Судно под флагом Панамы, которое неделю загружалось краденым украинским зерном в порту временно оккупированного Бердянска, находится у берегов Турции.
Про це повідомляє запорізький кореспондент Центру журналістських розслідувань Сергій Старушко, який продовжує ідентифікувати піратський флот Росії в Азовському морі.
За допомогою сервісу MarineTraffic.com з 20 червня в акваторії Білосарайської коси було зафіксоване судно TAYGA (IMO: 8721466) під прапором Панами, яке доволі тривалий час перебувало в Азовському морі з вимкненою АІС.
Окрім того, портом відправлення і прибуття значився один і той самий турецький порт Самсун. То що тоді судно взагалі робило у водах Азову?
З 20.06.2023 р. по 07.07.2023 р. на причалах у Бердянську перебували два суховантажі. Один із них вже був ідентифікований раніше – це російський балкер «Капітан Міронов».
А ось друге судно залишилося інкогніто. Проаналізувавши світлини та відео з тимчасово окупованого Бердянська за вказаний період порівнявши фото із зображеннями балкера TAYGA, можна припустити, що саме цей суховантаж як раз. незаконно перебував у порту Бердянська, де завантажувався краденим українським збіжжям.
Звісно, якість зображень, за якими і визначалася схожість із балкером TAYGA, вкрай незадовільна, м’яко кажучи. Підкріпити доказову базу були покликані ще різні онлайн-інструменти.
Супутникові дані вказують на те, що невстановлене судно (на цьому етапі допускаємо, що це могло бути і не TAYGA) пришвартувалося в Бердянську саме 20 червня, а залишило акваторію Бердянська, орієнтовно, 7 липня.
І це збігається з тим часом, який в Азовському морі провела TAYGA.
АІС балкера TAYGA увімкнувся 7 липня, коли судно вже було біля Керченської протоки. Там суховантаж простояв на якорі 5 днів і 12 липня вирушив до турецького порту Самсун, на рейді якого перебуває досі.
Шукаючи в мережі докази того, що саме TAYGA перебувала в порту окупованого Бердянська, а значить, вивезла з України вкрадене зерно, натрапили на новий онлайн-сервіс норвезької компанії Maritime Optima – ShipAtlas, який запрацював у жовтні 2022 р.
ShipAtlas отримує дані про вихід судна з порту, навіть коли на ньому навмисно вимкнено автоматичну ідентифікаційну систему (АІС).
А саме, дані сервісу ShipAtlas вказують на те, що балкер TAYGA 7 липня вийшов у напрямку Керченської протоки саме 7 липня.
Окрім того, вказується, що 10 червня судно з вантажем прямувало до порту Самсун з тимчасово окупованого Маріуполя.
До літа 2023 р. TAYGA щонайменше двічі курсувала з вантажем за маршрутом Бердянськ — Тамань у лютому: 1.02 та 16.02. У цей період місцеві Telegram-канали повідомляли про активність окупантів в порту тимчасово окупованого міста.
За даними IMO, суховантаж TAYGA належить турецькій компанії з реєстрацією на Сейшелах INVESTIAR GROUP LTD. До речі, компанія володіє лише цим одним судном.
Російські джерела серед власників судна також вказують ще одну фірму зі Стамбулу – MARLIN DENIZCILIK TEKNIK DANISMANLIK HIZMETRELI LIMITED SIRKETI.
Турецька компанія, схоже, тісно співпрацює з російським бізнесом. Зокрема, підбором персоналу серед моряків з РФ для них займається ТОВ «Малое Море» з Ростова.
«У даний час товариство надає послуги з підбору моряків для роботи на суховантажних суднах компанії MARLIN DENIZCILIK LTD (Туреччина).Під управлінням компанії MARLIN DENIZCILIK LTD знаходяться 12 суден під прапорами Панами та Палау, призначені для перевезення генеральних вантажів, проектів «Волга», «Амур», «Сормівський», «Омський», «Волго-Балт»», – зазначається у профілі ТОВ «Малое море». Наприклад, TAYGA також належить до проекту «Амур».
Директор і засновик ТОВки – росіянин Алєксєй Пєтровіч Кулінічев, який в соцмережах вказує місцем роботи саме MARLIN DENIZCILIK TEKNIK DANISMANLIK HIZMETRELI LIMITED SIRKETI
За даними сервісу ShipAtlas, станом на 13.07.2023 р. судно TAYGA вже залишила вантаж в турецькому порту Самсун і лишається на якорі в його акваторії. Дедвейт цього балкеру – понад 3000 тонн. Тож, з великою вірогідністю, турецький суховантаж під прапором Панами вивіз з Бердянська більше 3 тисяч тонн українського збіжжя, яке вкрали російські окупанти.
Центр журналістських розслідувань продовжує стежити за піратським флотом Росії в Азовському морі та фіксувати воєнні злочини загарбників та їхніх посіпак