Нова залізниця «Ростов – Маріуполь» вже працює на військову логістику Росії

Південь
Колаж: investigator.org.ua
Колаж: investigator.org.ua

Центр журналістських розслідувань детально, наскільки це можливо, розбирає логістику російської окупаційної армії, яку вона невпинно розбудовує, покращує і захищає  по всьому півдню України: залізницю в Приазов’ї, автомобільні шляхи – на Херсонщині. 

2022-го росіяни серед іншого знищили в Маріуполі залізничний вокзал та всю інфраструктуру, а півтора  місяця тому урочисто його  відкрили, до кінця не прибравши розстріляні та спалені вагони. Окупанти обіцяли запустити пасажирські потяги на Росію, але єдина електричка не доходить навіть до Донецька. Водночас, перша ділянка нової залізниці з Ростова на окупований південь України вже працює на військову логістику ворога, як і автомобільні дороги війни.

 “Потьомкінський” вокзал

Маріуполь фактично жив на лінії фронту ще з 2014 року. Та попри це, до міста і взимку, і влітку регулярно ходили потяги. Ясна річ ешелони з рудою, вугіллям та металом курсували через промислові заводи та комбінати, а ось пасажирські прямували  до Маріуполя  зі Львова, Івано-Франківська, Києва, Запоріжжя, Одеси. 

Пасажирський залізничний вокзал м. Маріуполя до та після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Колаж: investigator.org.ua

Пасажирський залізничний вокзал м. Маріуполя до та після повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Колаж: investigator.org.ua

Так було, допоки не прийшла “рузкая вєсна – 2022”. Не тільки рухомий склад, а й залізничний вокзал окупанти знищили майже повністю. 

Залізничний вокзал окупованого Маріуполя навесні 2023 р. Фото:соцмережі

Залізничний вокзал окупованого Маріуполя навесні 2023 р. Фото:соцмережі

А тепер російська пропаганда удає, наче це не армія та авіація Російської Федерації майже три місяці щодня  стирали с лиця землі півмільйонне місто разом із мешканцями, а відновлення всього знищеного видає за нечувані й небачені щедроти “асвабадітєлєй”.

Росіяни “урочисто” відкрили пасажирський залізничний вокзал у Маріуполі 31 липня 2024 року, втім, з того моменту і до сьогодні він залишається, за великим рахунком, фотозоною. Або ж, якщо вдатися до улюблених росіянами історичних паралелей, – класичним потьомкінським селом. 

Пасажирський вокзал м. Маріуполя. Серпень 2024 р. Фото: соцмережі

Пасажирський вокзал м. Маріуполя. Серпень 2024 р. Фото: соцмережі

На сьогодні, єдиним потягом, що відправляється з Маріуполя, вже другий рік є електричка до Волновахи, яка знаходиться всього за 65 кілометрів. А враховуючи, що місто ще ближче до лінії фронту, аніж Маріуполь, маршрут не має великий попит. 

Нова залізниця “Ростов – Таганрог – Маріуполь”

Однак,  тепловози, помічені в депо вокзалу, без діла не стоять. Все літо локомотиви ганяли по всьому залізничному полотну від Маріуполя до Волновахи туди-сюди, а з початку серпня цього року група “Маріуполь.Спротив” фіксує активний  рух інженерно-технічних рухомих складів та вантажних ешелонів.

Інженерний потяг в м.Маріуполь. Літо 2024 р. Фото: соцмережі

Інженерний потяг в м. Маріуполь. Літо 2024 р. Фото: соцмережі

Ця інформація має підтвердження і завдяки даним із супутника. Так, за останні півтора місяці на станції Асланово зафіксовано 4 магістральні тепловози в кольорах “РЖД” з причепними вагонами; на станціях Кальчик і Сартана  –  1 тепловоз і 7 пасажирських вагонів “РЖД”. 

Рухомі склади, зафіксовані на станціях супутниками в Маріупольському р-ні влітку 2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, Google Earth. Колаж: investigator.org.ua

Рухомі склади, зафіксовані на станціях супутниками в Маріупольському р-ні влітку 2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, Google Earth. Колаж: investigator.org.ua

Вочевидь, ці рухомі склади саме із цивільними причепами окупанти використовують для прикриття вантажів військового призначення.  Зокрема,  28 серпня тепловоз доставив в порт Маріуполя два десятки  вагонів з невідомим вантажем. 

