Государственное предприятие «Медицинские закупки Украины» было создано для того, чтобы избегать давления чиновников и аффилированных с ними бизнесов, влиять на процесс государственных закупок, экономить деньги и закупать как можно больше дешевых и качественных медицинских препаратов. Но уже второе руководство Минздрава подряд пытается «обуздать» ГП МЗУ, которое упорно пытается выполнять свою миссию, сохраняя бюджетные средства. А между тем централизованные закупки тормозятся, и на медицинские товары тратятся средства из местных бюджетов.
Об этом и других историях о государственных закупках периода пандемии коронавируса — в разговоре с Арсеном ЖУМАДИЛОВЫМ, генеральным директором ГП «Медицинские закупки Украины» в программе «Вопрос национальной безопасности» с Валентиной Самар (проект Центра журналистских расследований, эфир ТРК Черноморская).
Валентина Самар: Пане Арсене, чи вдалося державному підприємству «Медичні закупівлі України» відстояти свою незалежність? І за ким сьогодні останнє слово – за вами чи чиновниками МОЗу?
Арсен Жумаділов: Частково вдалося — навіть по закупівлях, що пов’язані із боротьбою з коронавірусом. Нам було виділено зі стабілізаційного фонду 2,3 млрд грн, і, хоча станом на сьогодні ми виконали ще не всі закупівлі, навіть по тих закупівлях, які вже законтрактовані і частково виконані, ми маємо економію у 340 млн грн з коштів платників податків. Я вважаю, що це гарний результат, з ним ми будемо звертатися до МОЗу, щоб ці гроші перенаправити на закупівлю додаткових партій медичних товарів.
Що стосується нашої незалежності, то дійсно ми майже щотижнево проходимо випробування на міцність, адже раз на тиждень до нас доходить нове доручення, нове розпорядження, наказ або іноді навіть зміни до постанови Кабміну, якими врегульовані ті чи інші нові аспекти контролю з боку Міністерства охорони здоров’я над нашими закупівлями. І якби Міністерство зі свого боку чітко б регламентувало цей контроль, тобто – в які строки, в який порядок, в який спосіб вони будуть його здійснювати, якби була відповідальність з їхнього боку за порушення цих строків, процедур і контролю, то це була б нормальна дискусія. Але коли просто кажуть: ви будете з нами все погоджувати, і при тому не йдеться про те, скільки часу МОЗ потрібно на погодження, хто буде це робити, яка відповідальність осіб, які це не зроблять або зроблять неправильно, то ми себе знаходимо у ситуації, коли ми зі свого боку робимо все за законом, а МОЗ – на власний розсуд.
Валентина Самар: BIHUS.info у своєму розслідуванні розповів, що тепер новим заступником міністра Максима Степанова став Ігор Іващенко — людина, яка працювала у тендерній команді МОЗу часів Раїси Богатирьової. І ми знаємо, які тоді були шалені накрутки на закупівлях. Що це означає і як на вас це вже впливає чи може вплинути?
Арсен Жумаділов: Скоріше — може вплинути, тому що по розподілу між заступниками Міністерства охорони здоров’я не Іващенко курує закупівлі, це робить інша заступниця – Світлана Шаталова. Чому може вплинути? Тому що питання розподілу – це питання наказу міністра: у будь-який день він може видати наказ, яким перерозподілить ці сфери відповідальності між своїми заступниками, і воно перейде на Іващенка.
Звісно, я бачив цей репортаж, звісно, дуже багато відкритих питань, і передусім навіть не до пана Іващенка, а до пана міністра щодо таких управлінських рішень.
Валентина Самар: Хто сьогодні закуповує засоби захисту та все інше, пов’язане з COVID-19? Фонд боротьби з коронавірусом дуже великий, він містить 64,7 мільярди гривень. Але, як відомо з відповіді Державного казначейства «Українській правді», на сьогодні використано лише 1% цих грошей. Ці гроші вже розходяться то в МВС, то на «Велике будівництво» та розпил на дорогах. І при цьому Мінфін повідомив, що 2,5 мільярди гривень на всілякі заходи боротьби з COVID-19 витрачено з місцевих бюджетів, а з державного бюджету — лише 672 мільйони. Виходить що: центр економить чи витрачає гроші на інші цілі в той час, коли викачуються ресурси з місцевих бюджетів? Ви вважаєте, це нормальна ситуація?
