Міністерство інфраструктури України розробило комплекс контрзаходів, включаючи обмеження пасажирського сполучення з РФ, у відповідь на дії Росії щодо перешкоджання судноплавству в Азовському і Чорному морях і розраховує на їх якнайшвидше затвердження Кабміном.
Про це повідомив глава Мінінфраструктури Володимир Омелян в ефірі «5 каналу», передає Центр журналістських розслідувань з посиланням на агентство Інтерфакс-Україна.
«У нас є декілька досить вагомих ударів у відповідь. Контрзаходи, які ми запропонуємо найближчим часом, сподіваюся, Кабмін їх підтримає», – сказав Омелян.
Він зазначив, що на даному етапі передчасно розголошувати ці заходи, оскільки це «має бути державне рішення», але підтвердив, що одним з елементів, пропонованих уряду для затвердження, є обмеження пасажирського сполучення.
«Якщо ми воюємо, то нічого туди їздити… Подобається це комусь чи ні, дії держави мають бути жорсткими та адекватними», – заявив міністр, додавши, що такими заходами уряд убезпечить українців, який все ще на свій ризик їдуть в РФ.
Міністр відкинув аргументи опонентів, що такі дії призведуть до кризи на ринку перевезень. Як приклад він навів введену раніше заборону на прямі польоти в Росію, після якого пасажиропотік зріс удвічі «в напрямку цивілізованих країн».
«Авіація розвивається. Переконаний, що така ж історія буде і c залізничним, і з автобусним сполученням», – підкреслив Омелян.
У той же час він зазначив, що Україна не буде порушувати свої зобов’язання в рамках СОТ щодо забезпечення транзиту, а його падіння в останні роки пов’язані виключно з діями Росії, які Київ оскаржує в СОТ.
Говорячи про дії РФ в Азовському і Чорному морях по перешкоджанню судноплавству, Омелян назвав їх абсолютно очікуваними.
«Керченський міст та анексія Криму – це лише початок довгої історії. Росія максимально використовує всі важелі, щоб дестабілізувати регіон. Насамперед Азовського моря, наші ключові два порти – Маріуполь та Бердянськ», – сказав він.
За словами міністра, такі дії РФ призвели до скорочення вантажообігу Маріупольського порту в першому півріччі цього року на 10%, Бердянського – на 16%, істотного скорочення експортних поставок з них чавуну і зерна.
Він зазначив, що Україна інформує про дії РФ на морі європейських і американських партнерів і розраховує на їх підтримку.
Як повідомлялось, з 30 квітня Берегова охорона Прикордонної служби ФСБ РФ почала зупиняти в Керченській протоці для огляду та ідентифікації екіпажу судна, які прямують в порти України на Азовському морі.
21 травня Росія обмежила судноплавство в Азовському морі до 23 травня, посилаючись на проведення в регіоні бойових стрільб.
22 травня Борис Бабін заявив, що стрільби і навчання, через які Росія обмежила судноплавство в Азовському морі, є демонстративною ескалацією російської агресії проти України, загрозою торговельному мореплавству і рибальству. Він зазначив, що цьому сприяють і до сих пір чинні угоди України з РФ за якими судна РФ мають право перебувати в будь-якій точці Азовського моря, включаючи затоку Сиваш.
29 травня президент Петро Порошенко заявив, що Україна буде використовувати всі можливі інструменти для захисту власних суверенних інтересів в Чорному та Азовському морях в зв’язку з незаконним будівництвом РФ мосту через Керченську протоку та обмеженням українського судноплавства в регіоні.
Міністр інфраструктури України Володимр Омелян вважає, що РФ буде й надалі посилювати блокування судноплавства в Азовському морі шляхом необґрунтованих перевірок українських та іноземних суден, зменшуючи таким чином вантажообіг портів Бердянська і Маріуполя з метою дестабілізувати економіку регіону. Тому РНБО має відпрацювати сценарій адекватних дій України у відповідь на незаконні дії РФ на Азові.
15 серпня у Держдепі США заявили, що дії Росії в Азовському морі, що перешкоджають міжнародному судноплавству, є спробою дестабілізувати Україну.