Правозахисники дали роз’яснення, як ВПО захистити своє право на пенсію

Життя
пенсий

Питання повернення невиплаченої заборгованості з пенсії турбує чи не кожного пенсіонера-переселенця, враховуючи, що починаючи з 2016 року такі виплати періодично припиняються навіть за відсутності будь-яких реальних порушень з боку внутрішньо переміщених осіб (ВПО).

Як захистити свої права на пенсійне забезпечення в разі їх порушення з боку пенсійних органів, повідомляє чат-бот «Юридичний порадник для ВПО», розроблений фахівцями Благодійного фонду «Право на захист».

Правозахисникам поставили запитання: «Я пенсіонер за віком. У 2017 році Пенсійний фонд заблокував мені дві пенсії за порушення «правила 56 днів». Усно в пенсійному органі сказали, що це через постанову Кабміну № 335 і потрібно чекати, поки її скасують. Є лист від них з аналогічною відпискою. Що ви порадите мені?».

«Такі підстави для невиплати Вам пенсії, як «Постанова Кабміну № 335» або «порушення строку перебування на окупованій території», які зазначив пенсійний орган у Вашому випадку, а так саме «скасування довідки про взяття на облік ВПО» чи «пропущення строку проходження фізичної ідентифікації в АТ «Ощадбанк» насправді є незаконними. Так, відповідно до ст. 49 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду може бути припинена виключно в таких випадках:

  • якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;
  • у разі смерті пенсіонера;
  • у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд;
  • в інших випадках, передбачених законом (якщо пенсію призначено на підставі інших законів).

При цьому відповідно до ст. 46 цього ж Закону під час звернення пенсіонера за отриманням пенсії, яку було невиплачено з вини пенсійного органу, нараховані суми виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів. Якщо ж і була вина самого пенсіонера, що він не отримав кошти, то він усе одно має право на виплату пенсії за три роки до дня звернення за її отриманням. Щоправда, у такому випадку одночасно виплачується сума не більше як за 12 місяців, а решта – рівними частинами щомісячно у розмірі місячної пенсії.

Як діяти у випадку невиплати пенсії?

Звернутися з письмовою скаргою на адресу Пенсійного фонду України (01601, м. Київ, вул. Бастіонна, 9). У заяві обов’язково зазначити своє прізвище, ім’я, по батькові, РНОКПП (ідентифікаційний код) та контакті дані. Також не забудьте вказати суть свого звернення та описати порушення з боку конкретного пенсійного органу (безпідставна невиплата пенсії за період «з» «по» тощо). Якщо заборгованість виникла під час призначення пенсії або у зв’язку з переведенням пенсійної справи, або якщо Вас помилково було включено до списків осіб, які знаходилися на окупованій території більше 60 днів, обов’язково зазначте про це у скарзі.

В окремих випадках буває достатньо подання такої скарги для виплати заборгованості з пенсії. Однак якщо звернення не дало очікуваних результатів, варто скористатися другим варіантом.

Оскаржити бездіяльність пенсійного органу в суді. У цьому випадку для початку треба подбати про докази, які додаватимуться до позовної заяви. Зокрема, у нагоді стануть:

  • письмова відповідь пенсійного органу щодо причин припинення пенсії та невиплати заборгованості (надається за зверненням пенсіонера);
  • довідка щодо розміру нарахованих та фактично виплачених сум пенсії, (надається за зверненням пенсіонера);
  • виписка з банківського пенсійного рахунку.

Позовна давність для звернень до суду з питань виплати пенсії не застосовується, однак у позові про це варто все одно згадати, використовуючи посилання на постанову Верховного Суду від 24 квітня 2018 року у справі № 646/6250/17.

Звертаємо також увагу, що у позовній заяві слід просити й встановити судовий контроль за виконанням судового рішення відповідно до статті 382 КАС України. У випадку, якщо такий контроль буде встановлено, суд матиме право накласти штраф на керівника пенсійного органу у разі невиплати Вам заборгованості з пенсії на підставі судового рішення.

Крім того, виконанню судового рішення надалі можуть також посприяти:

  • звернення до виконавчої служби із заявою про відкриття виконавчого провадження;
  • подання заяви до поліції про вчинення кримінального правопорушення за ст. ст. 175, 382 КК України;
  • подання заяви до суду, який розглянув позов у порядку ст. 383 КАС України.

Як повідомлялося, Ощадбанк продовжив дію платіжних карток внутрішньо переміщених осіб (ВПО), термін дії яких спливає під час карантину, до 1 березня 2021 року.

Ощадбанк призупинив знищення карт пенсіонерів-переселенців, які ті не отримали через заблоковані ОРДЛО пункти пропуску: багато пенсіонерів з березня 2020 року не можуть потрапити на підконтрольну української влади територію. Карти пенсіонерів-переселенців, які перевипустити, можуть зберігатися в відділеннях банку до 31 березня 2021 року.

Ощадбанк повідомив, що платіжні картки ВПО, які обслуговуються за тарифним пакетом «Мій рахунок», і термін дії яких закінчується під час карантину, не блокуватимуться до 1 березня 2021 року: у таких карт зберігаються базові можливості, але є і обмеження. Коли людина забере у відділенні свою нову (перевипущену) картку, то платіжна карта, термін дії якої був продовжений, стане неактивною відразу після активації нової платіжної картки.

Нагадаємо:

  • Ощадбанк нараховує в повному обсязі і вчасно усі кошти на рахунки пенсіонерів зі статусом ВПО, які зараз через карантинні обмеження не можуть виїхати з окупованого Донбасу на підконтрольну українській владі територію. Пенсії очікують своїх власників і будуть доступні при першому їхньому зверненні.
  • ВПО за послугу СМС-інформування в Ощадбанку оплачують 7 грн на місяць. Крім того, з 1 грудня вони можуть знімати пенсії без комісії у банкоматах та відділеннях банку.
  • Ощадбанк роз’яснив, в яких випадках інформація про внутрішньо переміщених осіб передається до Пенсійного фонду України для перевірки.