Європейський Союз вперше наклав санкції на 27 судна, які, зокрема, причетні до транспортування військового обладнання для Росії і вивезення краденого українського зерна. Як з’ясував ЦЖР, 10 тепер вже підсанкційних морських транспортних засобів належать російським компаніям, переважна більшість з яких вже давно під всіма можливими санкціями. Але решта цього піратського флоту належить судновласникам з Китаю, Казахстану, Сінгапуру, Туреччини і Об’єднаних Арабських Еміратів.
«Прописку» в Дубаї мають більшість фірм і, здебільшого – це, так би мовити, компанії одного судна, яке вони отримали вже після початку великої війни в Україні, тобто, в останні два роки.
Отже, маємо 27 танкерів і балкерів у 14-му пакеті санкцій Євросоюзу, із яких лише 10 належать судновласникам з Російської Федерації. Напевно, найбільш медійне судно з цього переліку – суховантаж ENISEY.
Балкер вже вивіз сотні тисяч тонн пшениці з окупованої території Запорізької області через порти Криму, але з останнім вантажем застряг біля берегів Венесуели з 20 травня. ENISEY потрапив до санкційного списку якраз тоді, коли вже привіз 27 тисяч тонн зерна з Мелітопольского району, але не зміг його відвантажити.
Ще до офіційного повідомлення про санкції ЄС судно відмовлялись приймати в порту PUERTO CABELLO, бо воно вже перебувало під санкціями США. Однак 2 липня розслідувачка Катерина Яресько з проекту SeaCrime зафіксувала, що судно таки зайшло до акваторії порту.
Судновласник балкера – ТОВ «ТК Північний проект» з Архангельська. І сама компанія, і весь її флот, який налічує 15 суден, включно з Єнісеєм, знаходяться під санкціями України та США з травня 2022 року. Дійти аналогічного рішення Євросоюзу знадобилося на 2 роки більше.
Більшість піратського флоту Росії, який потрапив до 14 пакету санкцій, — це танкери для транспортування нафтопродуктів, скрапленого газу та хімічних речовин. Суховантажів у «чорному списку ЄС – 7. Підставою для впровадження до них санкцій вказано «транспортні вантажі та технології, що застосовуються в секторі оборони та безпеки, для використання в Росії або для війни Росії в Україні».
Ролкер LADY R, на якому перевозять засоби колісної техніки і будь-які штучні вантажі, що завантажуються та вивантажуються через носові ворота, ще в серпні 2023 року підозрювалося у постачанні зброї та боєприпасів з Північної Кореї. А ось вже цього червня схоже на LADY R судно було помічене в порту окупованого Бердянська, через який росіяни також постачають морем техніку і боєприпаси на південний фронт. Звісно, це лише припущення, бо окупанти старанно ховають судна у закритих портах, тож ідентифікувати їх важко.
Належить ролкер астраханській ТОВці МГ-Флот, гендиректором якої є місцевий комуніст Сєргєй Фєдоровіч Власєнко. Судновласнику належить і балкер «MAIA 1» з цього ж чорного списку Європейського союзу. Хоча треба сказати, що і до власника, і до компанії, санкційні режими Канади, Великої Британії, ЄС, США та України застосовувались, відповідно, починаючи з 2016 року. А з 2022 року США санкціонували і увесь її флот, що налічує два десятки суден.
«Підтримка або політика щодо експлуатації, розвитку або розширення енергетичного сектора Росії, в тому числі енергетичної інфраструктури». З таким формулюванням Євросоюз санкціонував китайську компанію – судновласника великовантажного судна «HUNTER STAR», яке зокрема спеціалізується на перевезенні вітряків для вітроелектростанцій. З Піднебесної під економічні обмеження ЄС потрапила ще одна компанія, яка володіє танкером для транспортування скрапленого газу SAAM FSU. Хоча судновласник і зареєстрований у Гонконзі, судно ходило під прапором РФ, а його автоматична система ідентифікації вимкнена вже майже рік.
Офіційний Пекін вже відреагував на потрапляння китайських компаній до санкційних списків:
«Китай завжди виступав проти односторонніх санкцій, які не мають під собою підстав у міжнародному праві та не санкціоновані радою безпеки ООН, та направив до ЄС офіційну заяву. Ми закликаємо ЄС скасувати санкції, а також вживемо необхідних заходів для захисту законних прав та інтересів китайських компаній», – Мао Нінг
– спікер Міністерства закордонних справ КНР.
Ще два важковаговика, які опинилися під новим пакетом санкцій, судна-близнюки AUDAX та PUGNAX. Контейнеровози належать компаніям з юридичними адресами у Сінгапурі.
Окрім цих двох суден, Євросоюз запровадив санкції стосовно найбільшого російського оператора контейнерних перевезень «Трансконтейнер» і генерального директора Міхаіла Концерєва.
Приводом для накладання обмежень з боку ЄС стала незаконна торгівля зброєю з КНДР. Вантажні контейнери оператора були зафіксовані на шляху до північнокорейського порту Раджин, звідки «Трансконтейнер» постачав боєприпаси на склади озброєнь російської армії в Тихорецьку.
Рада ЄС також зазначає, що компанія продовжує працювати в особливій економічній зоні «Алабуга» в Татарстані. Нагадаю, що резиденти «Алабуги» тісно співпрацюють з міністерством оборони Росії та Ірану, і під прикриттям виробництва цивільних безпілотників фірми «Альбатрос», збирають «Шахеди», які в Росії отримали назву «Герань-2».
Решта суден з санкційного списку ЄС – це великі і малі танкери, що належать 17 компаніям з Азії та Ближнього Сходу. Зокрема, аж десять мають юридичні адреси в Дубаї. Всі без виключення компанії, прописані в ОАЕ, мають у власності лише по одному танкеру і стали судновласниками з 2022 року по 2024 рік, тобто, як раз в період великої війни Росії проти України. І це одна з можливих ознак того, що це фірми-прокладки і реальні власники піратського флоту знаходяться не офісах Дубаї, а в кабінетах Кремля.
Очевидно, що після вторгнення в Україну та значно ширших санкцій від колективного Заходу, Емірати стали для Росії своєрідною офшорною зоною з багатьох економічних питань, в тому числі, і в міжнародному судноплавстві.
Можна очікувати, що підсанкційні судна незабаром отримають нових власників, змінять прапори на щоглах, назви і знову, як і годиться піратам, ходитимуть морями з награбованим, або з вантажами військового призначення. Таку схему Росія вже відпрацювала на практиці із морськими зерновозами, тож чому б не застосувати її і до танкерів.
А це означає, що санкції треба посилювати і ліквідовувати лазівки, які дозволяють Росії обходити обмеження. Приміром, потрібно нарешті встановити санкції щодо суден і їхніх власників, які, в порушення міжнародних конвенцій щодо безпеки на морі, відключають АІS, аби уникнути ідентифікації під час незаконних судозаходів чи контрабанди.
Відеоверсію матеріалу дивіться тут: