Росія через заборону Туреччини на морське сполучення з портами окупованого Криму використовує шахрайські схеми для суден, які йдуть з кримських портів, зокрема, відключення автоматичних навігаційних систем (AIS) та підробку судових документів.
Про це в інтерв’ю телеканалу UATV розповів посол України в Туреччині Андрій Сибіга.
«Не буду заперечувати, дійсно, якісь компанії здійснюють перевезення. Але є офіційна позиція турецької сторони – заборонено сполучення з портами окупованого Криму. Вони закриті для морського сполучення. Ті випадки, які, на жаль, часом трапляються, не мають систематичного характеру. Вони відбуваються у зв’язку з шахрайськими схемами», – сказав Сибіга.
За його словами, Україна знає, які саме судна заходять до портів окупованого Криму та їх власників і інформує про них турецьку сторону з метою реагування і «в більшості випадків це працює».
«Тож вони (судна-порушники – ред.) використовують шахрайські схеми – відключається AIS, тобто навігація, підробляються документи, коли при заході в турецькі порти вказується, що судно прибуло з території Росії, без позначення заходу в порти окупованого Криму. Звичайно, що здійснюються перевірки, але має місце шахрайська схема, яка потребує спільних зусиль, зокрема правоохоронних органів двох країн», – зазначив український посол.
Він додав, що Україна також буде ініціювати проведення консультацій з турецькою стороною «з метою посилення ефективності нашої спільної протидії щодо таких випадків».
Також дипломат нагадав про необхідність обережного ставлення до фейкових новин, які розповсюджують російські ЗМІ, зокрема, про нібито відновлення паромного сполучення між Кримом та Туреччиною. «Ніякого паромного сполучення немає, все це – прояви гібридної війни», – вказав Сибіга.
Як повідомлялось, 22 листопада 2019 року МЗС Туреччини спростувало фейк російський ЗМІ про відновлення поромного сполучення з окупованим Кримом. Заборона на вантажні та пасажирські перевезення на півострів залишається чинною. 22 листопада в Криму директорка російської автономної некомерційної організації «Південний регіональний центр підтримки експорту» Наталія Сєрова заявила про нібито відновлення поромного сполучення між закритим Україною портом Керч і турецьким портом Зонгулдак. Однак трохи пізніше вона виступила зі спростуванням свого ж повідомлення.
Про наміри відновити відновити автомобільне поромне сполучення з Туреччиною окупаційна «влада» Криму заявляла у серпні 2018 року.
Нагадаємо:
- Поромне сполучення між окупованим Кримом і Туреччиною було зупинено з середини березня 2017 року, коли Туреччина заборонила обслуговувати будь-які судна, що приходять з портів окупованого Криму, а також заборонила будь-яким своїм судам заходити в кримські порти.
- В серпні 2015 року було організоване поромне сполучення між окупованим Севастополем і турецьким портом Зонгулдак. Також пороми працювали по лінії Євпаторія – Зогулдак; обговорювалися плани з відкриття лінії Феодосія – Зонгулдак.
- В липні 2014 року Україна офіційно закрила порти Криму для міжнародного судноплавства. Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури від 16.06.2014 р «Про закриття морських портів» були закриті морські порти Керч, Севастополь, Феодосія, Ялта і Євпаторія, а всі документи, видані капітанами морських портів з 15 липня 2014 року, є незаконними.