Останні супутникові дані вказують на те, що РФ задля поліпшення військової логістики продовжує розширювати залізничну мережу. За останній місяць такі роботи активізувалися в радіусі близько 40 кілометрів на південь від Донецька, а також прискорилось будівництво на ділянці Маріуполь — Бердянськ.
Наприкінці жовтня 2023 року ЦЖР припускав, що один з відрізків нової колії, якою Росія прагне поєднати окуповані ще 10 років тому Крим і частину Донбасу, пролягатиме у «квадраті» між містечками поблизу Донецька – Оленівкою, Докучаєвським, Старобешевим і Моспиним.
Через Моспине у перспективі ці шляхи будуть «вплетені» до існуючої залізничної мережі і важливої вузлової станції «Іловайськ». Саме у вказаному районі з квітня на супутникових знімках помітні візуальні зміни, що вказують на будівельні роботи.
Зокрема, на знімках від 2 травня 2024 року видно ознаки того, що росіяни укладають “подушку” для майбутньої залізниці зі сходу на захід, від Докучаєвська до Старобешевого. Більша частина цього відтинку – це стара залізнична колія, яку, вочевидь, просто замінять.
За наявними ознаками, окупанти ймовірно планують укласти нові рейки на 50 кілометрів від Донецька на південь, через селища Андрівка і Новобешево до Новозар’ївки. Біля цього селища вже проходить свіжозбудована ділянка с. Новоселівка – с.Гранітне – с. Бурне, з якої власне і почалася нова залізниця. ЦЖР повідомляв минулого тижня, що ця гілка має всі шанси запрацювати вже на початку цього літа.
Крім цього, матимуть пряме залізничне сполучення між собою Гранітне – Старобешеве – Оленівка, через яку проходить залізниця Донецьк – Волноваха – Маріуполь.
За грубими підрахунками, загальна довжина нової залізниці на перерахованих ділянках буде в межах від 100 до 150 кілометрів. Втім це будівництво дозволить окупаційній армії РФ щонайменше вдвічі скоротити відстань на доставку військових вантажів у тил та якнайближче до лінії бойового зіткнення, збільшити кількість ешелонів і пришвидшити ротацію особового складу разом із технікою на Східному і Південному фронтах.
Звісно, на реалізацію такого проекту потрібен час. На перші 60 кілометрів і залізничний міст через р. Кальміус росіяни витратили дев’ять місяців. А перший потяг з порту Маріуполя вийшов вперше за весь час окупації лише цього місяця.
Проте, окупанти вміють швидко надолужувати час за рахунок майже невичерпних матеріальних і людських ресурсів.
“Перший потяг з Маріупольського порту до станція Волноваха сьогодні вийшов з порту. Перша платформа, яку ви бачите, – задля мінної безпеки, аби не підірвали тепловоз. З урахуванням швидкості розбудови залізниці в районі с. Гранітне, цю новину в хороші записати важко. Вибачте, але переможні реляції просто трохи задовбали,” – повідомив телеграмканал АндрющенкоTIME 2 травня 2024 року.
Всього за тиждень спостерігається просування будівництва на 16 кілометрів, на яких ідуть підготовчі земляні роботи. Супутник Sentinel-2 зафіксував їх між Маріуполем і Бердянськом, від с. Комишувате Донецької області до с. Червоне Поле Запорізької області.
Відокремлення цього відрізку від так званого автомобільної сухопутного коридору (траси М14) опосередковано, але все таки підтверджує спільну гіпотезу ЦЖР і радника мера Маріуполя Петра Андрющенка про одночасне будівництво і об’їзної автодороги повз Маріуполь, і нової ділянки залізничного шляху. Про 70-кілометровий сухопутний коридор Росії 2 в 1 – детальніше тут.
Крім цього, з початку 2024 року росіяни проводять якісь роботи на автомобільному мосту через р. Берда поблизу с. Осипенко.
За час окупації регіону жодна зі сторін не повідомила про якісь пошкодження цього об’єкта. Міст розташований безпосередньо на сухопутному коридорі, а також всього за 1500 метрів від дамби Бердянського водосховища.
У лютому цього року ЦЖР повідомляв, що Росія почала будівництво ділянки нової залізниці з Маріуполя до Криму. Наразі роботи тривають зі сторони Новоазовська, де разом із колією окупанти розширюють автомобільний шлях.“Новоазовськ – Маріуполь. Вузол автомобільного шляху та підготовка для залізничного шляху в стані активного будівництва. Ділянка в районі м. Новоазовськ (за 5о км. від Маріуполя). Розмах – бачите. Сенсу від всього цього – нуль. Лише (поки) плюс.Тотальні затори, в яких стоять військові колони,” – повідомив ввечері 6 травня Андрющенко TIME