З початку окупації Криму станом на 1 листопада 2017 року в закритих Україною кримських портах зафіксовано 323 судна-порушника режиму окупованої території та міжнародних санкцій.
Про свідчать дані моніторингової групи Фонду «Майдан Закордонних Справ» та порталу BlackSeaNews, яка відслідковує порушення морськими судами українських і міжнародних санкцій стосовно окупованого Росією Криму, повідомляє Центр журналістських розслідувань з посиланням на статтю головного редактора інформацію BlackSeaNews Андрія Клименка.
«За нашими даними з дати незаконної анексії Криму, 18 березня 2014 року, станом на 1 листопада 2017 року загальна кількість морських суден – порушників режиму окупованої території та міжнародних санкцій в портах Кримського півострову становить 323. Всі вони внесені до загальної Бази даних, яка оновлюється щоденно», – йдеться в публікації.
Як зазначається, на 1 вересня 2017 року загальна кількість суден-порушників становила 313, на 1 травня 2017 – 299.
За даними моніторингу, у вересні-жовтні посилилася тенденція кінця минулого літа, коли чисельність іноземних суден, крім РФ, що заходили до портів окупованого Криму з метою забороненого експорту кримської продукції, перебільшила кількість російських суден, які перевозили товари до Криму.
Як і в серпні, у вересні 2017 року кількість «зовнішніх» іноземних порушників склала 20 одиниць. Чисельність суден російських власників склала 19 (крім поромів та інших суден постійної кримської дислокації кількістю 28 та суден в ремонті – 14).
«У вересні 2017 року вперше (не тільки у порівнянні з літніми місяцями, а в цілому за весь період моніторингу з березня 2014 року) на перше місце за ознакою країни реєстрації судновласників-порушників вийшов «ліванський торговельний флот», який надав для забезпечення кримського експорту 8 суден. Він обійшов за цим показником традиційних «лідерів» – судновласників Туреччини та Румунії, що направили до окупованого Криму лише по 5 суден. Ще 2 судна в вересні 2017 року спрямували до кримських портів судновласники Єгипту», – пише Клименко.
В жовтні 2017 року ця тенденція не тільки збереглася, але й посилилася. 8 суден-порушників належать компаніям Лівану, 6 – Туреччини, 5 – Румунії, 2 – Єгипту, 1 – Сирії, 1 – Греції (разом 23). Судновласники РФ, крім суден постійного базування та в ремонті (по 43 у вересні та жовтні), спромоглися спрямувати до окупованого Криму 19 та 15 суден відповідно.
«В цілому вже можна казати про стійку тенденцію поступового заміщення суден «кримського іноземного торгового флоту» з європейських країн суднами з Північної Африки та країн Близького Сходу. Фактично весь заборонений експорт з кримських портів наразі відбувається з використанням іноземних (крім РФ) суден. Російські судновласники не хочуть ризикувати, бо більшість з них має флот на інших маршрутах та побоюються поширення на них нових санкцій США», – зазначив автор.
Як повідомлялося, в липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Крім того, в Кримінальний кодекс України внесена стаття 332-1 про порушення правил в’їзду на тимчасово окуповану територію України. Згідно з цим законодавчим актом, члени екіпажу судна, що прибувають на його борту в Крим, потрапляють під адміністративну та кримінальну відповідальність перед Україною за незаконний груповий перетин кордону та порушення порядку в’їзду на окуповану територію.
Прокуратура АРК відкрила кримінальні провадження і розслідує понад 600 фактів незаконних заходів суден в закриті Україною порти окупованого Криму.