Російські балкери FEDOR (IMO: 9431977) та MEZHDURECHENSK (IMO: 8948167) доставили у закритий порт Феодосії окупованого Криму понад 10 тисяч тонн ільменіту – сировини для титанового заводу в Армянську.
Про це в ефірі програми «Питання національної безпеки» з Валентиною Самар повідомила Катерина Яресько, розслідувачка проєкту SeaKrime центру «Миротворець».
Сировину балкери доставили з В’єтнаму. Таку поставку монітори зафіксували вперше. «Але вони можуть здійснюватись в інший спосіб. Наприклад, ільменіт може перевозитись в порт «Темрюк» або «Тамань» і доставлятись автомобільним транспортом. Тоді це не підпадає під наш моніторинг, ми можемо цього не побачити. Але дійсно його стало набагато менше через кримські порти», – сказала Катерина Яресько.
Вона нагадала, що в 2021 році завод анонсував перехід на міжнародні поставки сировини, зокрема з Вʼєтнаму. «Саме з Вʼєтнаму і прибув той ільменіт, який завіз FEDOR у Феодосію. Прибула партія більше 10 тисяч тонн – FEDOR стільки не може взяти. Тому там був ще один відомий порушник – «Междуреченск», – зазначила Катерина Яресько.
Як ЦЖР повідомляв раніше, титановий завод на півночі Криму належав компанії «Юкрейніан кемікал продактс» олігарха Дмитра Фірташа. За два місяці до початку повномасштабної війни він продав його росіянам – підставній компанії «Русский титан». Дуже швидко завод опинився в управлінні у компанії «Русский водород», пов’язаній із структурами і людьми олігархів Ротенбергів.
У серпні 2023 року компанія змінила назву на «Росхим», а в засновниках записали закритий пайовий інвестиційний фонд «КВИНТА», який не є юрособою. Нею є управляюча компанія «ФИН-Партнер» з обойми Ротенбергів. З осені 2023 року маємо повідомлення про збільшення виробництва двоокису титану на заводу в Армянську у три рази.
Після окупації Криму Росією і припинення вантажних перевезень до півострова залізницею, в обхід санкцій ільменіт на титановий завод не один рік доставляли морем. Спочатку це була контрабанда ільменіту з українських родовищ через порт в Іллічівську. Потім схема отримала новий маршрут: із турецького порту Самсун руду доправляють у Керченську протоку, де на рейдовій перевалці порту «Кавказ» перевантажують на російські судна і відправляють у керченський порт Камиш-Бурун.
У березні 2021 року розслідувальська група SeaKrime зафіксувала нові схеми постачання ільменіту на завод Фірташа: сировина надходила через Єгипет, а також з Мозамбіку.