«Мотор Січ» нардепа Богуслаєва постачає деталі військовим РФ, працює у Криму і «ДНР»

Новини
Фото: bihus.info

Українське підприємство «Мотор Січ», почесним президентом якого є нардеп Вячеслав Богуслаєв, попри заборону на експорт військової техніки до РФ, продовжує постачати деталі для двигунів російській армії через спорідненого боснійського посередника. Крім того, «Мотор Січ» працює в окупованому Криму і так званій «ДНР».

Про це йдеться у розслідуванні журналіста Антона Столярова для програми Bihus.Info, повідомляє Центр журналістських розслідувань.

«Мотор Січ» – одне з головних авіаційних підприємств пострадянського простору, головним ринком збуту якого до 2014 року офіційно була Росія, зокрема, її оборонна промисловість.

Почесний президент «Мотор Січі» – Вячеслав Богуслаєв, Герой України, народний депутат 4- скликань та член комітету нацбезпеки та оборони. Він виступав за вступ України у Митний союз і продовжує виступати за зближення з РФ.

В’ячеслава Богуслаєв

Директор представництва «Мотор Січі» у Москві Петро Кононенко та Вячеслав Богуслаєв володіють низкою підприємств у Росії: «Борисфен», «Лосиный остров», «ЦИАМ», «Авиаремонт-МС», «ВКМС» та «ВК-МС».

Попри військову агресію та окупацію Криму, російські компанії Богуслаєва продовжують працювати. Зокрема, компанія «Борисфен» обслуговує ФСБ. З 2015 та 2017 рр., за даними порталу російських держзакупівель, вона отримала 3,5 мільйони доларів на продовження строку роботи авіаційних двигунів моделей АІ-9В.

Також АТ «Борисфен» обслуговує двигуни для кримської компанії «Універсал-авіа». Після окупації Криму ця компанія була «націоналізована» росіянами. У свою чергу ЄС, США та Україна ввели проти неї санкції. Однак «Борисфен» продовжила працювати з «Універсал-Авіа» та, за даними російського порталу держзакупівель, з 2015 року отримала від неї 5 мільйонів рублів.

Окрім цього «Борисфен» отримала декілька державних замовлень від підприємства «Летный отряд Россия». Це російська державна компанія, яка обслуговує посадових осіб військових сил РФ та керівників російських спецслужб, а також перевозить президента Володимира Путіна.

Ще одна російська компанія Богуслаєва, «ВКМС», з 2015 по 2016 роки напряму постачала деталі на 1,5 мільярди рублів для двигуна ТВ3-117 виробництва «Мотор Січ» на російський 218 авіаремонтний завод, хоча ще у 2014 році президент України Петро Порошенко підписав заборону на експорт до РФ товарів військового призначення та подвійного використання.

Представники «Мотор Січ» та особисто Вячеслав Богуслаєв неодноразово заявляли, що деталі українського виробництва дійсно експортуються до Росії, проте встановлюються виключно на двигуни цивільної авіації. Але в одному з контрактів на постачання деталей, який опублікований на сайті російських держзакупівель у 2016 році, вказано, що українські деталі на 218 авіаремонтний завод приймало військове представництво Міноборони РФ.

За даними журналістів, у 2018 році пряме постачання деталей двигунів до РФ з «Мотор Січі» різко зупинилось, компанія почала відправляти напряму до Росії лише двигуни для газонокосарок, сепаратори для молока та обладнання для електростанцій.

Однак, є велика вірогідність, що «Мотор Січ» і надалі постачає деталі для двигунів, що використовують російські військові, – тільки тепер через спорідненого боснійського посередника.

З 2018 року «Мотор Січ» почала масово постачати деталі для двигунів у Боснію та Герцеговину, на свіжостворену компанію D.O.O Inzeniring BN. За 2018 рік український виробник відправив на Балкани понад 600 вантажів з деталями для двигунів моделі ТВ3-117.

За даними міжнародної митної бази Importgenius, надалі ця боснійська компанія відправляла вантажі з аналогічним деталями для вертольотів до Росії. Причому виключно на дві російські фірми Вячеслава Богуслаєва – «ВКМС» та «ВК-МС».

Директор боснійської фірми – Саво Цвієтіновіч. Він член партії Союзу незалежних соціалістів, яку аналітики та політологи називають інструментом впливу Росії на Балканах. Він активно їздить до Росії в якості представника «общества Российско-Сербского единства». У розмові з журналістом він підтвердив, що боснійська фірма працює звичайним посередником між двома компаніями Богуслаєва. А транзитувати українські деталі до Росії через Боснію його попросив особисто Вячеслав Богуслаєв.

Згідно з інформацією боснійських баз даних, володіють боснійським посередником два громадянина Росії, що є менеджерами російських фірм Богуслаєва. Валерій Автушенко – екс-заступник начальника штабу військової авіації РФ, який наразі працює директором богуслаєвської фірми «Авіаремонт-Мотор Січ» (РФ). Другий власник боснійського посередника Віктор Денисов – колишній командувач військово-транспортної авіації РФ. Теж працює у богуслаєвській компанії в РФ – «ВКМС», яка постачає деталі для потреб російських військових.

Також частини українських двигунів та силові установки постачались до Росії транзитом через іншого посередника – еміратську компанію Double Power FZE, яка фігурувала в розслідуванні «Армія, друзі, бабки». Вона виступала у ролі посередника в постачанні висотомірів на державне підприємство «Укрспецекспорт».

Окрім цього, підприємство Богуслаєва продовжує працювати на непідконтрольній Україні території Донбасу. До 2014 року одним зі структурних підрозділів «Мотор Січі» був Сніжнянський машинобудівний завод, який випускає ключову деталь для «Мотор Січі» – лопатки для двигунів.

Після 2014-го Сніжне було окуповано бойовиками. А про подальшу долю заводу у ЗМІ ходили різні чутки. Зокрема про таємний перенос стратегічного заводу до Росії.

Також у 2016 році СБУ відкрила кримінальне провадження щодо фінансування тероризму представниками заводу «Мотор Січ». За попередніми даними спецслужби, за перші три квартали 2015 року підприємство Богуслаєва заплатило терористам 32 мільйони російських рублів.

З 2017 року новим управлінцем заводу стала російська компанія «Авіатех», яка зареєстрована у Ростові, а її власники – партнери по російському бізнесу Богуслаєва. Зокрема, екс-начальник озброєння Міністерства оборони РФ та член наглядової ради компанії Богуслаєва «ВКМС» Анатолій Ситнов та генерал-лейтенант, екс-командувач Військово-транспортною авіацією Росії та директор богуслаєвської фірми «ВКМС» Віктор Денисов.

Наразі Богуслаєв балотується самовисуванцем по мажоританому округу №77 у Запоріжжі. За минулі 5 років він був присутній в парламенті всього 45 разів. Відповідно відсутній – 532.

Нагадаємо:

У вересні 2017 року стало відомо, що СБУ підозрює колишнього «регіонала», нардепа В’ячеслава Богуслаєва (група «Воля народу») в незаконному продажі 56% акцій провідного українського виробника авіаційних двигунів ПАТ Мотор Січ китайським інвесторам, афільованим з компанією Beijing Skyrizon Aviation Industry Investment Co., Ltd. СБУ в липні 2017 року відкрила кримінальне провадження за статтями «диверсія» і «підготовка до злочину» КК України за фактом підготовки до скоєння дій, спрямованих на ослаблення держави через руйнування стратегічного підприємства ПАТ «Мотор Січ».