РФ почала будівництво ділянки нової залізниці з Маріуполя до Криму

Південь

Ознаки підготовчих робіт для подальшого будівництва залізниці, за допомогою якої Росія запланувала з’єднати Ростов-на-Дону з Кримом через окуповані території Донецької й Запорізької областей, дозволив виявити аналіз супутникових знімків апарату Європейського космічного агентства від 25 лютого 2024 року. 

Завдяки свіжим даним наразі можна з великою вірогідністю припустити, де саме нові колії перетинатимуть ТОТ Півдня України.

Роботи на умовній Східній гілці (Ростов –  Таганрог – Маріуполь) не припинялися впродовж усього 2023 року. Наприкінці 2023 р. – на початку 2024 р. Сили оборони України завдали кілька ударів по новому залізничному мосту в районі. с.Гранітне, пригальмувавши темп робіт. 

Схематичне зображення нової залізниці з Ростова у Крим, через ТОТ Півдня України, на основі моніторингу Центру журналістських розслідувань. Зеленим кольором позначено існуючі колії

Будівництво на Західній гілці (Маріуполь – Бердянськ – Якимівка) росіяни обіцяли розпочати у першому кварталі 2024 року і не збрехали. Зокрема, с. Осипенко,  рівновіддалене від двох портових міст, стане вузловою станцією, разом із воєнним полігоном поблизу с.Новопетрівка, який російські військові активно використовують як для тренувань, так і для дислокації особового складу. 

Східна околиця с. Осипенко та полігон між с. Новопетрівка і с. Куликівське Бердянського р-ну. 25.02.2024 р. Джерело фото: супутник Sentinel-2. Колаж: investigator.org.ua

З цих “вузлів” на схід можуть тягнутися дві колії. Одна – як і припускав ЦЖР раніше, вздовж сухопутного коридору, а за кілька кілометрів до Маріуполя повертатиме на північ, де, оминаючи с. Нікольське, зєднається з існуючою залізницею в районі с. Кальчик (~ 10 км від м.Маріуполь). 

Друга – з полігону вздовж узбережжя Азовського моря по маршруту Новопетрівка – Куликівське – Урзуф – Юр’ївка – Ялта – Азовське – морський порт Маріуполя. 

Ділянки з ознаками будівництва залізниці поблизу с. Бердянське, між с. Урзуф та Юр’ївка. 25.02.2024 р. Джерело фото: супутник Sentinel-2. Колаж: investigator.org.ua

Як повідомляв у січні Центр журналістських розслідувань,  Бердянськ планують з’єднати з  Маріуполем залізницею у районі станції с. Трояни, що в ~20 км на північний захід від міста. 

Околиці селищ Трояни, Новопавлівка та Болгарка Бердянського р-ну. 25.02.2024 р. Джерело фото: супутник Sentinel-2. Колаж: investigator.org.ua

Від с. Трояни залізниця прямуватиме через с. Новопавлівка паралельно до берегової лінії Азовського моря до с. Нововасилівка, звідки одна колія піде на Мелітополь, а інша – до Приазовського, звідки далі до Якимівки, яка знаходиться на 20 кілометрів південніше Мелітополя і, на думку окупантів, є менш досяжною для ударів ЗСУ. 

Приєднатися до вже існуючої гілки Мелітополь – Джанкой росіяни планують в районі с.Кирпичне, що в 10 км на північ від станції Якимівка.  

Майбутні вузлові станції залізничного коридору Росії в смт. Якимівка, Приазовське, та поблизу с. Воскресенка Мелітопольського р-ну. 25.02.2024 р. Джерело фото: супутник Sentinel-2. Колаж: investigator.org.ua

Нову залізницю можуть приєднати до діючої “Бердянськ – Токмак”  в районі станції Єлизаветівка та Нельгівка.  

У Бердянському районі є ще одна ймовірна ділянка: Єлизаветівка – Софіївка – Миколаївка – Бердянське. Проте, цей маршрут перетинає р. Берда, тож без будівництва нового залізничного  моста його реалізація неможлива. 

Схематичне зображення нової залізниці на Півдні України на основі моніторингу Центру журналістських розслідувань. Зеленим кольором позначено існуючі колії.

Варто зазначити, на вказаних ділянках не йдеться про укладання залізничного полотна. На даному етапі супутникові знімки фіксують лише підготовку, а саме, сліди від роботи важкої техніки з укладання земляних насипів, або розрівнювання грунту, де це потрібно. 

Водночас, прогрес з будівництва Росією залізничного коридору на додачу до автомобільного очевидний.