Інна Ведернікова: Коли стандарти підміняють мислення. «Ответка» «Бабель»?

Думки
Інна Ведернікова, редактор відділу політики видання ZN.UA

Велика справа відпустка: є час читати колег). Видання «Бабель» опублікувало власні стандарти. Загалом розумні: факти, логіка, етика, жодних емоцій. Але один пункт зачепив, бо висвітив принципово різне розуміння самої основи журналістських стандартів, пише у Facebook Інна Ведернікова, редактор відділу політики видання ZN.UA.

Тому варто процитувати (тим більше, що наведений колегами для розбору тезис про авторитаризм мій, а політичний тренд більш ніж актуальний):

«…31. Існує сутнісна різниця між фактом, висновком та точкою зору. Факт це те, що можна перевірити (підтвердити чи спростувати). Висновок це твердження, яке спирається на факти, логіку та статистику. Точка зору це суб’єктивне твердження, яке неможливо підтвердити або спростувати.

«Президент підпорядкував САП Генпрокуратурі» та «незалежність САП є умовою євроінтеграції» це факти. Їх можна перевірити за офіційними документами.

«Президент ризикнув європейською інтеграцією» це логічний висновок з цих двох фактів. Логічно вжити саме слово «ризикнув», тому що євроінтеграція це узгодження законодавства, її умови можуть змінюватись.

«Президент розгорнув країну в авторитаризм та зіграв на руку ворогу» це точка зору. Її неможливо підтвердити чи спростувати на підставі наведених фактів із трьох причин.

По-перше, підпорядкування САП Генпрокуратурі саме по собі не є ознакою авторитаризму. По-друге, «все, що не євроінтеграція, те авторитаризм» це хибна дихотомія: Україна може бути демократичною і без ЄС. По-третє, в цій ситуації неможливо оцінити, що грає на руку ворогу (авторитаризм може грати ворогу на руку, а може й не грати; демократія так само)».

На папері ідеально, правда?

У реальності пастка.

Тому що світ не статичний, а політика не набір документів.

У живій країні все складніше.

У живій країні є політичний контекст.

Що це таке? Це коли, спостерігаючи за тим, що відбувається з інституціями, гілками влади, суспільством тощо, ти розумієш причини й улавлюєш наслідки.

Тобто аналізуєш факти й події, оцінюючи те, що відбувається.

А якщо ти робиш це багато років ти носій тієї самої інституційної пам’яті, яку ми хочемо бачити в державних інституціях і яка забезпечує спадковість політик.

Таким чином, розуміння політичного контексту допомагає правильно складати пазли, щоб окремий епізод подій був вписаний у загальну картину.

Тоді політичний контекст може пояснити читачу, чому одні й ті самі політичні кроки призводять до різних результатів у різних країнах або в різний час.

Чому, наприклад, у тій самій Польщі ліквідація Антикорупційного бюро, про яку нещодавно оголосили, не матиме таких наслідків, як в Україні.

Тому якщо дивитися на історію з НАБУ і САП, виходячи з політичного контексту, вона виглядає, м’яко кажучи, інакше, ніж у 31 пункті стандартів «Бабеля».

Тобто ми маємо справу не з одиничним «технічним рішенням» урізання повноважень двох інституцій, а з ланкою в ланцюгу кроків, що розмивають незалежність усієї антикорупційної системи, яка вже наростила м’язи й дотяглася до ядра влади (навіть маючи серйозні законодавчі перепони): обшуки й арешти детективів, тиск на НАБУ і САП, контроль кадрових процедур, публічні атаки на керівників. І все це на тлі жорсткої концентрації влади в руках президента в умовах воєнного стану, абсолютної несуб’єктності уряду й парламенту, посилення впливу спецслужб, що перетворилися на селективно застосовуваний політичний та економічний інструмент Банкової, розпад нереформованої правоохоронної системи, відсутності справедливого суду.

І це політичний тренд. І завдання журналіста побачити тренд, а не лише пункт у документі.

Без контексту все виглядає безпечним. Звісно ж, у законопроєкті, який парламент безмовно проголосував за командою Банкової, немає слів «авторитаризм», «контроль» чи «залежність». Але чи означало це, що все гаразд? Адже саме так і працює політична ерозія: поступово, без гучних формулювань, через зміну процедур і підпорядкувань.

Якщо ми не будемо називати речі своїми іменами, посилаючись на «нейтральність», то просто станемо частиною процесу, який описуємо. А суспільство, не отримавши пояснення, сприйматиме такі рішення як норму. А потім дивуватиметься, звідки взявся авторитаризм.

Але у нашому випадку медіа й громадські активісти дали суспільству пояснення, і ми отримали «картонний протест», який змусив президента зробити крок назад.

Так працюють причини й наслідки навіть на короткій часовій дистанції.

Тобто контекст теж факт.

Контекст перевіряється так само, як документ.

Його видно в повторюваності дій, зміні процедур, реакції інституцій, у тому, хто мовчить, а хто діє.

Якщо ми боїмося назвати тренд авторитарним, поки його не зареєстрували офіційно, ми не захищаємо стандарти ми підміняємо їх формальністю.

Факт без контексту це не інформація. Це відмова від сенсу та інформування.