Російські та китайські бізнесмени, пов’язані з урядами своїх країн, наприкінці жовтня таємно почали обговорювати будівництво підводного тунелю, що з’єднає територію РФ з окупованим Кримом. Таким чином росіяни хочуть бути захищеними від атак з боку України.
Про це пише The Washington Post, посилаючись на перехоплені електронні листи, надані виданню неназваними українськими офіційними особами.
Видання стверджує, що перевірило автентичність повідомлень, посилаючись на реєстраційні документи компаній, які свідчать про те, що російсько-китайський консорціум за участю осіб, згаданих в електронних листах, був нещодавно створений в Криму.
Як зазначається, наприкінці жовтня відбулися таємні переговори між китайськими та російськими бізнесменами, близьких до влади країн. Журналісти з’ясували, що брати участь у проєкті погодилася одна з найбільших будівельних компаній КНР – Китайська залізнична будівельна корпорація (CRCC).
Компанія заявила, що готова “забезпечити будівництво залізничних і дорожніх об’єктів будь-якої складності в Кримському регіоні”.
В одному з листів наголошується, що CRCC братиме участь лише за умови “суворого дотримання повної конфіденційності” і що назва компанії буде замінена на “іншу, не пов’язану з нею юридичну особу” в будь-яких контрактах.
В іншому електронному листі згадується китайський банк, готовий “конвертувати свої доларові кошти в рублі для переказу в Крим для фінансування проєктів (консорціуму)”.
Вартість такого тунелю може становити $5 мільярдів. Водночас американські чиновники та інженерні експерти заявили виданню, що такий проєкт може зіткнутися з “величезними перешкодами” й на будівництво потрібно декілька років.
Аналітики зазначають, що Керченський тунель навряд чи вдасться завершити вчасно, щоб допомогти Росії у її військових зусиллях. Москва може розглядати його як довгострокову інвестицію – таку, яка має на меті забезпечити безпечний зв’язок із територією, за яку можна конкурувати впродовж десятиліть.
Проєкт також створить політичні та фінансові ризики для Китаю, який ніколи офіційно не визнавав окупацію Криму Росією, і чиї компанії можуть потрапити в пастку економічних санкцій, які США та ЄС наклали на країну-агресора.
Служба безпеки України під час першої спецоперації з підриву моста через Керченську протоку у жовтні 2022 року використала вантажівку з 21 т вибухівки, яка була загорнута у плівку такої товщини, щоб сканери у пунктах пропуску її не помітили.
Голова СБУ наголосив, що Керченський міст є законною метою для України, і Женевські конвенції, які регламентують правила ведення воєн, не містять заборони атакувати подібні об’єкти.
- Американський телеканал CNN показав відео атаки українських морських дронів на Керченський міст 17 липня.
- Перший вибух на Керченському мосту стався 8 жовтня 2022 року, коли внаслідок вибуху зазнало пошкоджень залізничне полотно мосту й зруйновано кілька прольотів його автомобільної частини. Другий вибух стався 17 липня.
- Центр журналістських розслідувань публікує серію матеріалів Тут може бути «бавовна» про російські об’єкти в окупованому Криму, які є потенційними легальними військовими цілями для ЗСУ. Вони адресовані цивільному населенню – громадянам України у Автономній Республіці Крим і Севастополі, аби вони могли убезпечити себе і триматись від них подалі.