КПВВ на адмінмежі з Кримом: Нові хазяї, старі проблеми

Публікації
КПВВ «Чонгар» Фото: investigator.org.ua

Лише один із трьох пунктів пропуску – «Чонгар» наразі взятий на баланс держпідприємства «Реінтеграція та відновлення», яке, власне саме з цією метою і створювалось Мінреінтеграції ТОТ.  «Каланчак» все ще на балансі ДП «Укрзалізниця», а «Чаплинка» в управлінні у прикордонників і митників. Багаторічна епопея з облаштуванням людських умов для перетину адміністративної межі з окупованим Кримом триває.

Без господаря

Збудовані нашвидкоруч Укрзалізницею контрольно-пропускні пункти «Каланчак» і «Чонгар» досі не надають кримчанам, які їдуть з окупованої території на підконтрольну, того набору анонсованих зручностей і сервісів, який варто було б очікувати від багатомільйонних витрат на розбудову сучасних сервісних зон на КПВВ.

Відсутність автостанцій, доступних кімнат для відпочинку, нездоланні купи сміття пояснювали відсутністю єдиного хазяїна об’єктів. Кожен з КПВВ належав до сфери управління різних структур. Про це Центр журналістських розслідувань розповідав у публікації «КПВВ на межі з Кримом. Хто хазяїн?». 

Наприкінці 2020 року уряд визначив державне підприємство «Реінтеграція та відновлення», створене  міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, відповідальним за облаштування, утримання та обслуговування КПВВ та прилеглих до них територій на лінії розмежування на Донбасі та на адмінмежі з окупованим Кримом. 

КПВВ «Чонгар» Фото: investigator.org.ua

Однак передача на його баланс двох відновлених і одного нереконструйованого КПВВ на Херсонщині істотно затягнулась. Відновлені сервісні зони контрольних пунктів «Каланчак» та «Чонгар» належали ДП «Укрзалізниця», яка їх будувала.  Влітку 2021 року на баланс держпідприємства «Реінтеграція та відновлення» були взяті об’єкти лише одного КПВВ «Чонгар».

Головний спеціаліст управління з експлуатації КПВВ «Чонгар» ДП «Реінтеграція та відновлення» Галина Коваль розповіла, що для передачі контрольного пункту на баланс підприємства була створена спеціальна комісія з представників «Укрзалізниці», ДП «Реінтеграція та відновлення», Мінреінтеграції. Була проведена інвентаризація об’єктів та інвентарю. Тепер КПВВ перебуває на балансі держпідприємства, яке займається його обслуговуванням: прибиранням, дотриманням санітарного стану, питаннями з водою, освітленням, каналізацією. Але такі питання, як організація автобусного сполучення, відкриття автостанції у компетенцію відомства не входять.

Галина Коваль, головний спеціаліст управління з експлуатації КПВВ «Чонгар» ДП «Реінтеграція та відновлення» Фото: investigator.org.ua

Як свідчать результати моніторингів правозахисників, навіть попри те, що у контрольного пункту з’явився єдиний власник, всіх проблем це не вирішило. Бо їхнє вирішення потребує залучення різних установ.

Представниця Уповноваженого з дотримання прав жителів АР Крим та м. Севастополя Ірина Верігіна відзначила, що на контрольному пункті «Чонгар» прибрано і чисто, на противагу «Каланчаку», однак цілодобової роботи пункту екпрес-тестування на COVID-19, яке на її думку, доцільне, досі не організовано, як і автобусне сполучення з адмінмежі до населених пунктів на підконтрольній Україні території.

рина Верігіна, представниця уповноваженого Верховної Ради щодо дотримання прав жителів АРК і Севастополя Фото: genichesk.ipc.org.ua

Без хабу

Президент України Володимир Зеленський в лютому 2020 року завіряв, що до кінця року біля КПВВ «Чонгар» на адмінмежі з окупованим Кримом Україна спільно з державною нафтовою компанією Азербайджану SOCAR відкриє великий хаб для обслуговування громадян.

