішили, що простіше буде відновити атестат на неокупованій території», – розказує Юлія.
Також окупанти рекламують заклади професійно-технічної освіти, захопленні у червні, куди запрошують без іспитів. Зауважимо, що і ці заклади евакуйовано і зареєстровано за юридичними адресами на неокупованій території. Студенти і учні дистанційно продовжать навчатися за українськими програмами і отримувати дипломи українського зразка. Їм для цього не потрібно писати ніяких додаткових заяв.
Дипломи ж фейкових вишів і закладів ПТО не визнаються ніде крім окупованих територій і (можливо РФ).
Хто керує «освітою» у Мелітополі
Поза тим, випускникам 2022 року атестати російського зразка вручили. Правда, попри заяви колаборантівв, далеко не всім. Під час святкування випускного взагалі видали тільки медалі тим дев’яти учням, які закінчили школу на відмінно. І тільки в липні атестати вручили випускникам шшколи №15 – єдиної школи, акредитованої Міносвіти рф. Всього в Мелітополь, за даними окупаційної адміністрації, було доставлено 4 400 атестатів про закінчення 9 і 11 класів, включаючи 400 атестатів з відзнакою.
Зараз на окупованій частині Запоріжчини триває формування так званого «уряду» області. У Мелітополь десантувались російські чиновники: Антона Кольцова, замгубернатора Вологодської області Москва призначила головою «уряду», севастопольця Антона Тіцького, що був радником керівника Росмолодьожі, – «міністром» молодіжної політики. Кого росіяни поставлять керувати освітою наразі ще не відомо.
Поки що ж освітнім процесом рулить скандально відома Олена Шапурова. До окупації вона була директоркою Мелітопольського промислово-економічного технікуму і прославилась кримінальним провадженням, відкритим поліцією за заявою співробітників закладу. У ній наводились факти здавання приміщень технікуму без оформлення договорів оренди, примусу студентів до ремонтних робіт, кошти за які перераховувались «підрядникам», присвоєння та розтрата державного майна. Справа
Шапурової була розслдувана і рік тому «пішла» в суд, однак судове слідство затяглося.
(Цікавий збіг: департаментом освіти в окупаційній адміністрації Херсонщини керує також підсудна особа – Тетяна Кузьміч, щоправда, у неї статті «поважче» – державна зрада. Але судове слідство у її справі також було затягнено).
Олена Шапурова почала співпрацювати з ворогом однією з перших в місті. Тепер її чоловік, підлеглі і друзі отримали «керівні посади» в навчальних закладах, де директори відмовились від співпраці з окупантами.
Тож директором школи №15 став колишній фізрук і тренер з пауерліфтингу Роман Дзюба, чоловік Шапурової. Чи треба дивуватись, що саме ця школа першою отримала російську «акредитацію»?
Олена Кошель, викладачка інформатики з технікуму, який очолювала Шапурова, стала керівницею створеного колаборантами ПТУ.
Ще один колега Шапурової по технікуму – Андрій Леонов став директором школи№4
Значний дефіцит надійних кадрів призводить до того, що на роботу беруть і пенсіонерів, і людей без спеціальної освіти та досвіду роботи з дітьми. Та якщо бажаючих працювати в вишах і закладах ПТО знайти непросто, але можна, то то педагогами шкіл – справжня проблема.
Відомі ситуації, коли до вчителів, які написали заяви про звільнення, приходили озброєні люди і вимагали або виходити на роботу, або взагалі виїжджати з міста.
Особливо критична ситуація в сільських навчальних закладах.
В деякі школи потрібні вчителі-предметники з усіх дисциплін. Оголошення про вакансії постійно публікують в пропагандистських пабліках в соцмережах.
До прикладу, Розівській школі потрібні всі – від фізрука до математика. Така ж історія і з більшими населеними пунктами- Вознесенкою (передмістя Мелітополя), Якимівкою, Приазовським (колишні центри районів).
А ще школам дуже потрібні учні. Саме тому в Якимівці, наприклад, батькам погрожують позбавленням батьківських прав, якщо діти не будуть відвідувати школу.
Тобто маленькі жителі регіону і їхні батьки сьогодні перебувають у цілком реальній небезпеці через бажання окупантів і їхніх прихвостнів показати, як вони налагодили на захоплених територіях «мирне життя».
Матеріал підготовлений ГО «Інформаційний прес-центр» в рамках проекту IWPR за підтримки Європейського Союзу та МЗС Норвегії.
***
24 лютого 2022 року президент рф Володимир Путін заявив про проведення «спеціальної військової операції» на окупованому Донбасі. росія завдала ракетних ударів по всій території України і розпочала пряме повномасштабне вторгнення на чотирьох напрямках. Збройні сили України дають відсіч ворогові, план бліцкрігу — захопити Київ за два-три дні — провалився, російська армія відступила від столиці. Російські військові вчиняють тисячі воєнних злочинів та злочинів проти людяності на всій території України.
Центр журналістських розслідувань веде щоденну хроніку Війна росії проти України на всіх майданчиках: YouTube, Facebook, Telegram, Twitter