Ешелон з невідомим вантажем на шляху до порту Маріуполя. 28.08.2024 р. Фото: https://t.me/andriyshTime Колаж: investigator.org.ua

Ешелон з невідомим вантажем на шляху до порту Маріуполя. 28.08.2024 р. Фото: https://t.me/andriyshTime Колаж: investigator.org.ua

Втім, головна неприємна новина  в тому, що Росія збудувала близько 60  кілометрів нової залізниці на ділянці Ростов – Таганрог – Маріуполь, яка покращує логістику окупантів. Нову залізничну колію окупанти прокладали з осені 2023 року між селищами  Бурне та Новоселівка. 

Ця гілка приблизно на 90 кілометрів скорочує шлях з російського Таганрога до окупованого Маріуполя, а це  вчетверо швидше за попередній маршрут, який пролягав через Донецьк. 

Нова залізнична колія Росії в Донецькій області. Фото: Sentinel-2 Колаж: investigator.org.ua

Нова залізнична колія Росії в Донецькій області. Фото: Sentinel-2 Колаж: investigator.org.ua

На сьогодні це вже дозволяє ворогу більш оперативно маневрувати на східному напрямку, де він продовжує тиснути на Покровськ і Вугледар. 

Наприклад, у липні 2024-го ешелон з танками Т72Б3М, 

Т-80БВМ, іншими бронемашинами та боєприпасами  зафіксований на станції неподалік Ростова і цей смертельний вантаж, скоріше за все, тоді дістався до пункту призначення в чотири рази швидше. 

Ешелон з військовою технікою на залізничній станції Каменськ-Шахтинський(РФ). 05.07.2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Ешелон з військовою технікою на залізничній станції Каменськ-Шахтинський(РФ). 05.07.2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

І погані новини на цьому не закінчуються. По перше, попри те, що  у нової залізничної гілки є ахіллесова п’ята у вигляді двох мостів, потенційне ураження яких блокуватиме рух, орієнтовно вже наступного місяця росіяни почнуть прокладати ще одну нову колію, резервну. Вона пройде через селище Бойківське до з’єднання з гілкою на території Росії, що тягнеться з Таганрога на Донбас.

За інформацією українського підпілля, наразі окупанти  вже на завершальній стадії погодження технічної документації цього проекту. Гіпотетично 80 кілометрів нових рейок відріжуть гак у 160 кілометрів. Тобто, шлях з Таганрога до Маріуполя стане коротшим щонайменше вдвічі.  

Схема існуючого станом на вересень 2024 р. залізничного сполучення Донецької області та РФ(червоний колір) та ймовірної резервної колії(білий пунктир). Фото: Google Earth

Схема існуючого станом на вересень 2024 р. залізничного сполучення Донецької області та РФ(червоний колір) та ймовірної резервної колії(білий пунктир). Фото: Google Earth

По-друге, через Волноваху, як вузлову станцію, налагоджується забезпечення  південного фронту у Запорізькій області. Вантажні потяги зафіксовано у Комиш-Зорі, звідки ще стар залізнична колія веде і до Полог, і до Токмака, який має, по суті, пряме залізничне сполучення з Кримом транзитом через Мелітополь.

Рухомий склад на ст. Комиш-Зоря на ТОТ Запорізької області влітку 2024 р. Фото: соцмережі

Рухомий склад на ст. Комиш-Зоря на ТОТ Запорізької області влітку 2024 р. Фото: соцмережі

Сили оборони України за останні кілька місяців, щонайменше двічі переконалися у тому, що росіяни активно юзають залізницю.  Наприклад, у Бердянському районі , якраз на шляху до Токмака ЗСУ безпілотниками успішно вразили цистерни з пальним. Сталося це ввечері 12 вересня поблизу селища Урожайне Чернігівської громади. 

Наслідки атаки ешелону з пальним поблизу с.Урожайне Бердянського р-ну. 13.09.2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Наслідки атаки ешелону з пальним поблизу с.Урожайне Бердянського р-ну. 13.09.2024 р. Фото: супутник Sentinel-2, соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Ще раніше, наприкінці червня, підрозділ “РОНІНИ” атакував безпілотником локомотив на тій же залізничній гілці.  Рух Опору також регулярно влаштовує диверсії і на старих коліях, і на новій залізниці, і  у глибокому тилу на ворожій території, спалюючи обладнання, пускаючи потяги під укіс.

І на завершення залізничної теми, нагадаємо, мета Росії – зв’язати рейками через увесь окупований південь Ростов зі своєю найбільшою військовою базою, на яку вона перетворила Крим. Так би мовити, з того боку існуюча залізниця вже давно є важливою складовою не цивільної логістики і ешелони з технікою і боєприпасами курсують між материком і півостровом куди частіше за пасажирські потяги.