5 травня 2020 року між Мінреінтеграції, Мінінфраструктури, Херсонською ОДА, ДП «Укрзалізниця» і ТОВ «Сокар Енерджі Україна» був підписаний меморандум про створення транспортного хабу на КПВВ «Чонгар». Там мала з’явитись автозаправка, аптeчний пункт, магазин з кафeтeрієм і мотель. Однак станом на вереснь 2021 року обіцяного хабу все ще немає.

Фото: investigator.org.ua

Автостанцій і автобусів на КПВВ не буде, поки не з’явиться єдиний балансоутримувач сервісних зон КПВВ, з року в рік пояснювали чиновники. Центр журналістських розслідувань розповідав про це в сюжеті «КПВВ на адмінмежі з Кримом: Дорога без кінця». 

Але навіть коли такий балансоутримувач з’явився бодай на одному контрольному пункті, питання не зрушило з місця. Можна припустити, що не тільки відсутність балансоутримувача стримує процес запуску легального автобусного сполучення – тіньові перевезення пасажирів приносять ділкам багатомільйонні прибутки.

Разом з автостанціями гальмує й обіцяний президентом спільний проєкт з SOCAR. А також – питання підвозу мешканців Криму з КПВВ до пунктів вакцинації. 

Мінреінтеграції повідомило про розробку детальних карт маршрутів пасажирського транспорту, яким громадяни України з ТОТ можуть доїхати до місць вакцинації та тестування від КПВВ на лінії розмежування на Донбасі та на адмінмежі з Кримом.

За цими картами, з КПВВ «Чонгар» до місця вакцинації та тестування у селі Чонгар нібито можна дістатися маршрутним пасажирським автобусом №97, що мав би вирушати щоденно опівдні. Однак згідно реєстру автобусних маршрутів на сайті облдержадміністрації, такого маршруту взагалі немає. 

Без відповідальних

В обласній адміністрації пояснили, що ОДА не є відповідальною за підвоз кримчан до центрів вакцинації.

«У нас організована доставка до обсерваторів, але не до вакцинації. Не тільки кримчан, ми доставляємо до обсервації тих, хто перетинає адмінмежу. По вакцинації, у нас в області розроблений маршрут, де труднодоступні місця, звідки не дістатися до центрів вакцинації, то звідти робиться підвоз», сказав заступник голови Херсонської облдержадміністрації Микола Якименко.

Також адміністрація є підписантом згаданого вище меморандуму про створення транспортного хабу на «Чонгарі», але, за словами Якименка, ХОДА виступає як комунікатор між різними установами і не відповідальна за його виконання. Як і за відкриття автостанції, що тепер, на думку чиновника, належить до компетенції балансоутримувача контрольного пункту – ДП «Реінтеграція та відновлення».

Щодо організації транспортного сполучення – це питання, за словами Якименка, вирішується.

«Зараз проводяться перемовини. В найближчі терміни будуть організовані маршрути.

ОДА направила листа до Міністерства інфраструктури з проханням організувати міжобласні автобусні маршрути, що пов’язують КПВВ з містами Львів, Одеса, Харків, Дніпро. Після організації автостанції на КПВВ «Чонгар» зазначеним міністерством буде забезпечено запровадження автобусного сполучення з цими містами», – поінформував Микола Якименко.

Інші контрольні пункти на адмінмежі з Кримом – «Каланчак» та «Чаплинка» – досі не передані на баланс держпідприємства «Реінтеграція та відновлення».  Перший підпорядковується “Укрзалізниці”, другий – в управлінні у прикордонників і митників. Заступник міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ростислав Замлинський в червні 2021 року зазначав, що раз на квартал звертається до Укрзалізниці про передачу КПВВ «Каланчак», але та конкретної відповіді не надає. 

Ростислав Замлинський, заступник міністра з питань реінтеграції ТОТ України Фото: investigator.org.ua

Поки процес передачі всіх контрольних пунктів на баланс одного підприємства істотно затягується, Центр журналістських розслідувань продовжує слідкувати за облаштуванням КПВВ та створенням належних умов для наших громадян, які долають адмінмежу з окупованим Кримом.