Ірина Верещук, нещодавно призначена міністром з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, вперше відвідала контрольні пункти в’їзду-виїзду на адмінмежі з окупованим Кримом. Разом із нею КПВВ відвідали народні депутати, представник президента в АР Крим та керівництво Херсонської області.
В очікуванні господаря
У спадок від попереднього міністра Ірина Верещук отримала кілька проблем на адмінмежі з Кримом, які не вирішуються тривалий час. Серед першочергових – передача контрольно-пропускних пунктів на баланс державного підприємства «Реінтеграція і відновлення» Мінреінтеграції і запуск роботи сервісних зон.
«Зараз ми працюємо над тим, щоб передати на баланс нашого державного підприємства КПВВ, як це відбулося у випадку з «Чонгаром». Сьогодні тут присутні також представники теперішнього балансоутримувача – Укрзалізниці. Ми домовились, що сьогодні в обласній адміністрації сядемо за стіл і обговоримо дорожню карту, як це буде відбуватись. Я вам обіцяю, що до кінця року ми це зробимо», – пообіцяла Верещук під час брифінгу на КПВВ «Каланчак».
До створення сервісних зон КПВВ «Чонгар» і «Каланчак» колишнім урядом було залучено ДП «Укрзалізниця», яка і не хоче, і не може просто так віддавати об’єкти, на будівництво яких було витрачено стільки ресурсів. І якщо передача КПВВ «Чонгар» відбулась більш-менш безболісно – Укрзалізниці відшкодували витрачені кошти – то «Каланчак» вже тривалий час не може потрапити на баланс ДП «Реінтеграція і відновлення».
«Сірий» транспорт
Однак не тільки з передачею на баланс об’єктів інфраструктури доведеться зіткнутись новому міністру. Однією з головних проблем на Херсонському прикордонні є відсутність сталої транспортної системи пасажирських перевезень. Держава за роки після окупації так і не змогла створити альтернативу розірваним логістичним зв’язкам, і як результат, нішу заповнили напівлегальні фірми-перевізники.
«Я побачила тут автобуси приватної фірми, які надають послуги з перевезення. Як я розумію, це поки що неврегульоване питання, і обласна влада не може його вирішити з певних об’єктивних причин. Вони не мають автобусів, що могли б за мінімальну плату перевозити людей. Ми беремось і зобов’язуємось знайти можливості, знайти кошти та придбати такі автобуси», – каже Верещук.
Напівлегальних перевізників нітрохи не збентежив візит столичних високопосадовців. Вони спокійно продовжували свою діяльність, попри посилені заходи безпеки на КПВВ, викликані приїздом чиновницького десанту.
На рекламному банері імпровізованої автостанції зазначено назву фірми-перевізника – «BUS Panda». На її сайті – запрошення на поїздки з тимчасово окупованого Криму, або в Крим з території материкової України по кілька разів на день.
Повідомляється, що «BUS Panda» працює на цих маршрутах з 2015 року і є лідером перевезень у напрямках Севастополь – Херсон і Херсон – Сімферополь. У Панди – найбільший парк легкових машин і автобусів. І, судячи з сайту, її головний офіс знаходиться в окупованому Криму – от тільки в російському реєстрі такої компанії немає.
Хоча автобусне сполучення між Херсонщиною та АРК з часу окупації де юре відсутнє, такі компанії, як «BUS Panda», продовжують їх здійснювати напівлегально, фактично не порушуючи чинного законодавства, адже саму адмінмежу їхній транспорт не перетинає.
На своїх на двох
Не вирішується питання підвозу людей від КПВВ до лінії розмежування. На «Чонгарі» ця відстань складає до 3-х кілометрів. На «Каланчаку» ж значно менша – близько 800 метрів. Верещук обіцяє, що громадяни зможуть долати ці відстані на безкоштовному транспорті, який, до речі, має працювати на електриці задля економії. Постанова Кабміну про безкоштовні перевезення поблизу адмінмежі з ТОТ АР Крим була прийнята ще 28 липня, проте до сьогодні такі рейси влада не забезпечила.
«Наші громадяни перетинають КПВВ пішки – це проблема. Пройти навіть кілометр, коли палюче сонце або дощ – це все утруднює і так нелегку ситуацію, в якій знаходяться зараз наші співгромадяни з Криму… Міністерство закупить електромобілі – два на «Каланчаку» та два на «Чонгарі», і вони будуть довозити людей безкоштовно до «нуля»», – заявила Верещук під час брифінгу.
Тож чергові обіцянки надані, чергові дати їх реалізації встановлені, чергові гарантії озвучено. А про ступінь відповідальності нової очільниці Мінреінтеграції ми зможемо судити вже найближчим часом. Адже на виконання першого зобов’язання – передати КПВВ «Каланчак» на баланс Мінреінтеграції – у неї залишилось трохи більше місяця.
Відеоверсію матеріалу дивіться тут: