Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний підтвердив, що повітряні сили ЗСУ збили два важливих російських судна − літак дальнього радіолокаційного виявлення та повітряний пункт управління.
“Воїни Повітряних Сил Збройних Сил України знищили ворожий літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління противника Іл-22”, – повідомив він.
Він опублікував відео, як два літаки зникають з радарів.
Увечері 14 січня в соцмережах повідомлялась інформація про збиття Силами оборони України російського літака далекого радіолокаційного виявлення й управління А-50 та пошкодження турбогвинтового бомбардувальника ворога Іл-22М, які перебували над акваторією Азовського моря.
Іл-22М хотів здійснити посадку в Анапі (Краснодарський край РФ). Пілот дав запит на евакуацію. За деякими даними, літак зник із радарів у районі Керчі.
А-50 – це літак дальнього радіолокаційного виявлення та керування на базі військово-транспортного літака Ил-76, який здійснив свій перший політ 19 грудня 1978 року.
Він розроблявся для заміни на той момент вже застарілого Ту-126 силами Таганрозького науково-технічного авіаційного комплексу та Науково-виробничого об’єднання “Вега”. Експлуатація дослідних зразків почалася у 1985 році, а на озброєння радянської армії літак був прийнятий у 1988 році.
За радянських часів промисловість встигла виробила близько 31 борту, до наших часів “живих” бортів залишилося не багато, всього близько 12 у різних варіаціях: 9 на озброєнні ПКС РФ у варіаціях А-50 и А-50У (3 і 6 відповідно), решта – на озброєнні Збройних сил Індії.
Літак обладнаний радіотехнічним комплексом “Шмель” на основі радянської бортової електронно-обчислювальної машини “Аргон-50”.
До комплексу “Шмель” входять:
- Трикоординатна РЛС із пасивним каналом пеленгації;
- апаратура знімання та відображення отриманої інформації;
- система активного запиту-відповіді та передавання команд або інформації цілевказівки перехоплювачам;
- цифровий обчислювальний комплекс для розв’язання завдань управління, наведення винищувачів на повітряні цілі;
- апаратура командної лінії радіоуправління;
- система зв’язку, ЗАС і телекодова апаратура;
- апаратура документування;
- система державного розпізнавання.
На борту літака з комплексом працюють 10-11 операторів: командир, старший штурман наведення, два штурмани наведення, старший оператор супроводу, два оператори супроводу, а бортінженери РТК, РЛС та засобів зв’язку. Разом з ними на борту перебувають 5 членів льотного екіпажу.
Літак здатен проводити розвідку, повітряних, наземних та надводних цілей. За допомогою оптико-електронних бортових систем літак може виявляти факели балістичних ракет на відстані до 800 кілометрів, а радіолокаційна станція здатна знаходити та супроводжувати літаки та крилаті ракети на відстанях до 700 кілометрів.
Цілі по типу пускових установок протиповітряної оборони, балістичних ракет – на відстані до 400 кілометрів, а скупчення бронетехніки – до 450.
Обов’язково варто зазначити, що для виявлення неземних цілей літак має перебувати на достатній висоті, щоб компенсувати рельєф місцевості.
А-50 може давати зовнішнє цілевказання винищувачам та виступати у ролі повітряного командного пункту.