Аркадій Ротенберг розжився краденим портом Ялти з причалами від мису Кікінеїз до мису Меганом

Крим
Ялтинський порт, пасажирський комплекс. Фото: Павло Смірнов

Близький друг Путіна, підсанкційний мільярдер Аркадій Ротенберг  розширює свої кримські активи. Щупальці бізнес-фаворита російського диктатора загрібають багатомільярдні держконтракти на будівництво в окупованому Криму, а також кращі землі на узбережжі Чорного моря, хімічні заводи, палаци та санаторії.

Після “анексії” Ротенбергом бухти Балаклава в Севастополі підійшла черга і до кримських портів, які занепали завдяки російській окупації і міжнародним санкціям, введеним за агресію РФ проти України. Виставлений  окупаційною владою Криму на продаж Ялтинський порт з портопунктами і ділянками землі по всьому узбережжю Великої Ялти пішов з молотка за сміхотворною ціною. Його купила компанія, кінцевим бенефіціаром якої є Ротенберг. 

Порт Ялти окупаційний уряд Криму виставив на продаж на початку липня. Переможцем “аукціону” став його єдиний учасник –  ТОВ “Черноморское развитие”. Компанія запропонувала за порт 1 мільярд 494 мільйона рублів – ні на рубль більше стартової ціни – еквівалента 16,3 мільйона євро (чи 18,7 млн доларів). 

Сума сміхотворна, враховуючи, що порт  продали з чималеньким “походом”. Адже акваторія Ялтинського порту крім  вантажного і пасажирського терміналів у центрі Ялти включає ще дюжину портопунктів і ділянок вздовж Південного берега Криму. До окупації півострова Ялтинському морському торговельному порту були підпорядковані портові пункти Форос, Кастрополь, Сімеїз, Алупка, Місхор, Ластівчине Гніздо (Гаспра), Золотий Пляж, Лівадія, Нікітський ботанічний сад (Масандра), Партеніт, Гурзуф, Робітничий Куточок, Алушта, Малоріченське, Рибаче, Морське, Судак. 

Усі вони через зменшення внутрішніх рейсів та відсутність днопоглиблюваних робіт із портопунктів  перетворились на “причали місцевих ліній”. Попри це, як свідчать дані Адміністрації морських портів Чорного моря (РФ), акваторія Ялтинського порту все ще налічує 14 ділянок – у переліку більшість тих, що й до окупації. Однак, як свідчать дані і  карта розташуавння ділянок порту вздовж ПБК, на відміну від українського переліку портопунктів,  у російському відсутній Форос, який, як викрив Центр журналістських розслідувань , окупували клани Татарстану і ФСБ.  Немає в переліку і портопункту Кастрополь (Берегове), розташованого між селищами Олива і Паркове, а поруч – Оползневе, де територію загарбали структури Газпрому і ще одного  фаворита Путіна – глави Сбєра Гєрмана Грєфа (готельний комплекс Mriya Resort & Spa з винним парком та іншими проєктами).

Поза тим, уже зрозуміло, що люди Ротенбергів контролюватимуть заходи плавзасобів в усі нинішні пункти акваторії експропрійованого Ялтинського порту – від мису Кікінеїз (між Кацівелі та Симеїзом) до мису Меганом (район Судака).

0823022112023obzornaya_karta-chema_granic_mp_yalta

Карта-схема розташування 14 ділянок акваторії Ялтинського порту, відданого структурі Аркадія Ротенберга. (Для збільшення зображення скористайтесь zoom). Фото: bsamp.ru

Тепер, власне, про зв’язок Аркадія Ротенберга з покупцем Ялтинського порту. Холдингова компанія “Черноморское развитие” з московською пропискою була створена лише 21 квітня 2025 року з уставним капіталом у 100 тисяч рублів. Засновників двоє – частка у 0,01% (10 рублів) компанії належить  АТ “Югинвестпроект”, а левова частка – 99,99% у Закритого пайового інвестиційного фонду комбінованого (ЗПІФ) “Ангаже”, яким управляє московське ТОВ “ УК Фин-партнер”. І це наш давній недобрий знайомий. 

Донедавна співвласником “Фин-партнера” була компанія “Центр-М”, якою  до 2012 року  володіли Аркадій і Борис Ротенберги. І обидві компанії є в схемі скупівлі кримських віп-оздоровниць на ПБК і “хімії” Фірташа в північному Криму. 

