Центр журналістських розслідувань зафіксував старт нового логістичного проєкту Росії на окупованому Приазов’ї – розширення сухопутного коридору з Ростова в Крим через Донецьку і Запорізьку області. У квітні окупанти почали прокладати об’їзну на північ від Маріуполя – близько 70 кілометрів дороги, що передбачає зведення нових мостів, один з яких буде довжиною не менше 500 метрів.
Новий відрізок сухопутного коридору може складатися з паралельних автомобільного і залізничного шляхів – такої гіпотези Центр журналістських розслідувань дійшов на разом із Петром Андрющенком, радником мера Маріуполя, на основі супутникових даних за 22.04.2024 р., інформації з відкритих джерел та архівів.
За даними знімків супутника Sentinel-2, станом на 25 квітня 2024 року активна робота проводиться на ділянці ~70 кілометрів від Маріуполя до адмінкордону Донецької і Запорізької областей.
Цей відрізок бере початок від східного в’їзду у Маріуполь по трасі М14 і прямує на північ, оперезуючи окуповане місто півколом, перетинає залізничну колію “Волноваха – Маріуполь” в с. Асланове і далі прямує на схід через р. Кальчик.
Досягнувши Нікольського, майбутня дорога повертає на південь і знову перетинається із трасою М-14 в районі с. Комишувате.
Вся ділянка майже одночасно з’явилася орієнтовно з 15 по 22 квітня, трохи більше ніж за тиждень. І це вказує на досить високі темпи просування.
Майже ідентичний маршрут, але у зворотному напрямку, в жовтні 2023 року ЦЖР позначив на схемі нової залізниці, припустивши, що саме так колія з’єднає Маріуполь і Бердянськ.
Про плани на об’їзну дорогу повз Маріуполь наприкінці березня 2024 року Путіну повідомив заступник голови уряду РФ і куратор окупованих територій
Марат Хуснуллін, а 17 квітня у міністерстві транспорту РФ розповіли, що будівництво обʼїзної завершиться у 2026 році – поки ж фахівці, мовляв, тільки розробляють проєктну документацію.
Те саме окупанти говорили й про проєктування нової залізниці на ТОТ півдня України, а в той час будівництво вже набирало обертів.
Автобан чи залізниця?
Сервіс Google Maps оновив зображення деяких районів Донецької і Запорізької областей. На онлайн-мапу з фото від 22 квітня 2024 року потрапила і територія довкола Маріуполя в радіусі ~35 кілометрів.
Увагу привертають зафіксовані супутником роботи з електрифікації довкола селищ від Маріуполя у бік Бердянська, а також на північ, де й проходить гіпотетична об’їзна. Електрика в українських селах є вже давно, а прокладання не магістральних ліній електропередач, зазвичай, проводиться під майбутню залізницю.
На інших фото із супутників можна роздивитися кілька місць, де роботи просунулись трохи далі за фазу підготовки.
Зокрема, біля р. Кальчик між селищами Ключове та Шевченко Нікольського району росіянам доведеться будувати міст через водосховище.
Відстань від берега до берега – близько 350 метрів, а саме надбережжя високе й стрімке, місцями скелясте, тож міст має бути завдовжки не менше пів кілометра.
Загалом, рівень складності об’єкта як для інженерів, так і для виконавців – не рядовий.
Якщо вже так “заморочуватися”, що заважає зробити цей міст придатним як для автомобільного, і для залізничного транспорту?
“Думаю цілком можливо. Більш того, з огляду на те, що розширюючи дорогу Новоазовськ – Маріуполь, росіяни пішли саме таким «спареним» шляхом – це виглядає цілком можливим та логічним. Особливо, якщо розуміти не надто велику логічність побудови обʼїзної дороги за таким планом. Від Нікольського вже існує дорога на Мангуш і далі в Крим. Такий кут без залізниці немає реального сенсу. Спірна економія на складному рельєфі Нікольського району”, – погодився Петро Андрющенко з гіпотезою, що окупанти тягнуть довкола Маріуполя і нову колію, і нову автостраду.
Масштаби вказують на очевидну необхідність чималих трудових ресурсів. І армія мігрантів почала висаджуватися на Азовському узбережжі наприкінці березня – зокрема, ЦЖР фіксував масове розселення гастарбайтерів у Бердянську.
Об’їзна Маріуполя – не єдина ділянка, на якій зафіксовано будівництво чи інші роботи.
Скупчення людей і техніки, відрізки, на яких ведеться щось схоже на підготовчі роботи, ЦЖР фіксує в різних частинах півдня Донеччини і Запоріжжя, на західних околицях Маріуполя і далі узбережжям в напрямку Бердянська.
“Був колись саме такий радянський проект, аби прибрати в Маріуплолі залізницю від моря. З іншого боку, по документах, що вони погоджували з областю – скоріш від тієї об’їзної й логічно тягнути залізницю”, – зазначає Петро Андрющенко.
Все, що будує Росія на окупованих територіях, потрібно для посилення окупаційної армії. Центр журналістських розслідувань і “Маріуполь.Спротив” і далі стежитимуть за діями ворога у північному Приазов’ї, збираючи пазл окупаціійних військово-інфраструктурних проєктів.