Дванадцять країн, які входять до формату Нордично-Балтійської вісімки “плюс”, домовилися посилити моніторинг суден, що можуть належати до так званого “тіньового флоту” Росії і відповідати за транспортування сирої нафти та нафтопродуктів морем, забезпечуючи доходи російському уряду.
Про це йдеться у спільній заяві, опублікованій урядом Естонії.
Країни регіона Балтійського і Північного морів відтепер будуть вимагати підтвердження страхування від суден, які викликають підозру і проходять через стратегічно важливі морські ділянки, зокрема протоку Ла-Манш, Данські протоки, води між Данією і Швецією, а також Фінську затоку.
“Зібрана інформація щодо суден, які відмовляються відповідати на запити, буде аналізуватися спільно з нашими міжнародними партнерами”, – йдеться у документі.
Учасники формату підкреслили свою рішучість боротися з “тіньовим флотом”, який підтримує російську агресію проти України. Вони планують залучати санкційні механізми для притягнення до відповідальності судновласників, які сприяють війні Росії.
До формату “Нордично-Балтійська вісімка плюс” входять країни Балтії, Велика Британія, Данія, Ісландія, Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Польща, Фінляндія та Швеція.
Нагадаємо:
- Рада Європейського союзу схвалили 15-й пакет санкцій щодо Росії. Рада ЄС додала 52 судна до списку тих, на які поширюється заборона на доступ до портів і заборона на надання широкого спектру послуг, пов’язаних з морським транспортом. Цей захід спрямований на танкери, що не належать до ЄС, які є частиною тіньового флоту Путіна, який обходить механізм обмеження цін на нафту або підтримує енергетичний сектор Росії, або судна, які відповідають за транспортування військового обладнання для Росії або беруть участь у транспортуванні вкраденого українського зерно. Сьогодні загальна кількість суден, до яких застосовані санкції ЄС сягає 79.
- За даними моніторингової групи BlackSeaNews та її керівника Андрія Клименка, у вересні 2024 року з 99 танкерів, що перевозили сиру нафту РФ з портів Балтійського моря, лише 37 (тобто 37,4%) знаходяться в «сірих списках» міжнародних меморандумів портового контроля. Власники 30% танкерів-перевізників – з країн ЄС, найбільший «масив» належить Греції – 29 танкерів.