Аркадій Ротенберг із Владимиром Путіним, Фото: theins.ru

Аркадій Ротенберг із Владимиром Путіним, Фото: theins.ru

Вуха Ротенбергів стирчать із різних дірок кубла, задіяного для купівлі краденого порту. Нині у “Фин-партнера” 23 дочірні компанії, серед яких, зокрема,  “Гранд сити”, що звела у Москві хмарочос Moscow Towers в Москва-Сити. Раніше цією компанією володів Грігорій Баєвскій, якого називають таємним ріелтором братів Ротенбергів, з якими він неодноразово брав участь у спільних проектах. Нині Баєвскій є засновником дванадцяти компаній з широким спектром діяльності – від розведення кролів та корів до будівництва доріг, на якому заробляє мільярди.

На Баєвского оформлена і розкішна яхта Rahil, власником є Аркадій Ротенберг і яку бачили біля берегів Великої Ялти роками.  З 2014 року судно перебуває під санкціями і не полишає Чорне море. Може, звідти і цікавість Ротенберга до яхтенної марини, ідею будівництва якої окупаційна влада Криму просувала, продаючи Ялтинський порт.  

Яхта Rahil біля Гаспри, 2020 р. Фото: Євген Бондаренко

Яхта Rahil біля Гаспри, 2020 р. Фото: Євген Бондаренко

Повернемось до порту і його нового власника. З моменту заснування ТОВ “Черномоское развитие”  фірмою  керує Строков Вадим Ігоревич. Його повний тезка з 2023 року очолював економічну поліцію Санкт-Петербурга. Але в липні 2024-го після обшуків у відомстві його зняли з посади “за низьку ефективність”, а вже за півроку він очолив московське ТОВ “Бювет”, яким також управляє “Фин-партнер”. 

Продаж Ялтинського порту пов’язують із проектом будівництва яхтенної марини в Балаклаві. Ті самі “Югинвестпроект” й ЗПІФ “Ангаже”, що так своєчасно заснували компанію-покупця порту Ялти, фігурують і в засновниках севастопольського ТОВ “ПОРТ Ламос”. Ця компанія масово скуповує та віджимає нерухомість і землю у Балаклаві. А її керівник Денис Юрійович Наумов як інвестор входить до складу наглядової ради зі створення там яхтенної марини.

Проект яхтенної марини в Балаклаві.  Фото: про-крым.рф

Проект яхтенної марини в Балаклаві. Фото: про-крым.рф

У 2018 році фірма Аркадія Ротенберга “Стройгазмонтаж”, що будувала Кримський міст, виграла тендер на проект яхтенної марини в Балаклаві. Донедавна Наумов керував іще однією севастопольською фірмою з тими ж засновниками. Це ТОВ “Дели-Христо”, через яку також скуповують ділянки в Балаклаві. Цю фірму створили акурат під роздачу федеральних грантів на будівництво глемпінгів. “Дели-Христо” отримала 72 мільйона рублів на зведення некапітальних модульних готелів і дві ласі ділянки на березі живописної бухти Ласпі в оренду на 20 років. Севастопольці виступали проти забудови червонокнижного лісу потворними будками. Але той голос розчинився у ненаситному жлобстві Ротенберга, який на протилежному боці – у реліктовому лісі на мисі Сарич зводить свій величезний палац.             

Санаторій «Дюльбер», 2016. Фото: Maрат Камалевский

Санаторій «Дюльбер», 2016. Фото: Maрат Камалевский

Ротенберг озолотився на кримських підрядах і скупівлі краденого українського майна. За роки окупації Криму Ротенберг став і найбільшим власником об’єктів відпочинку на півострові. Нині йому належать десятки санаторіїв, експропрійованих в України,  та сотні земельних ділянок на кримському узбережжі.

Через фірму «Управляющая компания инфраструктурных проектов» (УКИП), яка також керується “Фин-партнером”, йому за копійки дісталася низка кримських віп-санаторіїв, зокрема, “Місхор” та “Ай-Петрі”, що належать Укрпрофоздоровниці, та “Дюльбер” Управління справами Верховної Ради України.  (Детально про це читайте в розслідування ЦЖР “Олігарх-олігарху. Як Ротенберги присіли на кримську хімію Фірташа”). Той же УКИП викупив “націоналізований” “Кримтелеком”.

І наостанок: Євпаторійський порт, який окупанти виставили на продаж разом із Ялтинським, за тиждень до аукціону чомусь зняли з торгів. Не домовились чи не смачно?