Верховна Рада ухвалила закон, який повертає відібрані повноваження антикорупційним органам – НАБУ і САП.
“За” ухвалення президентського закону в цілому проголосували 331 парламентар:
“Слуга народу” – 214;
“Європейська солідарність” – 27;
“Батьківщина” – 4;
“Голос” – 16;
“Платформа за життя та мир” – 17;
“Відновлення України” – 9;
“Партія “За майбутнє” – 11;
“Довіра” – 17.
Позафракційні – 16.
Ніхто не голосував “проти”. Також ніхто не утримався від голосування. 9 депутатів не голосували.
Спеціалізована антикорупційна прокуратура самостійно здійснюватиме процесуальне керівництво розслідуванням справ Національного антикорупційного бюро, а не під контролем генерального прокурора.
Водночас упродовж шести місяців після набрання чинності законом Служба безпеки України має перевірити співробітників НАБУ, САП та інших органів, які мають допуск до державної таємниці, на предмет співпраці з державою-агресором.
Кожні два роки співробітники цих органів проходитимуть внутрішню перевірку на поліграфі за методологією, погодженою з СБУ.
Як пише керівник напряму “Правопорядок” Лабораторія законодавчих ініціатив/Agency for Legislative Initiatives Євген Крапівін, компромісом у цій ситуації стали перевірки на поліграфі всіх працівників органів правопорядку та прокурорів. Спочатку їх проведе Служба безпеки України протягом 6 місяців щодо тих, хто має допуск до держтаємниці, а потім – власні підрозділи внутрішнього контролю органів регулярно.
“Поліграф не є доказом у кримінальному провадженні, його достовірність умовна, тож людину не можна притягнути до відповідальності чи звільнити на цій підставі. Але його широко використовують під час вирішення кадрових питань, зокрема в цих органах. Тож він є “точкою входу” для того, щоб виявити нещирість людини і провести ґрунтовну перевірку. Чи можна зловживати ним? Можна, але сподіваюсь, що цього не буде. Але, негативні кадрові зміни в прокуратурі лишаються чинними.
В Офіс Генерального прокурора можна взяти будь-кого без конкурсу, а звільнити людину після ліквідації, реорганізації підрозділу можна таким шляхом, що підважує інституційну незалежність прокурора. Простіше – дозволяє набирати у фаворитистський, а не меритократичний спосіб, а також проводити “кадрові чистки”. Це не відповідає стандартам ЄС і є відкатом в євроінтеграційних реформах.
Так само посилення ролі Генерального прокурора щодо окремих процесуальних повноважень прокурорів, насамперед зміни до ст. 36 КПК України щодо механізму “витребування” матеріалів і передання третім прокурорам замість доступу до них тощо. Я буду працювати над подальшим скасуванням цих змін.
І останнє: проблема невідкладних обшуків. Я опублікував колонку на сайті Watchers.Media з пропозиціями як розвʼязати цю проблему, зокрема виконати рішення ЄСПЛ “Корнієць та інші проти України”. Мені було приємно чути вчора на Комітет ВРУ з питань правоохоронної діяльності, що народні депутати стурбовані цією проблемою і шукають реальних нормативних рішень. Я думаю, що скоро ми до них прийдемо. Тож органи не будуть зловживати цим правом, а бізнес та всі інші будуть захищені від свавілля.
Тож ми витратили купу зусиль, втратили імідж і довіру партнерів як держава, створили купу проблем на євроінтеграційному треку, а в результаті опинились на два кроки позаду. Змішані відчуття”, – вказав він.
Нагадаємо:
- 22 липня 2025 року Верховна Рада підтримала в цілому законопроєкт №12414, окремі пункти якого ліквідовують незалежність антикорупційних органів НАБУ та САП та підпорядковують їхню діяльність Генпрокурору. Пізно увечері 22 липня президент Володимир Зеленський підписав закон.
- 23 липня, після чисельних акцій протесту у багатьох містах України та негативної реакції міжнародних партнерів у ЄС та США Володимир Зеленський заявив, що готує новий законопроєкт, який «гарантує реальне зміцнення системи правопорядку в Україні, незалежність антикорупційних органів, а також надійний захист системи правопорядку від будь-якого російського впливу чи втручання». 24 липня до Верховної Ради надійшов невідкладний президентський законопроєкт №13533 про відновлення повноважень НАБУ та САП.
- Верховна Рада 31 липня розгляне законопроєкт №13533 про відновлення повноважень НАБУ та САП.