Венеційська комісія рекомендує змінити законопроект про перехідний період щодо Криму та Донбасу: що пропонується

Новини

Венеційська комісія рекомендує змінити проект закону №5844 «Про засади державної політики перехідного періоду», який був ініційований Кабміном України, який пропонує регулювання принципів держуправління та правосуддя на окупованих територіях під час процесу їхньої реінтеграції.

Венеційська Комісія надала низку рекомендацій щодо удосконалення окремих положень законопроекту, з яких виділила 5 найважливіших блоків.

Зокрема, на думку експертів, необхідно:

  • привести у відповідність до міжнародного права положення щодо відповідальності за кримінальні правопорушення, вчинені у зв’язку з тимчасовою окупацією, відповідно до міжнародного права, та переглянути нинішнє диференційоване ставлення до різних категорій злочинців;
  • звузити та уточнити положення щодо люстрації, врахувавши що за міжнародними стандартами, люстрація обмежується найважливішими посадами в державі, не поширюється на виборні посади, має бути можливість її судового контролю тощо;
  • переглянути, що закон має на меті встановлення правди про всі злочини, а не тільки про ті, які вчинені певними конкретними суб’єктами конфлікту;
  • чіткіше сформулювати положення конвалідації документів, виданих на тимчасово окупованих територіях, та переглянути обмежувальний підхід щодо визнання академічних сертифікатів, ступені та звань, видані на цих територіях
  • відобразити у проекті особливий конституційний статус АРК та Севастополя.

«Венеційська комісія передусім зазначає, що проєкт Закону пропонує створити лише загальну правову рамку для різноманітних заходів перехідного періоду, через що чітко передбачити вплив цього закону у разі ухвалення не є можливим; натомість виконання рамкового закону у багатьох деталях залежатиме передусім від імплементуючих законів та підзаконних актів які необхідно буде розробити в майбутньому. «Через загальні та розмиті норми… проєкт, більше нагадує політичні вказівки, ніж нормативно-правовий акт», – пише «Європейська правда» з посиланням на текст висновку, що містить як критику, так і підтримку окремих положень урядового проєкту.

9d78792-venice

Зазначається, що хоча проєкт оперує поняттями, звичними для міжнародного права (у тому числі базові для закону поняття «перехідний період», «перехідне правосуддя» тощо), їх значення є вужчим ніж те, що є звичним для міжнародного права. Комісія нагадала, що Україна не може в односторонньому порядку змінити базові положення міжнародного права з питань збройних конфліктів, ті зберігатимуть чинність незалежно від ухвалення закону України.

«Зрозуміло, що держава має легітимне право для формування свого бачення… Однак такі положення мають бути або прибрані з проєкту, або має бути чітко зазначене, що відображають лише українське прочитання міжнародного права», – йдеться у висновку.

Коаліція організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих від збройного конфлікту осіб, вважає, що законопроєкт про перехідний період потребує суттєвого доопрацювання. На думку правозахисників, ухвалення цього документу у нинішньому варіанті може призвести до негативних наслідків, зокрема виникнення законодавчих колізій, невідповідності положенням Конституції України та міжнародним зобов’язанням.

Нагадаємо:

  • 4 серпня 2021 року Кабмін України на своєму засіданні схвалив проект закону «Про засади державної політики перехідного періоду».
  • 18 серпня 2021 року у Верховної Ради був зареєстрований законопроєкт «Про засади державної політики перехідного періоду», який уніфікує підходи до тимчасово окупованих територій Донецької і Луганської областей, а також АР Крим та Севастополя. Документ розроблено з метою належного законодавчого врегулювання державної політики перехідного періоду – комплексу заходів із протидії збройній агресії Російської Федерації проти України, відновлення територіальної цілісності України та забезпечення її державного суверенітету, відновлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування на тимчасово окупованих територіях, подолання наслідків збройної агресії РФ проти України, реінтеграції тимчасово окупованих (деокупованих) територій та їхніх мешканців, розбудови сталого миру та неповторення окупації.