Порти Бердянськ та Маріуполь – ворота «зернового експресу» Росії на Азові

Публікації
Окупований Бердянський морський порт.

Активність росіян у захоплених українських портах на Азовському морі у липні та серпні очікувано зросла. Окупанти вивозять вкрадене зерно нового врожаю через порти Бердянськ і Маріуполь. Центр журналістських розслідувань підводить підсумки серпневого моніторингу крадіжки Росією українського збіжжя на тимчасово окупованому Півдні України.

Наприкінці червня місцеві колаборанти влаштували для дітей прогулянку акваторією порту Бердянська – як подарунок до завершення навчального року. Пропагандистам довелось постаратись, аби в кадр  не потрапили причали, на яких у цей же час російські балкери вантажилися краденим українським збіжжям.

Колаборанти на морській прогулянці в акваторії порту Бердянська, 26.06.2023. Фото: скріншот з відео пропагандистів

Але завдяки супутниковим даним достеменно відомо, що того дня, 26 червня, в порту перебували два судна і одна несамохідна баржа з вимкненими AIS. Один із балкерів вже був ідентифікований ЦЖР раніше – це російське судно Kapitan Mironov, яке простояло на причалі з початку літа і залишило Бердянськ у напрямку Криму у проміжку між 9 та 14 серпня.

Вдалося ідентифікувати і друге судно, яке того дня було в порту Бердянська. Балкер TAYGA (IMO: 8721466) під прапором Панами з берегів Приазовья вирушив до турецького порту Самсун, в якому, ймовірно, і вивантажив більше 3 тисяч тонн краденого зерна.

Суховантажі Kapitan Mironov та TAYGA на знімку супутника Sentinel-2, 26.06.2023. Колаж: investigator.org.ua

Шукаючи в мережі докази того, що саме TAYGA перебувала в порту окупованого Бердянська і ймовірно вивезла з України вкрадене зерно, ми натрапили на новий онлайн-сервіс норвезької компанії Maritime Optima – ShipAtlas, який запрацював у жовтні 2022 року. Його особливість у тому, що сайт отримує дані про судна, які були безпосередньо в порту або ж стояли на якорній стоянці в його акваторії, навіть коли на балкерах навмисно вимкнено автоматичну ідентифікаційну систему.

Дані сервісу ShipAtlas з переліком суден, що заходили у порт Бердянська в липні-серпні 2023 р. Колаж: investigator.org.ua

За даними сервісу, таких суховантажів, зокрема, в Бердянську в липні і серпні цього року було зафіксовано майже чотири десятки. Це були як російські судна, так і під прапорами Панами, Сейшелів, Казахстану та країн Африки.

ЦЖР продовжує ідентифікацію піратських суден в Азовському морі і, сподіваємося, незабаром зможемо надати докази, які балкери з цього переліку точно були на причалах окупованого Бердянська.

Фото причалів порту Бердянська від мешканців міста в липні-серпні 2023 р., Колаж: investigator.org.ua

Без простою не був останні два літніх місяці і порт Маріуполя. За інформацією радника мера міста Петра Андрющенка, за цей час в акваторії були помічені вже знайомі  «Междуреченск» і «РМ3», а також три раніше невідомих судна.

Судно при заході в порт Маріуполя. Фото: t.me/mrplSprotyv

За даними сервісу ShipAtlas, це можуть бути суховантажі «Kapitan Driven», СТК-1003 та СТК-1016. Два останніх балкери належать «Северо-Западному пароходству», що входить до  судноплавного дивізіону транспортної групи UCL Holding російського олігарха Владіміра Лісіна. А власник судна «Kapitan Driven» – АТ «Волжское пароходство», що є дочірньою компанією все того ж «Северо-Западного пароходства».

Два балкери СТК побували в порту Маріуполя щонайменше дев’ять разів, щоразу вивозячи до 3 тисяч тонн збіжжя на двох. Окрім того, відомо, що судно «РМ3» в липні вивозило не тільки крадене збіжжя, а ще й арматуру.

Завантаження краденої арматури на російське судно в порту Маріуполя. Фото: t.me/andriyshTime

Росіяни намагаються ретельно приховати будь-які докази своєї злочинної діяльності, наприклад, замальовують або завішують ганчірками назви на борту судна, або ж  перефарбовують, змінюючи його колір.

Проте існує чимало й інших ідентифікуючих деталей, тому такі хитрощі не завадять  Центру журналістських розслідувань викривати злочинну діяльність росіян в тимчасово окупованих портах.

Балкер із прихованою назвою в порту Бердянська в серпні 2023 р., Фото: t.me/atesh_ua

Наші очі є не тільки на морі, а й на суходолі. Окупанти продовжують вивозити десятки тисяч тонн зерна за допомогою вантажівок, транспортують пшеницю так званим сухопутним коридором до Криму і Ростова.

Караван із зерновозів виробництва компанії «ТОНАР» зафіксували на відео мешканці Херсонської області і надіслали в чат-бот телеграмканалу Генічеськ.ua, який геолокалізував місце стоянки.

Стоянка вантажівок із зерном у с.Новогригорівка Генічеського району, липень 2023 р. Скріншот відео Генічеськ.ua

Це центр села Новогригорівка Генічеського району. Тобто, караван зерновозів прямує дорогою на окупований РФ півострів, через захоплені порти якого крадене українське зерно відправляють на незаконний експорт. 

Через Маріуполь, так званим сухопутним коридором у протилежному напрямку також рухаються великі колони вантажівок із зерном. Вони прямують до російських портів, де змішуються із місцевим зерном і вже як російське збіжжя відправляються на експорт.  

Зерновоз на узбіччі вулиці Маріуполя. Серпень 2023 р., Фото: скріншот з відео, соцмережі

Колони зерновозів створюють затори на вулицях Маріуполя. Вантажівки із краденим зерном почали все частіше перекидатися, засипаючи збіжжям дорогу і узбіччя. Тільки за останній тиждень місцеві партизани зафільмували два таких випадки. 

Відеоверсію матеріалу дивіться тут: