Великобританія пропонує будувати ударні ракетні катери по її проекту на одному з підприємств України і готова надати для цього довгостроковий кредит. У той же час керівництво українського Міноборони тисне на Командувача ВМСУ Олексія Неїжпапу, щоб він відмовився від пропозиції британців на користь нереалізованого вітчизняного проекту катера 30-ти річної давнини. У ВМС спростовують факт тиску на командувача українським флотом.
Інформацію про пропозицію Великобританії опублікувало одеське видання «Думська» з посиланням на джерела в Міноборони України.
Як пише видання, міністр оборони Великобританії Бен Воллес, який відвідав на минулому тижні Київ, представив вищому військово-політичному керівництву України конкретний проект, спрямований на відродження її військово-морського потенціалу.
«Якщо коротко пропозиція виглядає так … Британці розгортають на одному з наших суднобудівних заводів виробництво своїх сучасних швидкохідних ракетних катерів. Відомі загальні характеристики цих одиниць (деталі, ясна річ, тримають в таємниці) – довжина 50 метрів, водотоннажність 400 тонн, швидкість 45 вузлів (!), основне озброєння складається з восьми протикорабельних ракет. По суті, це невеликий корвет. Питання фінансування теж ніби як вирішене – британська сторона готова надати Україні довгостроковий кредит», – наголошується в публікації.
Однак за даними видання, «далеко не всі з військово-морського начальства і представників оборонної промисловості налаштовані прийняти пропозицію Лондона». Замість цього військовому керівництву пропонують реалізувати розроблений Миколаївським дослідницько-проектним центром кораблебудування проект катера «Гроза» 30-річної давності, який нібито можна модернізувати до сучасних стандартів.
При цьому, відзначає видання, ракетного озброєння для «Грози» поки немає: запланований ракетний комплекс «Нептун» морського базування ще не створений. Але навіть без нього ціна одного катера складає близько 110 млн дол. або приблизно половину від так і недобудованого українського корвета типу «Володимир Великий».
«Співрозмовники «Думской» стверджують, що на командувача ВМСУ зараз тиснуть зверху з метою змусити відмовитися від британської пропозиції та узгодити початок виробництва цієї самої «Грози». Іншими словами, контр-адмірала змушують прийняти половинчасте рішення: ракетний катер без ракет – це не зброя, а тягар», – вказується в публікації.
У той же час в ВМСУ спростували інформацію про нібито тиск на командувача українським флотом Олексія Неіжпапу.
«Повідомляємо, що інформація, яка нещодавно з’явилася в мережі інтернет, щодо начебто тиску на командувача ВМС ЗС України, з метою змусити його відмовитись від пропозицій представників Великої Британії – не відповідає дійсності», – йдеться в інформації, опублікованій 30 серпня на сторінці ВМС України в Facebook.
Як повідомлялось, 22 липня 2020 року МВС України підписало контракт на будівництво патрульних катерів FPB 98 MKI для Держприкордонслужби України з французькою комапнією ОCEA за участю української компанії «Нібулон». Проєкт передбачає протягом трьох років будівництво для Держприкордонслужби 20 сучасних патрульних катерів.
Нагадаємо:
- Після того як відбулася незаконна анексія Криму, Росія почала повернення Україні захоплених у неї кораблів і суден ВМСУ, серед яких середній десантний корабель «Кіровоград», корвет «Вінниця» та плавбаза «Золотоноша», однак в червні 2014 року цей процес був зупинений.
- До моменту одностороннього припинення РФ переговорів щодо повернення озброєнь, військової техніки та майна ВМСУ, з Криму було виведено: 3 бойових корабля, 32 судна забезпечення, 24 літаків та гелікоптерів, 1438 одиниць авто-, броне- та спецтехніки. У той же час на окупованій території залишилося: 11 бойових кораблів і катерів, 6 суден і катерів забезпечення, 3 літальних апарати, 2363 одиниці авто-, броне- та спецтехніки.
- 3 липня 2016 року президент України Петро Порошенко заявив, що в результаті незаконної російської окупації Криму ВМСУ втратили близько 70% корабельного складу.