Нові дороги війни

Місцеві посіпаки Кремля озвучують плани на будівництво нової залізниці між Кримом і Херсонщиною, але це поки що лише заяви колаборантів. Принаймні, на території Криму будівництво не ведеться, заявляв влітку заступник постійного представника президента України в Автономній республіці  Денис Чистіков. У той же час, моніторинг Центру журналістських розслідувань зафіксував перевезення та зберігання великої кількості нових  рейок та шпал на залізничних станціях у Джанкої та в Краснодарському краї.  

Рейки, шпали та спецтехніка на вокзалі в м.Джанкой, АРК Крим(зверху) і в Краснодарському краї, РФ. Серпень-вересень 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Рейки, шпали та спецтехніка на вокзалі в м.Джанкой, АРК Крим(зверху) і в Краснодарському краї, РФ. Серпень-вересень 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Нам також наразі не зрозуміло, що окупанти збираються робити з цими шпалами/рейками, але спостерігаємо і відразу повідомимо, як отримаємо інформацію.

 І зараз повернемось на окуповані  Донбас та Запоріжжя, через які проходить сухопутний коридор Путіна. Трасу М-14 на відрізку Таганрог – Маріуполь  росіяни почали розширювати навесні і наближаються на цій ділянці до фінішу. І  паралельно також взялися за капітальний ремонт, як магістральних, так і другорядних автодоріг. Влітку почалася реконструкція траси Маріуполь – Донецьк. Дорога, до речі, проходить поряд із залізницею. 

Ремонт автодороги між окупованими Донецьком та Маріуполем. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Ремонт автодороги між окупованими Донецьком та Маріуполем. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

За тим самим принципом росіяни почали розширювати і автошлях Новоазовськ – Бойківське – Гранітне – Волноваха, де, нагадаю, восени має розпочатися будівництво другої гілки нової залізниці.

Мета ворога, як то кажуть, лежить на поверхні і не тоне – покращення забезпечення свого угрупування  на півночі Донецької області, яке тисне на Вугледар, Курахово та Покровськ.

Техніка РОА на дорогах ТОТ Запоріжжя і Донеччини у вересні 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Техніка РОА на дорогах ТОТ Запоріжжя і Донеччини у вересні 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

 Ще на початку літа росіяни бралися і за ремонт одразу двох доріг між Бердянськом і Пологами, подбавши таким чином про оборону окупованої частини Запорізької області. Перший шлях – через Андріївку та Смирове, другий – через Осипенко, Берестове та Кам’янку.  

Ремонт мосту через р. Берда і траси у с.Ланцеве Пологівського р-ну. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Ремонт мосту через р. Берда і траси у с.Ланцеве Пологівського р-ну. Вересень 2024 р. Фото: соцмережі.

Умовна схема  військової логістики Росії у Приазов’ї збігається з реальними переміщеннями техніки і живої сили, які вже другий місяць відбуваються цілодобово в режимі нон-стоп. 

Умовна схема військової логістики між РФ та ТОТ Запорізької та Донецької областей, де червоним кольором позначено автодороги, жовтим – залізницю, білим – майбутню резервну гілку нової залізниці. Фото: investigator.org.ua 

Умовна схема військової логістики між РФ та ТОТ Запорізької та Донецької областей, де червоним кольором позначено автодороги, жовтим – залізницю, білим – майбутню резервну гілку нової залізниці. Фото: investigator.org.ua

Традиційно для себе вздовж великих і малих доріг війни орки облаштовують польові склади боєприпасів, розселяються по селам, або у польових таборах на полігонах, або просто у лісосмугах. 

 

Звісно, Сили оборони мали всю цю інформацію та інші корисні дані від Руху Опору задовго до публікації і впродовж останніх двох тижнів завдають разючих ударів по тилах окупантів. 

Один із найбільш відчутних  – по складах в селищах  Мелекіно та Глибоке в 15 км від Маріуполя. 

Наслідки “бавовни” на складах РОА у Маріупольскому р-ні. Вереснь 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

Наслідки “бавовни” на складах РОА у Маріупольскому р-ні. Вереснь 2024 р. Фото: соцмережі. Колаж: investigator.org.ua

 Підрозділи Військово-Морських Сил Збройних Сил України, ймовірно, ракетами  “Нептун” знищили як інфраструктуру сховищ і тони боєприпасів, які загарбники накопичували кілька останніх місяців.