Після 24 лютого 2022 року РФ фактично стала безроздільною «владичіцей» морською на Азові. Захопивши порти Бердянська та Маріуполя, окупанти почали активно вивозити морем крадене українське збіжжя та метал, ретельно приховуючи від світу судна, за допомогою яких і вчиняють воєнні злочини.
Попри такі маскувальні заходи, як вимкнення систем ідентифікації морських суден та приховування назв суховантажів, Центру журналістських розслідувань вдалося зафіксувати декілька балкерів, з яких складається піратський флот Росії в Азовському морі.
Щоб пояснити, як це вдалося, треба перенестися у часі і просторі — до Маріуполя, на початок повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022 року. Саме тоді у порту цього ще не окупованого міста опинилися заблокованими 6 цивільних іноземних суден разом з їхніми екіпажами.
Людей вдалося евакуювати вже після окупації Маріуполя. Два балкера, які належали турецьким компаніям, також відчалили, але інші чотири – лишились у порту Маріуполя.
Зокрема, для судна «Азбург» під прапором Домінікани порт Маріуполя став останнім причалом – воно згоріло у перші дні внаслідок російських обстрілів. Власник судна – турецька компанія Albros Shipping & Trading.
Незважаючи на постійні масштабні бомбардування інші два транспортники дивом не постраждали.
Судном Lady Augusta під прапором Ямайки володіє ліванська Adriamediteran Ltd. Власник і екіпаж – громадяни Сирії, влітку 2022 р. повідомлялось, що вони отримали запрошення з боку МЗС Росії забрати судно, але воно і досі залишається в Маріуполі.
Blue Star I — суховантаж під прапором Панами, збудований у 2005 році, дедвейт — 5245 тонн. Менеджер судна – компанія Fetida Maritime з Одеси.
Smarta – балкер під прапором Ліберії, який належить мальтійським SMARTA SHIPPING LTD та INTRESCO Ltd.
На початку червня минулого року окупаційний уряд так званої «ДНР» оголосив про «націоналізацію» цих суден.
Дані супутникових знімків вказують на те, що судна Blue Star I, Lady Augusta і Smarta постійно знаходились у Маріуполі до осені 2022 року. Орієнтовно з жовтня вони почали регулярно залишати причали порту Маріуполя на доволі тривалий час.
Тепер порівняємо балкер Blue Star I та судно, яке було помічено в порту Бердянська під час вибухів 2 червня. Один і той самий колір, конструкція башти зв’язку, схожі щогли на носі.
У травні цього року ми зафіксували збіг дат, коли Blue Star I залишало Маріуполь, і коли біля причалу в Бердянську з’являвся балкер-близнюк.
Таких випадків, коли із Маріуполя виходило експропрійоване судно, а в Бердянський порт того ж дня, або наступного заходив балкер, ми зафіксували щонайменше 2 випадки тільки минулого місяці: 15 і 20 червня.
Знайти переконливі докази заходів Lady Augusta та Smarta до Бердянська, або до кримських чи російських портів, поки що не вдалося. Та це лише питання часу, адже крадені судна залишали порт Маріуполя.
Нещодавно Lady Augusta потрапила в об’єктив камери працівників федеральної автономної установи «РосКапСтрой» – компанії, яка фактично отримала порт Маріуполя в управління у грудні 2022 року. Очільниця компанії – росіянка Юлія Гєннадієвна Максімова. Експропрійовані в Маріуполі судна окупаційний російський уряд в Донецькій області передав в управління «РосКапСтрою».
У попередні роки ця компанія, що виконує функції єдиного замовника при будівництві і реконструкції об’єктів за рахунок федерального бюджету, відмітилась на цілій низці «жирних» об’єктів в окупованому Криму. Серед тих, де РосКапСтрой здійснював будівельний контроль – автомобільна дорога і підходи до Керченського мосту, аеропорт у Сімферополі та реконструкція аеродрому у Бельбеку, а також злочинна реставрація Ханського палацу, де РосКапСтрой отримав підряди на 1 мільярд 300 мільйонів рублів.
