Україна запускає конкурс на публічно-приватне партнерство у порту Чорноморськ – перший за час великої війни

Влада
ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ». Фото: seaport.com.ua

Україна оголосила конкурс публічно-приватного партнерства (ППП) щодо Першого та Контейнерного терміналів морського порту Чорноморськ Одеської області. Він став першим проєктом такого формату в портовій сфері після початку повномасштабного вторгнення Росії. Вже понад 40 провідних міжнародних портових операторів та інвесторів заявили про готовність долучитися. Концесійний конкурс щодо терміналів у цьому порту був анонсований в опублікованому в серпні проєкті Програми дій уряду.

Про запуск проєкту ППП у портовій галузі повідомила премʼєр-міністр України Юлія Свириденко у соцмережах.

Вона зазначила, що напередодні в Одесі віцепрем’єр Олексій Кулеба підписав наказ про створення конкурсної комісії. Наступними етапами стануть підготовка документації, оголошення міжнародного конкурсу та визначення переможця.

«За останній рік на зустрічах з іноземними інвесторами щоразу звучав інтерес саме до цього порту. Уже понад 40 провідних міжнародних портових операторів та інвесторів заявили про готовність долучитися. Це може стати найбільшою інвестицією в історії українських портів — сотні мільйонів доларів у модернізацію та понад $1,1 млрд надходжень до бюджетів протягом 40 років», – зазначила Свириденко.

Вона наголосила, що формат ППП вигідний для держави, оскільки право власності зберігається за державою, а інвестор здійснює модернізацію та управління. «Це сигнал світу, що Україна відкрита до інвестицій і гарантує прозорі правила для бізнесу», – додала прем’єрка.

Прем’єрка Юлія Свириденко у Адміністрації морських портів України. Фото: facebook.com/yulia.svyrydenko

Як повідомив Олексій Кулеба у Facebook, до проєкту увійшли Перший та Контейнерний термінали порту Чорноморськ. «Це стратегічні активи, які залишаються у власності держави. Інвестор приходить із капіталом і досвідом, бере на себе модернізацію та управління на основі прозорого довгострокового договору. Держава гарантує зрозумілі правила й захист, а бізнес отримує можливість працювати на великому стабільному ринку», – написав він.

За його словами, для громади Чорноморська цей проєкт означає стабільність і нові можливості, а для всієї країни – відновлення контейнерних перевезень.

«Уже через три роки обсяг може сягнути 250 тисяч TEU (умовна одиниця вимірювання місткості вантажних транспортних засобів – ред.) на рік, а в перспективі повернутися до довоєнних показників у понад півмільйона. Це виводить порт на рівень провідних європейських хабів. Запуск публічно-приватного проєкту в Чорноморську стане моделлю для подальших ініціатив у портовій сфері», – наголосив віцепрем’єр.

ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ». Фото: seaport.com.ua

Про те, що Україна до грудня 2025 року планує оголосити концесійний конкурс щодо Контейнерного та Першого терміналу в морському порту Чорноморськ та прийняти рішення про доцільність проекту концесії поромного комплексу, говорилось в опублікованому в серпні проєкті Програми дій уряду.

«Уряд продовжує роботу над залученням інвестицій у морські порти через механізм державно-приватного партнерства для розвитку та модернізації портової галузі, збільшення обсягів вантажоперевезень, посилення позицій України як морської держави», – йдеться в документі.

ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ». Фото: seaport.com.ua

У кінці квітня 2025 року міністерство розвитку громад та територій України повідомляло, що тендер серед зацікавлених в концесії Чорноморського контейнерного терміналу (CCT) мав відбутися в другому кварталі 2025 року, а підписання контракту з переможцем очікується в четвертому кварталі цього року.

Зазначалось, що такі плани було представлено учасникам Інвестиційної конференції щодо реалізації концесійного проєкту у порту «Чорноморськ», що відбулася 24 квітня у Варшаві.

Окремо було вказано, що мова була про довгострокову концесію на 40 років, що охоплює два термінали: контейнерний та універсальний з потенціалом до 760 тис TEU та понад 5 млн тонн вантажу щороку.

ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ». Фото: seaport.com.ua

Проєкт передачі терміналів в порту «Чорноморськ» в концесію було підготовлено за участі Міжнародної фінансової корпорації (IFC) і Європейського банку реконструкції та розвитку (EВРР). Він має готову тендерну документацію з чіткими умовами участі, структурою ризиків та гарантіями підтримки з боку держави.

У травні 2023 року Адміністрація морських портів України повідомила, що данська транспортно-логістична група A.P. Moeller-Maersk зацікавлена в концесії контейнерного термінала в порту «Чорноморськ».

За інформацією пресслужби АМПУ, до Чорноморська приїжджали проєктний менеджер портового оператора APM Terminals Пітер Бас Бредіус та гендиректор ТОВ «Мерск Україна Лтд» Роман Колоянов. Вони обговорювали перспективи розширення діяльності компанії на українському ринку, зокрема можливість участі в концесії контейнерного термінала в Чорноморську.