Kapitan Mironov (IMO 9077563) – судно-близнюк суховантажа Kapitan Yakovlev (IMO 9077575), яке Центр журналістських розслідувань нещодавно ідентифікував у тимчасово окупованому Бердянську, також стало на якір в порту міста.
Про це вдалося дізнатися завдяки супутниковим знімкам та зі світлинами, які з окупації надіслали місцеві мешканці.
В окупованому Бердянську появу Kapitan Mironov зафіксовано 7 лютого, разом із ним на причалах знаходяться ще два судна, які не вдалося ідентифікувати. Окрім цього, на супутниковому знімку в акваторії порту можна помітити ще два невідомих об’єкти.
Власне, ЦЖР же вдавалося фіксувати у порту Бердянська суховантаж Kapitan Mironov в червні-липні 2023 року. Дедвейт балкера – трохи менше 5 тисяч тонн і, вірогідно, він вивозить з окупованого Півдня України крадене зерно, або ж металобрухт, яким забитий один із причалів.
Автоматична ідентифікаційна система (АІС) вимкнена на судні аж із 17 жовтня 2023 р., коли балкер повертався начебто до Новоросійська (РФ) з турецького порту Тузла, звідки він вийшов 29.09.2023 р.
Наприкінці січня 2024-го на тому ж причалі в Бердянську був помічений балкер Kapitan Yakovlev. Обома суднами володіє російська компанія Shipline Four Ltd, яка зареєстрована на Мальті. Бенефіціарами через низку інших офшорних компаній є громадяни Російської Федерації Ольга Кулікова та Алєксандр Грігорьєвіч Куревлев. Останній є членом ради директорів російського ВАТ “Северное морское пароходство”. Ані компанія, ані власники, ані балкери не значаться в санкційних списках ЄС та України. Завдяки цьому обидва балкери вільно ходять морями і перевозять крадене українське зерно з окупованих портів Крима і Бердянська.
Загалом же, з початку 2024 р. російські балкери значно рідше заходили в Бердянськ і Маріуполь у порівнянні з 2023 р. Щоправда, спостерігати за портами у січні за допомогою супутників було проблематично через хмарну погоду переважну більшість часу на ТОТ Запорізької області.
Таймлапс акваторії порту т.о.Бердянська у січні 2024 р. Джерело даних: супутник Sentinel-2
Проблеми в роботі порту Бердянськ визнав і гауляйтер окупованої частини Запоріжжя в інтерв’ю пропагандистам.
“Бердянський порт фактично не працює, він під постійною загрозою обстрілів. 2022 року він ще здійснював перевалку зернових. Зараз вводимо в дію потужності для прийому контейнерів, але поки що без будівництва окремого терміналу, – заявив нещодавно Євген Балицький в ефірі росТБ.
Взимку на кілька тижнів судноплавство в Азовському морі заблокувала крига. Окупанти минулої осені заявляли про те, що готові до таких викликів і демонстрували вкрадений в України криголам, який стоїть на причалі в Маріуполі. Проте, схоже, так і не підготували його до роботи.