При цьому дивно, що РосКапСтрой і досі не в санкційних списках Європейського Союзу і США, хоча Україна санкціонувала цю федеральну установу ще у жовтні 2022 року.
Проект РосКапСтроя у порту Маріуполя назвали логістичним центром, а насправді ця установа завозить будівельні матеріали для воєнних фортифікацій, здійснює контроль за будівництвом, а також фактично контролює вивезення залишків української сталі та зерна.
Для цього до Маріуполя регулярно з Ростова прибувають російські судна «Междуреченск» і «РМ 3», звісно ж, по-злодійськи вимикаючи АІС.
Однак, схема використання крадених суден, які доставлятимуть в Маріуполь і Бердянськ начебто будматеріали, а звідти вивозитимуть крадене зерно і метал, була «освячена» на найвищому рівні у квітні цього року. Тоді у Маріуполі відбулась нарада за участі Дмітрія Патрушева, міністра сільського господарства Росії, та інших федеральних урядовців.
У липні піратський флот на Азові поповнив балкер Sokolki під російським прапором і з портом приписки Астрахань.
Згідно з базою ІМО – Міжнародної морської організації – тепер він має назву PORT OLYA 4 і належить компанії «МГ-Флот» з Дагестану. Рік тому вона також називалась інакше – «Трансморфлот», і тоді ж Федеральна податкова служба засекретила реєстраційні дані її власників. Причина – санкції.
Україна застосувала санкції до цієї компанії восени 2022 року, а США та Велика Британія – у травні нинішнього. Тож не дивно, що це судно зайшло до порту Маріуполя з Волгодонську, не вимикаючи систему ідентифікації – його власникам уже втрачати майже нічого. Щоправда, лишається ще дочекатись санкцій ЄС, бо поки їх немає, – це судно може спокійно заходити у європейські порти.
Поза тим, фактично, вперше за півтора року окупації Маріуполя маємо документальне підтвердження незаконного заходу в український порт російського торговельного судна.
А от у російського судна «Капітан Міронов» АІС вимкнено з 20 червня, до цієї дати суховантаж також по кілька разів на тиждень зникав, як то кажуть, з радарів.
Ретельно дослідивши фото- та відеоматеріали з тимчасово окупованого Бердянська, можна стверджувати, що саме «Капітан Міронов» з інтервалом у 2-3 дні з’являвся в цьому порту впродовж червня.
Щоправда, росіяни і тут скористалися фарбою. З червоного на чорний колір судна змінили ще 2020 року, а нещодавно було зафарбовано логотип на димовій трубі. Втім, добре роздивившись кормову частину, порівнявши кількість кранів на палубі і особливості бортової частини, у нас не виникає сумнівів, що біля 5-го причалу – саме «Капітан Міронов».
У червні в Бердянську не пустував не тільки причал №5, де регулярно швартувався «Капітан Міронов». На сусідньому причалі №4 також щоразу кожні 2 – 3 дні стояло судно.
За даними сайту Marinetraffic.com, в Азовському морі у цей час перебував балкер Інженер Трубін, АІС якого, до речі, вимкнено з 9 червня, тобто, вже майже місяць.
Можна припустити, що і це судно входить до піратського флоту Росії на Азові, за допомогою якого агресор вивозить з України вкрадене збіжжя та майно. Це судно, як і все російське акціонерне товариство «Северное морское пароходство» з 8 травня 2022 року під санкціями США
Окрім цього, у червні аматори, знімаючи пляж, мимоволі зафіксували несамохідну баржу, а також бойовий катер чорноморського флоту в порту Бердянська.Можемо лише припускати, що вантажі військового призначення доставляли в порт Бердянська і цивільні судна, адже бавовна, як от 30 травня в Бердянську, у тимчасово окупованих містах просто так не трапляється.