Арсен Жумаділов: Я не думаю, що ця ситуація була зрежисована саме так, щоб місцеві бюджети станом на сьогодні витратили більше на товари індивідуального захисту при боротьбі з коронавірусом. Це сталося тому, що централізовані закупівлі дуже довго не стартували. Відповідні зміни до різних законів, якими було врегульовано порядок закупівель, були ухвалені ще в середині березня, а наші централізовані закупівлі були розпочаті лише наприкінці травня. Тобто, знадобилося два з половиною місяці, щоб влада центрального рівня ухвалила рішення про централізовані закупівлі необхідних засобів. Як на мене, це було абсолютно правильне, хоч і запізніле рішення, тому що, якщо скидати все на регіони, то ми маємо ситуацію, коли ціни є малозрозумілими, і медичні маски закуповувалися за ціною респіраторів. І коли на ринку є великий попит і мала, недостатня або зманіпульована пропозиція, то це абсолютно нормально, що держава зі свого боку втрутилася і своїми діями дещо впорядкувала ці ринкові сили. Ми, хоч і з запізненням, вступили до цього ринку, і це підтвердило, що за наявності великих обсягів та відповідної експертизи подій на товарних ринках можна утримувати нормальні ціни, і таким чином дещо охолоджувати перегрів на ринку, який ми бачили станом на березень-квітень.
Я думаю, ці цифри зміняться, зараз наші закупівлі йдуть далі. Якщо б ми подивилися статистику, наприклад, місячної давнини, то цей перекіс в бік місцевих замовників був би ще більшим.
Валентина Самар: Але перший удар прийшовся саме на місцеві бюджети?
Арсен Жумаділов: Саме так.
Валентина Самар: І це початок року, коли ці бюджети ще не наповнені податками. Тепер до іншої теми. Нагадаємо скандал із закупівлями захисних костюмів для медиків. ДП «Медичні закупівлі» забиралося закупити їх в українського відомого виробника по 245 гривень за штуку, але МОЗ не погодив цю закупівлю і за одну добу знайшов іншого постачальника-посередника і купив китайські костюми за 488 гривень. Два місяці ми не могли добитися від Міністерства охорони здоров’я відповіді – де ж ті зразкові костюми. Нарешті вони дійшли при повній засекреченості інформації.
Пане Арсене, чим для ДП «Медичні закупівлі» закінчилася ця історія? 10 червня президент України був на Чернігівщині і відвідував фабрику того самого виробника, якого забанив МОЗ. Це «Текстиль контакт» — відомий український виробник, який міг би оперативно поставити костюми, а не так, як ми два місяці чекали на ці костями і не знати, що ми отримали. Чи змінилася ситуація? Чи закуповуєте ви засоби захисту у вітчизняних виробників?
Арсен Жумаділов: Закупівлі саме костюмів біозахисту наразі ще не відбулися. Доручення із елементами технічного завдання минулого тижня нам було передано з боку Міністерства охорони здоров’я. Цього тижня ми формуємо технічне завдання, і щойно він буде погоджений з МОЗом, ми плануємо розміщувати його в електронній системі ProZorro. Орієнтовно, це буде після 27 липня — принаймні, я на це сподіваюся.
Валентина Самар: Тобто, до цього часу централізованих закупівель костюмів ні МОЗ, ні ви не здійснювали?
Арсен Жумаділов: Костюмів – ні.
Валентина Самар: Отже, це все зараз йде тільки на рівні місцевих закупівель?
Арсен Жумаділов: Так.
Валентина Самар: Були відкриті кримінальні провадження – і за заявою МОЗу, і за вашою особистою заявою про те, що на вас тиснуть і вимагають якоїсь незаконної співучасті у процедурі державних закупівель. Чи розслідуються ці провадження і на якій вони стадії?
Арсен Жумаділов: Моя заява стосувалася ще попередньо міністра Іллі Ємця, насправді, вона не по Степанову. Що стосується заяв, про які було сказано на одному з брифінгів МОЗу, то провадження дійсно було відкриті. Наскільки мені відомо, є провадження в Нацполіції та в НАБУ. Проте якихось активних слідчих дій по них немає. Нам інкримінується замах на розтрату бюджетних коштів.
Валентина Самар: А все-таки в цілому ситуація змінилася після всіх цих корупційних скандалів, які сильно вдарили по іміджу МОЗу? Ви можете сказати, що система стала прозорішою чи до неї більше стало уваги з боку громадськості? Чи ви стали більше економити грошей?
Арсен Жумаділов: Ми у будь-якому разі економили і будемо економити гроші і робити наші закупівлі ефективно. Що стосується наших відносин з МОЗом, ситуація не змінилася.