Активність росіян у захоплених українських портах на Азовському морі у липні та серпні очікувано зросла. Окупанти вивозять вкрадене зерно нового врожаю через порти Бердянськ і Маріуполь. Центр журналістських розслідувань підводить підсумки серпневого моніторингу крадіжки Росією українського збіжжя на тимчасово окупованому Півдні України.
Наприкінці червня місцеві колаборанти влаштували для дітей прогулянку акваторією порту Бердянська – як подарунок до завершення навчального року. Пропагандистам довелось постаратись, аби в кадр не потрапили причали, на яких у цей же час російські балкери вантажилися краденим українським збіжжям.
Але завдяки супутниковим даним достеменно відомо, що того дня, 26 червня, в порту перебували два судна і одна несамохідна баржа з вимкненими AIS. Один із балкерів вже був ідентифікований ЦЖР раніше – це російське судно Kapitan Mironov, яке простояло на причалі з початку літа і залишило Бердянськ у напрямку Криму у проміжку між 9 та 14 серпня.
Вдалося ідентифікувати і друге судно, яке того дня було в порту Бердянська. Балкер TAYGA (IMO: 8721466) під прапором Панами з берегів Приазовья вирушив до турецького порту Самсун, в якому, ймовірно, і вивантажив більше 3 тисяч тонн краденого зерна.
Шукаючи в мережі докази того, що саме TAYGA перебувала в порту окупованого Бердянська і ймовірно вивезла з України вкрадене зерно, ми натрапили на новий онлайн-сервіс норвезької компанії Maritime Optima – ShipAtlas, який запрацював у жовтні 2022 року. Його особливість у тому, що сайт отримує дані про судна, які були безпосередньо в порту або ж стояли на якорній стоянці в його акваторії, навіть коли на балкерах навмисно вимкнено автоматичну ідентифікаційну систему.
За даними сервісу, таких суховантажів, зокрема, в Бердянську в липні і серпні цього року було зафіксовано майже чотири десятки. Це були як російські судна, так і під прапорами Панами, Сейшелів, Казахстану та країн Африки.
ЦЖР продовжує ідентифікацію піратських суден в Азовському морі і, сподіваємося, незабаром зможемо надати докази, які балкери з цього переліку точно були на причалах окупованого Бердянська.
Без простою не був останні два літніх місяці і порт Маріуполя. За інформацією радника мера міста Петра Андрющенка, за цей час в акваторії були помічені вже знайомі «Междуреченск» і «РМ3», а також три раніше невідомих судна.
За даними сервісу ShipAtlas, це можуть бути суховантажі «Kapitan Driven», СТК-1003 та СТК-1016. Два останніх балкери належать «Северо-Западному пароходству», що входить до судноплавного дивізіону транспортної групи UCL Holding російського олігарха Владіміра Лісіна. А власник судна «Kapitan Driven» – АТ «Волжское пароходство», що є дочірньою компанією все того ж «Северо-Западного пароходства».
Два балкери СТК побували в порту Маріуполя щонайменше дев’ять разів, щоразу вивозячи до 3 тисяч тонн збіжжя на двох. Окрім того, відомо, що судно «РМ3» в липні вивозило не тільки крадене збіжжя, а ще й арматуру.
Росіяни намагаються ретельно приховати будь-які докази своєї злочинної діяльності, наприклад, замальовують або завішують ганчірками назви на борту судна, або ж перефарбовують, змінюючи його колір.
Проте існує чимало й інших ідентифікуючих деталей, тому такі хитрощі не завадять Центру журналістських розслідувань викривати злочинну діяльність росіян в тимчасово окупованих портах.
Наші очі є не тільки на морі, а й на суходолі. Окупанти продовжують вивозити десятки тисяч тонн зерна за допомогою вантажівок, транспортують пшеницю так званим сухопутним коридором до Криму і Ростова.
Караван із зерновозів виробництва компанії «ТОНАР» зафіксували на відео мешканці Херсонської області і надіслали в чат-бот телеграмканалу Генічеськ.ua, який геолокалізував місце стоянки.
Це центр села Новогригорівка Генічеського району. Тобто, караван зерновозів прямує дорогою на окупований РФ півострів, через захоплені порти якого крадене українське зерно відправляють на незаконний експорт.
Через Маріуполь, так званим сухопутним коридором у протилежному напрямку також рухаються великі колони вантажівок із зерном. Вони прямують до російських портів, де змішуються із місцевим зерном і вже як російське збіжжя відправляються на експорт.
Колони зерновозів створюють затори на вулицях Маріуполя. Вантажівки із краденим зерном почали все частіше перекидатися, засипаючи збіжжям дорогу і узбіччя. Тільки за останній тиждень місцеві партизани зафільмували два таких випадки.
Відеоверсію матеріалу дивіться тут: