Сліди пробоїн від уламків на фюзеляжі та свідчення очевидців дають підстави вважати, що мало місце зовнішнє втручання у роботу літака Embraer 190 авіакомпанії Azerbaijan Airlines (AZAL), який розбився 25 грудня у Казахстані неподалік від міста Актау. Уряд Азербайджану очікує офіційного визнання з боку Росії, що її система протиповітряної оборони «Панцирь-С1» збила літак.
Про причини авіакатастрофи журналістам повідомив міністр цифрового розвитку та транспорту Азербайджану Рашад Набієв, передає видання Report.
За його словами, одразу після аварії літака Embraer 190 авіакомпанії AZAL, за дорученням президента Азербайджану Ільхама Алієва було створено спеціальну комісію. Члени комісії виїхали до міста Актау у Казахстані для детального вивчення обставин аварії та стану постраждалих. Вони оглянули місце події та зустрілися з постраждалими громадянами.
Набієв зазначив, що постраждалі пасажири і бортпровідники, які вижили, повідомили, що чули звук вибуху над Грозним. «Один з бортпровідників отримав поранення руки. Також, з кадрів із соціальних мереж і ЗМІ, видно, що одна жінка отримала травми руки і ноги. На крилі літака виявлено отвори, а всередині повітряного судна зафіксовано пошкодження фюзеляжу та сліди від уламків. Постраждалі громадяни Росії також повідомили, що чули три вибухи над Грозним. За їхніми словами, звуки вибухів лунали зовні, після чого щось вдарило по літаку», – сказав міністр.
Він додав, що після аварії у пресі звучала версія про зіткнення літака з птахами. «Однак попередні висновки експертів вказують на наявність зовнішнього втручання. Про це свідчать вид уламків літака на землі та свідчення очевидців. Тип зброї, використаної під час втручання, буде встановлений слідством», – зазначив Набієв.
Він зауважив, що при аналізі траєкторії польоту літака можна побачити, що він змінив курс на Актау через Махачкалу. «Крім цього, слідство встановить, з якої причини пілот ухвалив рішення про аварійну посадку. Також потрібно прояснити питання з відключенням GPS на борту літака», – сказав міністр.
Він наголосив, що казахстанські офіційні особи посилаються на версію про вибух кисневого балона, висунуту диспетчером у Ростові. «Ми вважаємо, що необхідно перевірити достовірність цієї інформації, оскільки вона надана зацікавленою стороною. Водночас факти, такі як звуки вибухів, що долинали зовні літака, спростовують цю версію», – додав посадовець.
Як пише агентство Reuters, джерело, обізнане з попереднім розслідуванням, повідомив, що уряд Азербайджану очікує офіційного визнання з боку Росії, що її система протиповітряної оборони «Панцирь-С1» збила літак авіакомпанії Azerbaijan Airlines рейсу Баку – Грозний, який зазнав катастрофи в Казахстані.
Він вказав, що зв’язок літака був паралізований системами радіоелектронної боротьби на підході до Грозного.
«Ніхто не стверджує, що це було зроблено навмисно. Однак, враховуючи встановлені факти, Баку очікує від російської сторони зізнань у збитті азербайджанського літака», – сказало джерело.
Нагадаємо:
- 25 грудня 2024 року пасажирський літак Embraer 190 авіакомпанії AZAL, який виконував рейс J2-8243, розбився поблизу міста Актау в Казахстані. Загинули 38 з 67 людей, які перебували на борту літака. Embraer летів зі столиці Азербайджану Баку до Грозного, що на півдні Чечні, а потім відхилився від курсу на сотні кілометрів над Каспійським морем.
- За інформацією джерел в азербайджанському уряді, попереднє слідство встановило, що літак пошкодила російська ракета класу «земля-повітря». На момент ураження над Грозним ППО збивала безпілотники, водночас повітряний простір з невідомих причин росіяни не закрили. Екіпаж просив про аварійну посадку, однак росіяни заборонили пошкодженому літаку приземлятися у своїх аеропортах та наказали летіти через Каспійське море до Актау в Казахстані. При цьому під час всього польоту над Каспієм російські засоби РЕБ глушили навігацію літака.